ممکن است افراد بعد از مواجه‌شدن با این تغییر شرایط، در کشور غریبه دچار افسردگی شوند. بعد از فروکش‌کردن تمامی هیجانات اولیه و بیشترشدن احساس دلتنگی، افسردگی مهاجرت به سراغ افراد می‌آید. در این مقاله با هم عوامل بروز افسردگی بعد از مهاجرت را بررسی می‌کنیم و به دنبال راهکارهای درمان افسردگی مهاجرت می‌گردیم. 

رؤیاسازی نکنید!

بسیاری از افرادی که به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند، در پی بهبود شرایط فعلی خود هستند. آن‌ها عموماً به آنچه در آینده و پس از مهاجرت برایشان اتفاق می‌افتد بسیار خوش‌بین‌اند. این رؤیاپردازی یکی از دلایل ایجاد افسردگی مهاجرت است. بعد از روبه‌روشدن با شرایط واقعی زندگی بعد از مهاجرت، بسیاری این رؤیاها جای خود را به واقعیت می‌دهند. در این شرایط ممکن است افسردگی مهاجرت به‌سرعت به سراغ افراد بیاید.

شرایط زندگی در یک کشور غریبه خیلی هم ساده نیست. مبهم‌بودن آینده، احتمال پیدانکردن شغل مناسب و کمتر از حد انتظار بودن درآمد، ممکن است در ایجاد انرژی منفی و افسردگی مهاجرت بسیار مؤثر باشد. سعی کنید قبل از اقدام برای مهاجرت، با تمام شرایط کشور مقصد آشنا شوید و با آگاهی کامل برای مهاجرت اقدام کنید. در این صورت به‌راحتی غافلگیر نمی‌شوید و می‌توانید سریع‌تر با واقعیات مهاجرت کنار بیایید.  

دلتنگی و دیگر هیچ!

 دلتنگی پس از مهاجرت

 دلتنگی پس از مهاجرت می‌تواند یکی از عوامل بروز افسردگی مهاجرت باشد. دلتنگی برای خانواده، دوستان و حتی برای یک هم‌زبانی ساده با همسایه می‌تواند باعث افسردگی مهاجرت شود. دلتنگی یکی از شایع‌ترین علل افسردگی در زنانی است که از خانوادۀ خود دور می‌شوند.

برای غلبه بر این حس منفی، سعی کنید همیشه ارتباط خود با دوستان و خانواده را به کمک تماس تصویری و یا پیام‌های اینترنتی حفظ کنید. اینکه از حال‌واحوال آن‌ها باخبر باشید باعث می‌شود احساس بهتری به این دوری داشته باشید و اثرات افسردگی مهاجرت در شما کم‌رنگ‌تر می‌شود. درواقع، در این شرایط عشق و دوستی می‌تواند شما را از انرژی‌های منفی و مشکلات مهاجرت دور نگه دارد.

بی‌هم‌زبانی و افسردگی مهاجرت

مسلط‌بودن به زبان کشور مقصد یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در برقراری ارتباط است. اگر شما نتوانید به‌راحتی با مردم صحبت کنید، نمی‌توانید دوستی پیدا کنید و یا به‌راحتی در محیط کار خود فعالیت داشته باشید. قبل از مهاجرت مهارت‌های زبان خود را تقویت کنید و این مسئله را کاملاً جدی بگیرید.

با داشتن مهارت در زبان می‌توانید به‌راحتی بر یکی از عوامل افسردگی مهاجرت، یعنی تنهایی و نداشتن دوست، غلبه کنید. کلاس‌های زبان در طی دوران مهاجرت هم می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. یادگیری زبان در محیط را فراموش کنید؛ این روش به زمان زیادی نیاز دارد و شما تا قبل از آن به برقراری ارتباط صحیح در محیط جدید خود نیاز دارید.

شوک فرهنگی

 شوک فرهنگی بعد از مهاجرت

فرهنگ کشورهای مختلف قطعاً با هم متفاوت است. شما نمی‌توانید بعد از مهاجرت، فرهنگ و سبک زندگی خود را در چمدان بگذارید و همراه خود ببرید. احتمالاً تعدادی از عادات شما تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. هماهنگی با شرایط فرهنگی جدید ممکن است برای بسیاری از افراد سخت و تحمل‌ناپذیر باشد.

برای مثال، فرهنگ رانندگی رایج در کشور ما در بیشتر کشورهای دنیا پذیرفتنی نیست. مهاجرت و افسردگی در این شرایط بیشتر از قبل به هم نزدیک می‌شوند. افرادی که نمی‌توانند در محیط تازه و با فرهنگ جدید کنار بیایند، درگیر افسردگی مهاجرت می‌شوند و در پی یافتن راهی برای رهایی از این شرایط و دوگانگی‌اند. این نکته را فراموش نکنید که هویت و فرهنگ شما قابل تغییر نیست. توانایی زندگی در محیط جدید و کنارآمدن با تفاوت‌های فرهنگی می‌تواند به شما کمک بزرگی کند.برای کسب اطلاعات بیشتر,مطلب بررسی مشکلات فرهنگی در مهاجرت را بخوانید.

مشکلات کاری و درسی 

کسانی که برای تحصیل و یا انجام کار به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند، با شرایطی سخت‌تر از آنچه در کشور خود تجربه کرده‌اند مواجه می‌شوند. در مهاجرت تحصیلی افراد باید بیشتر تلاش کنند و درس بخوانند. علاوه بر اینکه معمولاً دروس دانشگاهی سنگین‌اند، خواندن مطالب به زبانی غیر از زبان مادری هم به زمان و انرژی بیشتری نیاز دارد. همۀ این‌ها به‌معنی نیاز به زمان بیشتر برای درس‌خواندن است.

 کار‌کردن هم معمولاً در این شرایط سخت‌تر است. علاو‌ه‌ بر بحث زبان، بسیاری از کشورها قوانین سخت‌گیرانه‌ای درزمینۀ کارکردن دارند. این شرایط می‌توانند به افسردگی مهاجرت بیشتر از قبل دامن بزنند. در شرایطی که دلتنگ و آسیب‌پذیرید، باید زمان زیادی را نیز به درس‌خواندن و یا کار‌کردن اختصاص دهید. همین خستگی جسمی و فکری می‌تواند افسردگی مهاجرت شما را تشدید کند. 

لذت ببرید!

سعی کنید از زندگی خود در شرایط جدید لذت ببرید. فراموش نکنید که شرایطی که در حال حاضر در آن زندگی می‌کنید، هدف سال‌های گذشتۀ شما بوده است. رسیدن به این هدف باید برای شما به اندازۀ کافی شیرین و لذت‌بخش باشد، پس افکار منفی را از خود دور کنید.

برای داشتن حال بهتر سعی کنید غذاهای سالم بخورید، ورزش کنید و انرژی مثبت را وارد زندگی خود کنید. به اندازۀ کافی بخوابید، کارهایی را که دوست دارید انجام دهید و ارتباط با خانواده و دوستان خود را بیشتر کنید. تمام این نکات به شما کمک می‌کنند با سرعت بیشتر و نیز به‌شکلی راحت‌تر بر افسردگی مهاجرت غلبه کنید تا بتوانید از زندگی خود در مرحلۀ جدید لذت ببرید.همچنین افسردگی پس از مهاجرت و مشکلات دیگری مانند مشکلات مالی,دلبستگی به خانواده و … باعث بروز اختلافات بین زوجین می شود.برای کسب اطلاعات بیشتر,راهنمای حل چالش هاش زوجین پس از مهاجرت با مشاوره مهاجرت را بخوانید.

یاری وی در کنار شماست

اگر شما هم از افسردگی پس از مهاجرت رنج می‌برید و به دنبال درمان افسردگی مهاجرت هستید، می‌توانید از روان‌شناسان ما در حوزه مشاوره افسردگی  کمک بگیرید. تیم حرفه‌ای روان‌شناسان و مشاوران ما در یاری وی همیشه به‌صورت تصویری، صوتی و چت متنی در کنار شماست.

در جلسۀ مشاوره روانشناسی شما می‌توانید بفهمید علت اصلی افسردگی چیست و چگونه می‌توانید بر عواملی که باعث افسردگی می‌شود غلبه کنید. بعد از آن، زندگی برای شما قطعاً خوش‌رنگ‌تر از گذشته خواهد شد و می‌توانید با آرامش خاطر بیشتر و حال بهتر از زندگی جدید خود لذت ببرید. برای انجام مشاوره با متخصصان تصمیم بگیرید و اقدام کنید.