اگر فرد به‌تنهایی قصد مهاجرت داشته باشد، باید با پذیرفتن مسئولیت‌های ساختن یک زندگی فردی کنار بیاید. اما گاهی زوج‌ها و خانواده‌ها بعد از چند سال زندگی در ایران تصمیم به مهاجرت می‌گیرند. تصمیم برای مهاجرت، زمانی‌ که به خانواده وابسته باشید، نگران‌کننده‌تر است. این مشکلات به کمک مشاوره مهاجرت حل می‌شوند.

گاهی پدر و مادرها نگران تغییرات خلقی کودکان و نوجوانانشان در فرایند مهاجرت می‌شوند. همین موضوع باعث ایجاد تعارض‌ها و اختلافات بسیاری می‌شود. مشاهدات نشان می‌دهند آمار طلاق در خانواده های مهاجر رو به افزایش است. به همین جهت پیشنهاد می‌شود افراد پیش از هر اقدامی از مشاوره مهاجرت کمک بگیرند. چرا؟ چون تاثير مهاجرت بر سلامت روان قابل چشم‌پوشی نیست. به خاطر داشته باشید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

مشکلات پیش روی زوجین مهاجر چیست؟

در آخرین تحقیقات انجام‌شده دربارۀ افسردگی، به این موضوع اشاره شده است که گروه‌های مهاجر، آسیب‌پذیرترین قشر برای ابتلا به افسردگی هستند. تفاوت‌های فرهنگی و مذهبی، مشکلات مالی، فقر زبانی، فقدان حمایت اجتماعی، دلبستگی به خانواده، بیکاری و حتی گاهی تبعیض‌های نژادی از موانعی هستند که مهاجران ایرانی با آن‌ها رو‌به‌رو می‌شوند.

همچنین گاهی زندگی در کشورهای سردسیر، مهاجران ایرانی را که تجربۀ زندگی در کشور چهار فصل را دارند، با اختلالات خلقی مواجه می‌کند. تحقیقات نشان داده‌اند زوج‌ها در طول فرایند مهاجرت با مشکلات زیر بیشتر مواجه بوده‌اند:

خشم و عصابیت، مشکلات پیش روی زوجین مهاجر

1. خشم و عصبانیت:

تغییر موقعیت زندگی باعث می‌شود زوج‌ها ماه‌ها و سال‌های ابتدایی مهاجرت را به سر‌وسامان‌دادن امور مالی، کاری، تحصیلی و روابط دوستانه اختصاص دهند. البته که برای ادامۀ زندگی در چنین موقعیتی این تلاش‌ها بسیار بدیهی و ضروری است، اما آن‌ها باید به حفظ زندگی نیز توجه داشته باشند.

گاهی در یک رابطۀ خانوادگی، یکی از طرفین نسبت به دیگری برای مهاجرت مصمم‌تر است. معمولاً فرد مقابل در ابتدا برای پیشرفت تحصیلی و شغلی این همراهی را از خود نشان می‌دهد، اما با فروکش‌کردن هیجانات اولیه، دچار احساسات متناقضی در این رابطه می‌شود. دلتنگی برای  خانواده و بیشترشدن زمان مورد نیاز برای رسیدن به شرایط پایدار می‌تواند به بروز خشم و عصبانیت منجر شود.

در مقالۀ 5 راهکار ساده و سریع برای کنترل خشم به روش‌هایی برای مدیریت عصبانیت پرداخته‌ایم. در صورتی‌که در حال حاضر و به دلیل مهاجرت و مشکلات آن خشمگینید، این مطلب را از دست ندهید.

2. استرس:

بیشترین بیماری‌های روانی بین مهاجران از فشارهایی که متحمل می‌شوند، نشئت می‌گیرد. مهاجرت تصمیم پرتنش و حساسی محسوب می‌شود. برخی از افراد به‌خوبی این فشارها و تنش‌ها را درون خودشان کنترل می‌کنند، اما متوجه فشاری که همسرشان تحمل می‌کند، نمی‎شوند.

در چنین موقعیتی افراد باید بیشتر به یکدیگر تکیه کنند. همین موضوع باعث بالا‌رفتن استرس و اضطراب می‌شود و بنیان‌های خانواده را تخریب می‌کند. استرس ناشی از مهاجرت سلامت روان افراد را مختل می‌کند.

زوج‌ها در شروع مهاجرت تا حدی احساس تنهایی می‌کنند. آن‌ها تا زمانی که بتوانند برای ارتباط‌سازی با دوستان آماده شوند، نیاز به حمایت یکدیگر دارند؛ زیرا حفظ زندگی مشترک پس از مهاجرت، به دلیل احساس تنهایی، سخت‌تر است. در مقالۀ 5 تفاوت اصلی استرس و اضطراب به راهکارهایی برای کنترل این موضوع پرداخته‌ایم. و می توانید در این باره از مشاوره استرس راهنمایی بگیرید.

3. طلاق و جدایی:

همان‌طور که اشاره شد، آمار طلاق در خانواده های مهاجر رو به افزایش است. اما دلائل جدایی در مهاجرت چیست؟ گاهی ممکن نیست که هر دو فرد یا تمام اعضای خانواده با هم برای مهاجرت اقدام کنند. همین موضوع باعث جدایی طولانی‌مدت بین افراد می‌شود. به‌دوش‌کشیدن چالش‌ها به‌تنهایی در خارج و داخل کشور می‌تواند آسیب‌های بسیاری به زندگی وارد کند. گاهی همین جدایی طولانی‌مدت، به شروع یک رابطۀ عاطفی جدید از سوی یکی از پارتنرها منجر می‌شود و خیانت تمام برنامه‌های زندگی را بر هم می‌زند. درواقع، مشاهدات نشان می‌دهند که مهاجرت می‌تواند عاملی برای طلاق و جدایی زوج‌ها باشد. البته اگر افراد پیش از غالب‌شدن احساس تنهایی و تصمیم بر جدایی، از مشاوره ازدواج کمک بگیرند، تصمیم بهتری نیز خواهند گرفت.

4. مشکلات مالی:

روش‌های متفاوتی برای مهاجرت وجود دارد. مشاوره مهاجرت می‌تواند در انتخاب این روش‌ها همراه خانواده‌ها باشد. گاهی افراد از طریق ادامۀ تحصیل برای مهاجرت اقدام می‌کنند و گاهی با توجه به شرایط کاری ویزای کاری می‌گیرند. همچنین گاهی روش‌های غیرقانونی را انتخاب می‌کنند. تمامی این روش‌ها می‌تواند خانواده‌ها را با مشکلات مالی بسیاری مواجه کند. در این شرایط کنترل اوضاع نیازمند همکاری همۀ افراد خانواده است.

5. مشکلات فرزندان:

گاهی زوج‌ها به همراه فرزندانشان برای مهاجرت اقدام می‌کنند. والدین باید به سازگارشدن فرزندشان با محیط جدید کمک کنند؛ زیرا گذرکردن از بحران مهاجرت برای سلامت فرزندان ضروری ‌است. آسيب‌های مهاجرت بر نوجوانان در فرایند مهاجرت عبارت‌اند از: چالش یادگیری زبان، ناتوانی در دوست‌یابی، دلتنگی برای دوستان و خانواده، افت تحصیلی و عدم تطابق با محیط جدید. همچنین گاهی به دلیل افراط یا تفریط والدین در تربیت فرزندان، مشکلات بسیاری گریبان‌گیر ارتباط والدین با نوجوانان می‌شود. مشاوره کودک می‌تواند در تمام زمان عبور از این بحران همراه شما و فرزندانتان باشد.

 راهکار حفظ زندگی مشترک پس از مهاجرت

راهکار حفظ زندگی مشترک پس از مهاجرت

پیش از توضیح راهکارهای حفظ زندگی باید به این نکته توجه داشت که نوع مهاجرت سهم زیادی در استرس و فشاری که یک مهاجر تحمل می‌کند دارد؛ برای مثال افرادی که قصد دارند از روش‌های غیرقانونی اقدام به مهاجرت کنند، نسبت به سایرین بیشتر در خطر افسردگی بعد از مهاجرت قرار دارند. پس باید با کمک مشاوره مهاجرت برای بهترین روش اقدام کرد. اما چطور روابط را با وجود مشکلات روحی مهاجرت حفظ کنیم؟

تمرکز بر جنبه‌های عاطفی و عملی

درست است که پیداکردن موقعیت شغلی مناسب، تحصیل و محل زندگی در زندگی مهاجران اهمیت زیادی دارد، اما باید به جنبه‌های عاطفی زندگی نیز توجه کرد. احساساتتان را بیان کنید و پذیرای عواطف فرد مقابلتان باشید. درمورد مسائل مالی و تمام دغدغه‌های خود صحبت کنید و با همراهی یکدیگر به اختلافات خاتمه دهید.

نوجوانان و کودکانتان را دریابید

مشکلات فرهنگی مهاجرت می‌توانند تأثیر زیادی در خلق‌و‌خوی فرزندان شما داشته باشند. با برقراری ارتباط درست با فرزندانتان همراهشان باشید و از سخت‌گیری‌های بیش از حد بپرهیزید. به خاطر داشته باشید که یکی از دلایل اصلی‌ مهاجرت شما، آیندۀ آن‌ها بوده است. با همراهی شما مشکلات مهاجرت برای نوجوانان زودتر حل می‌شوند. اگر نمی‌دانید چطور با فرزندتان ارتباط مؤثر داشته باشید، مقالۀ 8 اشتباه رایج والدین ایرانی در ارتباط با نوجوانان در خارج از ایران را مطالعه کنید.

با مشکلات روحی مهاجرت مواجه شوید

پنهان‌کاری یا نادیده‌گرفتن مشکلات نمی‌تواند باعث از‌بین‌رفتن آن‌ها شود. با آن‌ها مواجه شوید و زمان بیشتری را برای یکدیگر اختصاص دهید. اگر زندگی شما با گذر زمان در مهاجرت دشوارتر شده، از بازگشت نترسید؛ اما قبل از هر اقدامی به دنبال متخصص باشید. مشکلات بعد از مهاجرت قابل حل هستند، اگر مشاوره مهاجرت را از میان متخصصان پیدا کنید.

یاری وی بهترین مشاور روانشناسی مهاجرت شماست

سامانۀ یاری وی از مشاوران مجربی تشکیل شده است که در مسیر مهاجرت شما را همراهی می‌کنند. شما می‌توانید پیش از هر اقدامی، برای گرفتن تصمیم درست از مشاوره مهاجرت کمک بگیرید. همچنین، در‌صورتی‌که در مهاجرت هستید و نیاز یه یک همراه هم‌زبان دارید، روی کمک مشاوران ما حساب کنید. مشاوره روانشناسی آنلاین برای مهاجران به‌صورت تصویری، صوتی و چت متنی انجام می‌شود. روانشناسی مهاجرت یکی از اصلی‌ترین خدمات ما به ایرانیان خارج از کشور محسوب می‌شود. پس بدون نگرانی از اوضاع، حتماً برای بهبود روابط و حفظ زندگی مشترکتان اقدام کنید.