شک در رابطه به صورت کلی طبیعی است اما اگر به برطرف کردن آن نیندیشیم، اتصال ما با شریکمان را سخت می‌کند و در نهایت منجر به یک شکاف عمیق بین روابطمان خواهد شود. شک در رابطه در صورت عدم درمان به پارانویا شدید منجر می‌شود. پس بهتر است قبل از اینکه شک در رابطه، قلب‌هایمان را بشکند با ریشه‌های آن آشنا شویم و هرچه زودتر برای از بین بردن این ریشه‌ها اقدام کنیم. باید با شک و تردید که مثل یک وزنه به پاهای هر دو طرف رابطه متصلند، مقابله و هرچه سریع‌تر برای سبک‌بال شدن اقدام کنیم. چطور؟ برای پاسخ به سوالات اساسی در رابطه با شک، سوءظن و بدبینی با ما همراه باشید.

پارانویا چیست؟

حتما شما هم در طول زندگی با افرادی مواجه شده‌اید که مثل یک کارآگاه به دنبال کشف مسائلی هستند که از نظر سایرین کاملا پیش پا افتاده و مورد قبولند. این افراد به اختلال شخصیت پارانوئید دچارند. افراد مبتلا به پارانوئیا نسبت به همه‌چیز شک دارند، سخت به افراد و حتی اطرافیان خود اعتماد می‌کنند و تمام رفتار و نظرات دیگران را از روی بدخواهی، کینه، دشمنی و یا خیانت می‌دانند. این اختلال از بزرگسالی بروز می‌کند و در صورت درمان نشدن، می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به فرد و جامعه اطراف او بزنند. این افراد شکاک معمولا :

  • نسبت به وفاداری اطرافیانشان مرددند و گمان می‌کنند همه قصد فریب و سوءاستفاده از آن‌ها را دارند.
  • کینه‌توزند و هیچ‌وقت اشتباهات دیگران را نمی‌بخشند.
  • حساس و انتفاد ناپذیرند.
  • به شریک زندگی خود شک دارند و هر رفتاری از آن‌ها را به منزله‌ی خیانت می‌دانند.
  • عصبی‌اند و خود را همیشه و در هر مساله‌ای محق می‌دانند.

همانطور که مشاهده کردید شک در رابطه نیز می‌تواند علائمی از پارانویا باشد. برخی معتقدند پارانویا ارثی است. اما شک در رابطه  می‌تواند عوامل متعددی داشته باشد.

چه عواملی منجر به شک در رابطه می‌شوند؟

شک در رابطه، خطری برای ادامه راه

شک در رابطه می‌تواند مثل یک غده سرطانی رشد کند. حتما شما هم این جمله را شنیده‌اید که اگر کسی بخواهد کاری را انجام دهد، کسی یا چیزی نمی‌تواند جلو دارش باشد. پس با شک در رابطه بیشتر به خودمان آسیب می‌زنیم. همچنین گاهی این شک در رابطه سوءتفاهمی بیش نیست. به خاطر داشته باشید شک می‌تواند افراد را آسیب‌پذیر کند. همانطور که اشاره شد، شک در رابطه طبیعی است و فارغ از این که در چه مرحله‌ای از رابطه قرار داریم، می‌آید و می‌رود. اما گاهی ممکن است به مدت زیادی ما را همراهی کند. پس باید بفهمیم که این شک در رابطه از کجا ناشی می‌شود؟

  • محیط استرس‌زا: شاید باور این موضوع برایتان سخت باشد اما استرس یکی از عوامل بروز اخلال در روابط محسوب می‌شود. ما در دنیایی پر از استرس زندگی می‌کنیم. زمانی که این استرس مثل تگرگ در زندگی ما می‌بارد باعث هرج و مرج و آشفتگی می‌شود. به این ترتیب ما در وضعیتی قرار می‌گیریم که دائماً انتظار حالت بدتری را می‌کشیم. هرچه بیشتر خودمان را در معرض استرس قرار دهیم شک بیشتری در زندگی شخصی ما به وجود می‌آید.
  • وزنه‌های وصل شده از زندگی قبل: یکی دیگر از دلایل شک در رابطه، دردهای گذشته ماست. در بسیاری از موارد، ما این زخم‌هایی که روابط قبلی زخمی روی قلبمان گذاشته‌اند را بدون پانسمان و مداوا رها کرده و وارد رابطه دیگری می‌شویم. ما باید این زخم‌هایی که در گذشته و حتی کودکی‌مان به وجود آمده‌اند را التیام دهیم و بعد برای شروع یک رابطه سالم اقدام کنیم.
  • فشار از دنیای بیرون: گاهی اطرافیان و دنیای خارجی می‌توانند موجب شک در رابطه شوند. جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم در بسیاری از تصمیم‌گیری‌های ما، از لباس پوشیدن تا حرف زندمان تاثیرگذار است. اگر روابط شما فشار بسیاری از طرف خانواده یا دوستان تحمل می‌کند، هیچ بعید نیست که شک در رابطه‌تان به وجود آید.
  • ترس: ترس در حالت عادی می‌تواند نیروی محرکه‌ باشد. برای مثال با ترس از چاقی و مبتلا شدن به بیماری برای رسیدن به تناسب اندام تلاش می‌کنیم اما در مواقعی نیز این ترس می‌تواند مانع از ادامه زندگی شود. ترس از رها شدن، از دست دادن طرف مقابل و … می‌تواند منجر به شک در روابط شود.

چطور شک در رابطه را از بین ببریم؟

حال که با ریشه‌های شک در رابطه آشنا شدیم باید برای از بین بردن آن قدم برداریم. اگر این شک در رابطه گریبان گیر شماست از شما می‌خواهیم با شریک زندگی خود گفت‌وگو کنید و با آرامش این مسئله را با او در میان بگذارید. دلیلی ندارد دائماً بدانید شریک زندگی شما چه می‌کند. به او اعتماد کنید و اگر دلیل منطقی برای شک در رابطه‌تان ندارید به راحتی آن را کنار بگذارید. همچنین سعی کنید ذهنتان را مشغول کنید. چرا؟ ذهن خالی کارگاه شیطان است. کمک گرفتن از یک مشاوره روانشناسی می‌تواند بهترین انتخاب برای حل این مشکل باشد. اما گاهی ممکن است شما مورد ظن، شک و بدبینی در رابطه باشید. در این شرایط احتمالا شریک شما دائما شما را همراهی می‌کند، از اینکه با دوستان همجنسش در ارتباط باشید نگران است، به شما و روابطتان بدگمان است و با عصبانیت سعی در کنترل شما را دارد. شک و بدگمانی در رابطه می‌تواند مثل سیلی پایه‌های زندگی شما را سست کند. گاهی با وجود صداقت شما در رفتار و عملکردتان شریکتان همچنان به شما بدگمان است.

چطور با یک شریک عاطفی شکاک برخورد کنیم؟

فرد بدبین شریکش را خطاکار و گاهی خطرناک تصور می‌کند. اگر قصد دارید زندگی با او را ادامه دهید باید سعی کنید احساساتش را درک کنید و به مرور زمان اعتماد او را جلب نمایید. به خاطر داشته باشید که هیچ‌گاه با او بحث و جدل نکنید. به جای بحث کردن از نفوذ کلامتان استفاده کرده و سعی کنید در عین حال که با آرامش در رابطه با شک او صحبت می‌کنید اعتماد او را به دست آورید. اجازه دهید درک کند برای شما ارزشمند است و در این راه اگر مجبور شدید کمی، تنها کمی، از روابطتان با دوستان غیرهمجنستان را محدود کنید. موضوعات را از دریچه نگاه او ببینید و بعد آن‌ها را قضاوت کنید. در ضمن به خاطر داشته باشید تغییر دادن رفتار این افراد امکان‌پذیر نیست پس حتما در این مسیر به یک مشاور روانشناس مراجعه کنید.

مشاوره روانشناسی بهترین درمان برای شک در رابطه

یک روانشناس با تشخیص عوامل ایجاد شک در رابطه فرد می‌تواند بهترین روش‌های درمانی را ارائه دهد. به این ترتیب و با همراهی یک مشاوره رابطه  می‌توانید از شر شک در رابطه‌تان خلاص شوید. به خاطر داشته باشید که شک و بدگمانی را نمی‌‌توان به غیرت، حسادت و علاقه زیاد نسبت داد و هر فرد در یک زندگی باید بتواند به شریکش اعتماد کند. فرقی ندارد شما از رفتار همسرتان احساس نگرانی می‌کنید یا بالعکس، همیشه روی کمک یک مشاور حساب باز کنید.