دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم بسیار بزرگ است؛ بزرگ و پیچیده. خبرهایی که همه‌روزه ما را بمباران می‌کنند، مشکلات شخصی که هرکدام از ما در زندگی خود تجربه می‌کنیم، بیماری‌ها، حوادث پیش‌بینی‌ناپذیر و رقابت همیشگی ما برای پیداکردن موقعیت‌های بهتر، از واقعیات اجتناب‌ناپذیر زندگی ما هستند. طبیعی است که هرکدام از ما استرس و نگرانی را تجربه کنیم. گاهی استرس ما مزمن و طولانی‌مدت می‌شود و حتی به اضطراب می‌انجامد. در چنین مواقعی می‌توانیم با دریافت مشاوره استرس، دوباره فرمان زندگی خود را به دست بگیریم. مشاورهای مجرب یاری ‌وی آماده هستند تا در هر لحظه با مشاوره اضطراب آنلاین، به شما در حل این مشکل کمک کنند.

استرس چیست و با اضطراب چه تفاوتی دارد؟

بسیاری از افراد تفاوت استرس و اضطراب را نمی‌دانند و نمی‌توانند آن‌ها را از هم تشخیص دهند. اضطراب هم مانند استرس یک واکنش هیجانی است. با این تفاوت که استرس معمولاً از یک عامل بیرونی ناشی می‌شود. عامل بیرونی می‌تواند کوتاه‌مدت باشد؛ مثل وقتی که یک امتحان بزرگ پیش‌ روی شماست. این عامل همچنین می‌تواند طولانی‌مدت باشد؛ مثل وقتی که نمی‌توانید کار پیدا کنید یا زمانی که تازه مهاجرت کرده‌اید و نمی‌توانید روابط جدیدی برای خود بسازید.

چگونه استرس خود را کنترل کنیم

از طرف دیگر، اضطراب نوعی احساس ترس، نگرانی و ناراحتی دائمی است که حتی وقتی عامل استرس‌زایی وجود ندارد از بین نمی‌رود. اضطراب ممکن است واکنشی به استرس باشد. اما گاهی افراد به این دلیل که نمی‌توانند عوامل استرس‌زای محیط اطراف خود را شناسایی کنند، دچار اضطراب می‌شوند.

استرس و اضطراب اگر خفیف باشند می‌توانند علائم مشابهی داشته باشند و با راهکارهای مدیریتی مثل فعالیت فیزیکی، تغذیۀ مناسب و اصلاح خواب بهبود پیدا می‌کنند. اما مشاوره اضطراب زمانی مهم می‌شود که این راهکارها نتوانند به کنترل استرس و اضطراب شما کمک کنند. در این حالت، ممکن است زندگی روزانۀ شما مختل شود. مثلاً از برخی موقعیت‌ها با ترس‌های غیرمنطقی اجتناب می‌کنید یا حتی هفته‌ها بعد از یک رویداد آسیب‌زا، هنوز اضطراب شدید را تجربه می‌کنید.

علائم استرس و اضطراب چیست؟

استرس و اضطراب می‌توانند علائم متنوعی را در افراد ایجاد کنند. هرکس استرس را به‌شیوۀ خاص خودش تجربه می‌کند. رایج‌ترین علائم فیزیکی استرس عبارت‌اند از:

  • تپش قلب
  • عرق‌کردن (به‌خصوص در کف دست‌ها)
  • تکرر ادرار
  • مشکلات گوارشی مانند معده‌درد، حالت تهوع و اسهال
  • مشکل خواب
  • خستگی
  • انقباض عضلانی

البته علائم استرس و اضطراب فقط به‌صورت فیزیکی بروز پیدا نمی‌کنند. علائم روانی استرس شامل موارد زیر است:

  • عصبانیت غیرمنطقی
  • احساس عذاب و فاجعه
  • احساس ترس و ناراحتی
  • ناتوانی در حفظ آرامش
  • بی‌قراری
  • مشکل در تمرکزکردن

افرادی که با استرس مزمن و اضطراب شدید سروکار دارند، ممکن است عوارض استرس مانند افسردگی، فشار خون و دیابت را هم تجربه کنند. مشاوره اضطراب می‌تواند به کاهش علائم و بهبود وضعیت این افراد کمک کند.

انواع استرس

علائم استرس چیست

استرس به‌طور کل دو نوع دارد: استرس حاد (شدید) و استرس مزمن. استرس حاد معمولاً اثر کوتاه‌مدت دارد و همیشه یک عامل بیرونی برای آن وجود دارد. برای چنین استرسی به مشاوره استرس و روان‌درمانی نیاز نیست. اگر استرس حاد در اندازۀ معمول تجربه شود، حتی به افزایش انگیزه و کارایی فرد کمک می‌کند. برای مثال، اگر قرار است در دانشگاه خود سخنرانی کنید، ممکن است قبل از سخنرانی استرس داشته باشید. با تمام‌شدن سخنرانی، این استرس هم از بین می‌رود.

استرس مزمن، طولانی‌مدت است و ممکن است تأثیرات فرساینده داشته باشد. برای مثال، اگر خود شما یا یکی از عزیزانتان بیماری شدیدی داشته باشید که درمان طولانی‌مدت و دشواری داشته باشد، ممکن است استرس مزمن را تجربه کنید. این نوع از استرس ممکن است بر جسم و روان شما اثر منفی بگذارد. بیماری‌های قلبی و افسردگی، از عوارض استرس مزمن هستند.

استرس خوب، استرس بد

هرچند استرس همیشه به‌عنوان نوعی هیجان منفی در نظر گرفته می‌شود، اما درواقع همیشه این‌طور نیست. لیوان استرس نیمۀ پری هم دارد. طبق تحقیقاتی که در دانشگاه برکلی انجام شده، مقدار مشخصی از استرس می‌تواند ما را به‌سمت هوشیاری و همچنین عملکرد رفتاری و شناختی بهینه سوق دهد.

به عبارت ساده‌تر، مقدار استرس در عملکرد افراد مؤثر است. برای مثال، اگر شما استرس خیلی کمی را در زندگی تجربه کنید، بی‌حوصله و افسرده می‌شوید. این درحالی است که اگر استرس خیلی زیادی را تجربه کنید، به‌سمت اضطراب و مشکلات سلامتی پیش می‌روید. اما یک استرس حاد کوتاه‌مدت می‌تواند شما را هوشیارتر کند و عملکردتان را بهبود بخشد.

همچنین، نتیجه تحقیقات دانشگاه برکلی که در سال 2013 در مجلۀ اینترنتی elife چاپ شد، نشان می‌دهد که هر دو نوع استرس حاد و مزمن بر حافظه اثرگذارند. درمورد استرس مزمن تحقیقات بسیاری وجود دارد. این تحقیقات نشان می‌دهند این نوع استرس باعث افزایش سطح هورمون‌های استرس کورتیزول و درنتیجه اختلال در حافظه می‌شود. اما درمورد استرس حاد چطور؟

درمورد استرس حاد تحقیقات کمتری وجود دارد؛ اما تحقیقات دانشگاه برکلی روی موش‌ها نتایج جالبی در پی داشت. با گذشت دو روز از یک رویداد استرس‌زا، عملکرد حافظۀ موش‌هایی که تحت‌تأثیر این رویداد بودند، بهبودی پیدا نکرده بود. در‌حالی‌که دو هفتۀ بعد موش‌ها عملکرد بهتری در آزمون‌های حافظه داشتند.

بنابراین اگر گهگاهی اضطراب امتحان را تجربه می‌کنید یا برای یک مصاحبۀ کاری استرس دارید، بهتر است بدانید این استرس در‌نهایت احتمالاً به سود شما تمام خواهد شد. اما اگر استرس شما مزمن و فرساینده است، ممکن است در طولانی‌مدت، به چاقی مزمن، بیماری قلبی، بیماری‌های گوارشی یا افسردگی منجر شود. پس همین الان برای دریافت مشاوره استرس اقدام کنید. می‌توانید با استفاده از خدمات یاری ‌وی، بهترین مشاوره آنلاین را دریافت کنید.

آیا استرس می‌تواند به اضطراب منجر شود؟

در یک کلمه، بله. وقتی بر اثر اتفاقی دچار استرس می‌شویم، هورمون‌های استرس به نام کورتیزول و کورتیکوتروپین در بدن ما ترشح می‌شوند. این هورمون‌ها باعث می‌شوند تا از خودمان در مقابل تهدیدهای بیرونی به‌خوبی دفاع کنیم. بعد از مدت کوتاهی، هورمون‌های استرس در بدن ما محو می‌شوند.

نکته اینجاست که اگر دوره‌های طولانی‌مدت استرس مزمن را تجربه کنیم، سطح هورمون‌های استرس در بدن ما به‌مدت طولانی‌تری بالا خواهد بود. این افزایش هورمون‌ها می‌تواند به وضعیت اضطراب ختم شود. ما می‌توانیم استرس مزمن شدید را با علائمی مانند اختلال در خواب، تغییر در اشتها، دندان‌قروچه، تپش قلب، افکار مزاحم و احساس نگرانی بی‌امان تشخیص دهیم. اگر احساس کردید اضطراب شما از کنترل خارج شده، احتمالاً با یک وضعیت پزشکی روبه‌رو هستید و باید به فکر مشاوره استرس باشید.

انواع اضطراب

انواع استرس چیست

اضطراب شدید به‌عنوان یک اختلال در نظر گرفته می‌شود. تاکنون یازده مورد اختلال اضطرابی شناسایی شده که برخی از آن‌ها رایج‌تر هستند. در اینجا چند اختلال اضطرابی اصلی را توضیح می‌دهیم:

  • اختلال اضطراب فراگیر یا تعمیم‌یافته (Generalized Anxiety Disorder): این اختلال به‌طور خلاصه GAD نامیده می‌شود. کسانی ‌که به‌طور دائم، بیش از حد و با دلایل غیرواقعی نگران هستند، به این اختلال دچارند.
  • اختلال وسواس اجباری (Obsessive-Compulsive Disorder): اختلال وسواس اجباری به‌طور خلاصه OCD نامیده می‌شود. این اختلال از افکار تکراری (وسواس)، رفتارهای تکراری (اجبار)، یا ترکیبی از هر دو شکل می‌گیرد. رفتارهای تکراری به این دلیل انجام می‌شوند که جلوی افکار وسواسی را بگیرند. در این افراد، انجام‌ندادن این رفتارها اضطراب را بیشتر می‌کند.
  • حملۀ اضطرابی (Panic Disorder): حملات اضطرابی در دوره‌های مکرر و به‌طور ناگهانی اتفاق می‌افتند. در این حالت، فرد احساس تنگی نفس، تپش قلب، گیجی و حالت تهوع می‌کند.
  • اضطراب اجتماعی (Social Anxiety Disorder): اختلال اضطراب اجتماعی زمانی رخ می‌دهد که فرد از قرارگرفتن در موقعیت‌های اجتماعی معمول دچار اضطراب شود. برای مثال، اضطراب سخنرانی یکی از رایج‌ترین نمونه‌های این نوع از اضطراب است. در این شرایط، فرد از قضاوت دیگران درمورد خودش نگران است.

انواع دیگری از اضطراب مانند فوبیا و اضطراب پس از تروما هم در بین افراد جامعه نسبتاً رایج است. درمان استرس و اضطراب در هرکدام از انواع اختلال‌های اضطرابی به روان‌شناسی و مشاوره اضطراب نیاز دارد. اگر از چنین مشکلاتی رنج می‌برید، حتماً با یک مشاور تماس بگیرید؛ چون به مرور زمان ممکن است مشکلتان شدیدتر شود. همین حالا می‌توانید از روان‌شناسان حرفه‌ای یاری‌ وی، مشاوره آنلاین دریافت کنید.

چرا اضطراب می‌گیریم؟

دو عامل کلی باعث می‌شوند که ما انواع اضطراب را تجربه کنیم. اولین عامل ژنتیک ماست. بعضی از ما از اساس نسبت به دیگران نگران‌تر و حساس‌تر هستیم؛ ممکن است زودتر از دیگران استرس بگیریم و شدت استرمان هم نسبت به دیگران بیشتر باشد. عامل دوم محیط است. اتفاقاتی که در محیط اطراف ما می‌افتد و دغدغه‌های مالی می‌توانند باعث ایجاد اضطراب شوند. همچنین، مواردی مانند مهاجرت و بیماری‌های طولانی‌مدت، فرایندهای دشوار و پیچیده‌ای دارند که می‌توانند باعث ایجاد اضطراب شوند.

حتی آسیب مغزی و مشکلات دوران کودکی در شکل‌گیری اضطراب مؤثرند. عامل ایجاد این مشکل هرچه که باشد، مشاوره استرس و اضطراب به ما در کنترل اضطراب و تغییر شرایط کمک می‌کند. سیستم مشاوره یاری‌ وی به‌نحوی طراحی شده که شما می‌توانید از هرکجای دنیا مشاور خود را انتخاب کنید و به‌صورت آنلاین مشورت دریافت کنید.

تغذیه چه تأثیری در اضطراب دارد؟

شاید تغذیه از آن چیزی که فکر می‌کنید مهم‌تر باشد. حذف وعده‌های غذایی، برای کسانی که مستعد اضطراب هستند، اصلاً ایده خوبی نیست. همچنین، مصرف برخی از داروها و کافئین می‌تواند باعث تشدید اضطراب شود. اگر مضطرب هستید، به‌جای قهوه آب بنوشید. تحقیقات نشان داده افرادی که کمتر آب می‌نوشند، بیشتر درمواجهه با مسائل مختلف دچار استرس می‌شوند.

مصرف کافی کربوهیدرات، سبزیجات تازه و مرکبات می‌تواند در کاهش استرس موثر باشد. به‌علاوه، ویتامین E به دلیل خاصیت ضد اکسیدانی که دارد در کاهش اضطراب مؤثر است. برای دریافت ویتامین E، سبزیجات، روغن آفتابگردان و روغن زیتون را در برنامۀ غذایی خود قرار دهید.

راه‌های درمان اضطراب چیست؟

اگر سطح استرس شما آن‌قدر زیاد نیست که کنترل اوضاع را برایتان دشوار کند، شاید بتوانید با چند راهکار ساده مشکل را حل کنید. برای مثال، داشتن تغذیۀ صحیح یا شروع ورزشی مانند یوگا کمک‌کننده ‌است. می‌توانید با مطالعۀ مقالۀ دیگر یاری‌ وی، با نام تله‌های زندگی نباید آرامش شما را به خطر بیندازند، بهترین راه کاهش استرس و دلهره را درمورد خودتان پیدا کنید.

اما در موارد شدیدتر، مداخلات پزشکی لازم است. زمانی ‌که برای مشاوره استرس آنلاین به یک متخصص مراجعه می‌کنید، احتمالاً از شما سؤالاتی می‌پرسد و شرح حال شما را دریافت می‌کند. ممکن است پزشک شما برای تشخیص دقیق‌تر، از آزمایش‌هایی استفاده کند.

اگر اضطراب شما خیلی شدید نباشد، روان‌شناس یا مشاور به شما کمک می‌کند رفتارهای جدید را یاد بگیرید. با تغییر سبک زندگی و یادگیری رفتارهای جدید می‌توانید تا حد زیادی مشکل را برطرف کنید. مشاوران حرفه‌ای در یاری ‌وی به شما کمک می‌کنند تا در برخورد با انواع اضطراب، بهترین واکنش را داشته باشید.

همچنین، بسته به تشخیص پزشک، داروهای ضد اضطراب هم کمک بسیار خوبی هستند. درنهایت روان‌درمانی، رفتاردرمانی و دارودرمانی روش‌های درمان اضطراب هستند. در مشاوره اضطراب، پزشک شما، بسته به شرایط، از هرکدام از این روش‌ها به‌تنهایی یا در ترکیب با هم استفاده می‌کند.

اگر تابه‌حال انواع اضطراب را تجربه کرده‌اید و یا همین حالا درگیر عوارض استرس هستید، تجربه و نظر خود را با ما در میان بگذارید.