عصبانیت یکی از مشکلات بسیار رایج در جوامع امروزی است. ما معمولاً عوامل بیرونی را برای تحریک‌پذیری و عصبانیت‌های خود سرزنش می‌کنیم. اما همیشه این‌طور نیست. گاهی اوقات مشکلات جسمی از جمله کمبود ویتامین ها باعث می‌شوند تا سیستم عصبی و مغز ما تحت تأثیر قرار گرفته و دچار مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب و عصبانیت شویم. در این مقاله قصد داریم تا ببینیم، کمبود کدام ویتامین باعث عصبانیت می شود؟ و با خوردن چه مواد غذایی می‌توانیم این مشکل را حل کنیم.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خشم,مقاله ی خشم چیست را مطالعه کنید.

ویتامین دی، از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای سلامت روان

نتایج یک تحقیقات در سال ۲۰۱۵ بر روی کودکان و نوجوانان ایرانی، ارتباط معناداری را بین کمبود ویتامین دی و ناراحتی‌های روانپزشکی گزارش شده مانند عصبانیت، اضطراب، خواب نامناسب، افسردگی و نگرانی نشان داد. هرچند در این تحقیق هیچ ارتباط معناداری بین میزان ویتامین دی موجود در بدن و رفتارهای خشونت‌آمیز وجود نداشت. همچنین مطالعات بسیاری بر روی بزرگسالان نشان داده‌اند که بالاتر بودن سطح ویتامین دی در بدن با عملکرد شناختی و سلامت روانی بالاتر مرتبط است.

کمبود ویتامین دی می تواند یکی از موارد تاثیرگذار در بروز خشم و عصبانیت باشد

همچنین تحقیقات دیگری در دانشگاه میشیگان نشان داده است که احتمال بروز مشکلات رفتاری و اختلالات خلقی در کودکان سنین راهنمایی با کمبود ویتامین دی دو برابر بیشتر از همسالان آنها با سطوح بالاتر این ویتامین بوده است. این کودکان بیشتر از بقیه با مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری و شکستن قوانین دست‌وپنجه نرم می‌کردند. پس می‌توان گفت مصرف مقدار کافی ویتامین دی بر روی سلامت روان تأثیر قابل‌توجهی دارد و از دوران کودکی باید به این مسئله توجه کافی داشته باشیم.

در نتیجه اگر می‌خواهید بدانید کدام ویتامین باعث عصبانیت می شود؟ ویتامین دی را در خاطر داشته باشید. طبق گزارش خبرگزاری ایرنا در سال ۱۳۹۹ بین ۳۰ تا ۵۰ درصد جمعیت کشور ما با کمبود ویتامین دی روبه‌رو بوده‌اند. همان‌طور که می‌دانید قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب مستقیم و نه از پشت شیشه، برای تولید ویتامین دی در بدن ضروری است. همچنین مواد غذایی مانند ماهی‌های سالمون، ساردین و شاه‌ماهی در کنار کنسرو تن و زرده تخم‌مرغ سرشار از ویتامین دی هستند.

علاوه بر قرار گرفتن در زیر نور خورشید مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین D در تامین آن تاثیر گذار هستند

ویتامین ب، راهی برای تقویت سیستم عصبی

مطالعات نشان می‌دهد که بین ویتامین B و سطح استرس ارتباط وجود دارد. در یک مطالعه، ۲۱۵ مرد سالم از ب کمپلکس (مکملی حاوی ترکیبی از ویتامین ب) به مدت ۳۳ روز استفاده کردند. شرکت کنندگان بهبود قابل توجهی در میزان استرسی که تجربه می‌کردند، سلامت عمومی و قدرت خود گزارش کردند. اما در کارآزمایی دیگری، ۶۰ شرکت‌کننده به مدت سه ماه یا از ب کمپلکس و یا از دارونما استفاده کردند. گروهی که ب کمپلکس مصرف کردند، فشار شخصی کمتر و کاهش گیجی و خلق افسرده را نسبت به گروه دارونما گزارش کردند.

ویتامین B یکی از ویتامین های مهم بدن است

از خودتان می‌پرسید کمبود کدام ویتامین باعث عصبانیت می شود؟ یکی از اصلی‌ترین پاسخ‌ها ویتامین ب است. بدن ما برای داشتن سلامت عمومی به هشت نوع ویتامین ب مختلف نیاز دارد. هر ویتامین ب عملکرد خاصی را در بدن انجام می‌دهد، از حمایت از تولید خون گرفته تا ترمیم دی‌ان‌ای. در این میان ویتامین‌های ب1، ب2، ب3، ب6 و  ب12 به حفظ سلامت سیستم عصبی کمک می‌کنند. پس زمانی که تحت استرس‌های شدید مانند یک امتحان سخت یا یک مصاحبه کاری مهم قرار دارید مصرف این ویتامین‌های ب به تسکین استرس در شما کمک می‌کند و در نتیجه تحریک‌پذیری و عصبانیت شما هم کمتر می‌شود.

ویتامین ث، راهی برای بهبود خلق‌وخو

احتمالاً تا امروز چیزهای بسیاری درباره فواید ویتامین ث برای بدن شنیده‌اید، اما شاید ندانید که ویتامین ث در خلق‌وخوی شما هم بسیار مؤثر است. افرادی که کمبود ویتامین ث دارند اغلب احساس خستگی یا افسردگی می‌کنند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که خلق‌وخوی افرادی که سطح ویتامین ث بدن آنها کمتر از حد طبیعی است، پس از دریافت ویتامین ث، بهبود یافته است.

خیلی وقت‌ها بروز عصبانیت در ما ناشی از استرس بسیار زیادی است که تحمل می‌کنیم. ویتامین ث می‌تواند به بهبود استرس و اضطراب کمک کند. در یک مطالعه کنترل‌شده، مصرف ویتامین ث در دانش‌آموزان مبتلا به اضطراب، باعث کاهش سطح استرس و اضطراب شد. خواص آنتی اکسیدانی این ویتامین به بدن کمک می‌کند سطح کورتیزول که باعث استرس می‌شود را کنترل کند. دریافت دوز روزانه این ویتامین در هر صبح می‌تواند استرس را از شما دور کند.

ویتامین C با داشتن خواص آنتی اکسدان در بهبود استرس و اضطراب موثر است

تقریباً از هرکسی بپرسید پرتقال را به‌عنوان منبعی سرشار از ویتامین ث معرفی می‌کند. اما پرتقال تنها ماده غذایی حاوی ویتامین ث نیست؛ آویشن، کیوی، اسفناج، توت فرنگی، خرمالو و پیازچه از دیگر موادی هستند که مقدار قابل توجهی ویتامین ث دارند و می‌توانند نیاز بدن ما را بر طرف کنند.

کمبود آهن، عاملی برای عصبانیت

تابه‌حال راجع به پاسخ این سؤال صحبت کردیم که کمبود کدام ویتامین باعث عصبانیت می شود؟ اما فقط ویتامین‌ها نیستند که در خلق‌وخوی ما موثر هستند، مواد دیگری هم وجود دارند که کمبودشان می‌تواند باعث شود عصبانیت را بیشتر تجربه کنیم. کمبود آهن بدون کم‌خونی شایع‌ترین کمبود تغذیه‌ای در سراسر جهان است که به‌ویژه زنان جوان در سنین باروری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نتایج یک تحقیق بر روی زنان ۱۸ تا ۲۲ سال در شهر توکیو در ژاپن نشان می‌دهد رابطه معناداری بین کمبود آهن بدون کم‌خونی و خشم، خستگی و تنش در بین افراد آزمایش‌شده وجود داشته است.

کمبود آهن به خصوص در بانوان در سن باروری می تواند اتفاق بیفتد

با توجه به اینکه آهن در کارکرد طبیعی مغز اهمیت بسیاری دارد و بر روی شناخت، رفتار اجتماعی و خلق افراد تأثیر می‌گذارد، افرادی که دچار کمبود آهن هستند مشکلات بسیاری مانند خستگی مزمن، مشکلات تمرکز، اضطراب و افسردگی را گزارش می‌کنند. پس برای اینکه خلق‌وخوی بهتری را تجربه کنید و کمتر به مشکل عصبانیت برخورد کنید، دقت کنید که به اندازه کافی آهن دریافت کنید. مواد غذایی مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ، لوبیا، سبزیجات با برگ سبز تیره مانند اسفناج، میوه‌های خشک مانند کشمش یا زردآلو و نخود فرنگی منابع غنی آهن هستند.

4 مورد از کمبود ویتامین که موجب عصبانیت می شود

پرخاشگران چه ویتامین هایی را بخورند

برای داشتن جسم و روان سالم باید تمام ویتامین‌ها به اندازه درست و مناسب به بدن ما برسند. یک راه‌حل بسیار خوب برای کنترل ویتامین‌های بدن کمک گرفتن از چکاپ‌های سالیانه است. حتی اگر به ظاهر مشکلی ندارید هر سال یک بار آزمایش خون بدهید. ممکن است بعد از آزمایش خون، پزشک شما تشخیص دهد که به مکمل‌های دارویی نیاز دارید. در غیر این صورت داشتن رژیم غذایی سالم ویتامین‌های ضروری را به اندازه کافی به بدن ما می‌رساند.

باتوجه به این که حالا دیگر می‌دانید کمبود کدام ویتامین باعث عصبانیت می شود؟ بد نیست بدانید به طور کل مصرف ویتامین ث، آهن، ویتامین ب1، ب12 و امگا برای تقویت سیستم عصبی مفید هستند. می‌توانید این مواد را با مصرف مرکبات، لبنیات، گوشت، گردو و بادام، روغن زیتون و حبوبات تأمین کنید.

مشاوره کنترل خشم، راه‌حل نهایی

اگر شما هم با مشکل عصبانیت مواجه هستید و این مسئله بر روی روابط شما تأثیر منفی می‌گذارد به پزشک مراجعه کنید. حتی خیلی از اوقات زمانی که شما برای مشاوره کنترل خشم به روانشناس مراجعه می‌کنید، روانشناس از شما می‌خواهد که به نزد پزشک رفته و با دادن یک آزمایش خون از نداشتن کمبود ویتامین مطمئن شوید. پس اگر نمی‌توانید از دلیل تحریک‌پذیری و عصبانیت خود سر در بیاورید با مراجعه به پزشک می‌توانید سریع‌تر به پاسخ خود برسید.

برای پی بردن به دلیل خشم و عصبانیت خود به مشاوره کنترل خشم مراجعه کنید

البته کمبود ویتامین و آهن تنها دلیل تحریک‌پذیری و عصبانیت نیست. شاید روانشناس شما دلیل دیگری را برای این موضوع تشخیص دهد و با ریشه‌یابی مشکل، رفتاردرمانی و آموزش مهارت کنترل خشم به شما کمک کند تا کیفیت زندگی خود را بهبود دهید. می‌توانید همین حالا از بین مشاورهای مجرب یاری وی یک نفر را انتخاب کرده و برای مشاوره کنترل خشم وقت بگیرید. تابه‌حال با مشکل عصبانیت و تحریک‌پذیری روبه‌رو بوده‌اید؟ فکر می‌کنید کمبود ویتامین در مشکل شما دخیل بوده است؟

www.ncbi.nlm.nih.gov

www.healthline.com

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov