نیازهای جنسی نیازهایی طبیعی هستند ولی وقتی که این نیازها از حد خودشان فراتر می‌رود و بر زندگی شما تاثیر منفی می‌گذارد، دیگر نمی‌توان از آن‌ها به عنوان رفتارهایی طبیعی یاد کرد. شخصی که گرفتار اعتیاد به رابطه جنسی شده است، نمی‌تواند افکار و خواسته‌های جنسی خودش را کنترل کند. در این مطلب از یاری‌ وی می‌خواهیم راجع به اعتیاد به سکس صحبت کرده و عواقب و روش‌های درمانی آن را بررسی کنیم.

اعتیاد به رابطه جنسی چیست؟

وقتی شخصی زمان زیادی را به سکس فکر می‌کند یا در حال سکس است، گرفتار اعتیار به رابطه جنسی شده است. معمولاً شخصی که زیاد سکس می‌کند، مجبور است این راز را از دیگران مخفی کند.

کسانی که معتاد رابطه جنسی شده‌اند، نمی‌توانند رفتارهایشان را کنترل کنند؛ در نتیجه روابط شخصی و حرفه‌ای آن‌ها آسیب می‌بیند. این افراد در معرض خطر بیماری‌های مختلف هستند و ممکن است این بیماری‌ها را به دیگران هم منتقل کنند.

افراد با تفکرهای مختلف، دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به اعتیاد به رابطه جنسی دارند. بعضی از آن‌ها از رفتار خودشان آگاه هستند و می‌دانند که اعتیادشان به سکس، مشکلی است که نمی‌توانند کنترلش کنند. بعضی از این افراد هم سعی می‌کنند رفتارشان را منطقی جلوه دهند. حتی ممکن است اعتیاد به رابطه جنسی را انکار کنند.

آیا اعتیاد به رابطه جنسی فقط برای مردان است؟

گرچه تصور می‌شود که فقط مردان گرفتار اعتیاد به سکس می‌شوند، ولی این مشکل می‌تواند برای جنسیت‌های دیگر هم رخ دهد. یکی از مطالعات روان‌شناسی نشان می‌دهد که در یک گروه دانشجویی، ۳ درصد از مردان و ۱.۲ درصد از زنان اعتیاد به سکس داشتند.

چه عواملی باعث اعتیاد به رابطه جنسی می‌شود؟

چه عواملی باعث اعتیاد به رابطه جنسی می‌شود؟

تحقیقات دلایل مختلفی را برای اعتیاد به رابطه جنسی پیدا کردند. در یکی از مطالعات انجام‌شده، ۹۶ درصد از پاسخ‌دهندگان اعتیادشان را به خلق‌وخو ربط دادند. طبق این مطالعه، ناراحتی، شادی و تنهایی باعث اعتیاد شرکت‌کنندگان به سکس شده بود.

گروه زیادی از کسانی که به سکس اعتیاد دارند، سابقۀ تجاوز داشته‌اند. برخی از محققان هم اعتیاد به سکس را به مشکلات روانی دیگری ارتباط دادند. در بیشتر موارد، این اعتیاد همراه با اختلالاتی مثل افسردگی، اعتیاد به قمار، استرس، اعتیاد به خرید، بیش‌فعالی و اضطراب  است.

گاهی اوقات، افراد برای مقابله با تنش‌های احساسی یا تروماهای گذشته به سکس پناه می‌برند و معتاد آن می‌شوند. بنابراین با درمان اعتیاد به سکس، اختلالات روانی دیگر هم حل می‌شود. روانشناس‌ها و مشاوران متخصص ما در یاری وی در درمان هرگونه اختلال روانی به شما کمک می‌کنند.

اعتیاد به رابطه جنسی چه علائمی دارد؟

اعتیاد به سکس خودش را به شکل‌های مختلفی نشان می‌دهد. گرچه تشخیص اعتیاد به رابطه جنسی به روانشناس متخصص احتیاج دارد، ولی علائم زیر می‌توانند نشان‌دهنده این نوع اختلال باشند.

افکار جنسی غیرقابل‌کنترل

در این حالت، شخص مدام به سکس فکر می‌کند. این افکار فانتزی‌های جنسی هستند و ممکن است زندگی شما را مختل کنند.

سکس‌های طولانی

اگر در یک رابطه عاطفی یا رابطه جنسی زمان زیادی را به سکس اختصاص می‌دهید و برای این کار انرژی زیادی می‌گذارید، احتمالا دچار اعتیاد به رابطه جنسی شده‌اید. در این حالت، فقط به سکس فکر می‌کنید و دوست دارید زمان زیادی را با پارتنرتان سکس داشته باشید.

احساس افسردگی یا شرمندگی

اگر نیاز جنسی از حد معمول خودش فراتر برود و به اعتیاد به سکس تبدیل شود، ممکن است فرد احساسات مختلفی را تجربه کند. اضطراب، افسردگی، پشیمانی و شرمندگی نمونه‌ای از این احساسات هستند.

کنارگذاشتن فعالیت‌های دیگر

کسی که گرفتار اعتیاد به رابطه جنسی شده است، یا در فکر سکس است یا در حال سکس است. این شخص وقتی برای فعالیت‌های دیگر ندارد و نمی‌تواند مسئولیت‌ها و وظایفش را در محیط کار، دانشگاه و روابط شخصی مدیریت کند.

چگونه فعالیت جنسی را کنار بگذاریم

اعتیاد آن‌ها همه چیز را تحت‌الشعاع خودش قرار می‌دهد. این افراد به دلیل اختلالی که دارند احتمالا دچار مشکلات مالی و خانوادگی می‌شوند.

ناتوانی در بحث

اگر با یک فرد معتاد به نوشیدنی‌های الکلی یا مواد مخدر صحبت کرده باشید، متوجه می‌شوید که این افراد دوست ندارند در مورد مشکلشان صحبت کنند. آن‌ها اعتیادشان را انکار می‌کنند. همین مسئله درمورد افراد معتاد به رابطه جنسی هم وجود دارد. آن‌ها مشکلشان را نمی‌پذیرند و تصور می‌کنند که هیچ چیز نادرستی وجود ندارد.

خودارضایی شدید

خودارضایی یک روش سالم و طبیعی برای کشف سکس و تجربۀ محرک‌های جنسی است. با این حال، خودارضایی بیش‌ازحد می‌تواند نشانۀ اعتیاد به رابطه جنسی باشد. خودارضایی در مکان‌های نامناسب یا در زمان نامناسب هم نشانه‌ای از اعتیاد به سکس است. گاهی اوقات افراد انقدر خودارضایی می‌کنند که به مرحله درد می‌رسند.

رفتارهای پرخطر

گاهی اوقات، اعتیاد به سکس منجر به رفتارهای جنسی پرخطر و نادرست می‌شود. سکس با افراد مختلف و بدون استفاده از ابزارهای مراقبتی لازم، سکس در انظار عمومی و عریان‌گرایی از جمله این رفتارها هستند.

رفتارهای پرخطر جنسی

این رفتارها هم ممکن است بیماری‌هایی را در پی داشته باشند. مطالعات نشان داده‌اند که احتمال به بیماری‌های مقاربتی در کسانی که اعتیاد به رابطه جنسی دارند، بیشتر است.

خیانت

کسانی که گرفتار اعتیاد به رابطه جنسی می‌شوند، معمولا دوست دارند با افراد مختلف این رابطه را تجربه کنند. آن‌ها ممکن است به شریک عاطفی‌، همسر یا دوست‌دخترشان خیانت کنند. وفاداری و تعهد برای این افراد سخت است و به سختی می‌توانند فقط با یک نفر رابطه داشته باشند.

عواقب اعتیاد به سکس چیست؟

اعتیاد به سکس تاثیرهای زیادی روی زندگی می‌گذارد. کسی که با اعتیاد به رابطه جنسی دست‌وپنجه نرم می‌کند، احتمالا در روابط خودش هم دچار مشکل می‌شود و سلامتی‌اش به خطر می‌افتد. به‌علاوه، این نوع اعتیاد ممکن است منجر به احساسات و رفتارهای خاصی شود. اضطراب، استرس و افسردگی از جمله عواقب این نوع اعتیاد هستند.

اعتیاد به رابطه جنسی چگونه درمان میشود؟

روش‌های درمانی متفاوتی برای درمان اعتیاد به سکس وجود دارد. یکی از متداول‌ترین رویکردهای درمانی، رویکرد رفتارشناختی است. در این رویکرد، روان شناس به بیمار کمک می‌کند که محرک‌های جنسی را تشخیص داده و رفتارهایتان را تغییر دهد.

اعتیاد به رابطه جنسی

بعضی از روانشناس‌ها هم از گروه‌درمانی استفاده می‌کنند. در گروه‌درمانی، افرادی که مشکل یکسانی دارند، دور هم جمع می‌شوند و از یکدیگر حمایت می‌کنند. علاوه‌بر این روش‌ها، درمان‌های مبتنی بر دارو هم وجود دارند.

هنردرمانی برای درمان اعتیاد به سکس

در هنردرمانی، متخصصین از تکنیک‌ها و روش‌های خلاقانه و تصویری مثل نقاشی، مجسمه‌سازی و کولاژ استفاده می‌کنند. این روش کمک می‌کند که بیمار از احساسات و رفتارهای خودش آگاه بشود و به درک عمیق‌تری از آن‌ها برسد.

جمعبندی

اعتیاد به سکس خودش را به شکل‌های مختلف نشان می‌دهد. در این مطلب سعی کردیم درباره شکل‌های مختلف این اعتیاد و علائم آن صحبت کنیم. در صورتی که تصور می‌کنید خودتان یا اطرافیانتان از این اعتیاد رنج می‌برید، می‌توانید روی کمک مشاوره روانشناسی آنلاین یاری وی حساب کنید. متخصصان یاری وی در درمان این اعتیاد به شما کمک می‌کنند.