آزمون میلون یکی از رایج‌ترین آزمون‌های الگوی شخصیت‌شناسی است که البته در ایران به‌عنوان یکی از آزمون‌های محبوب قبل از ازدواج شناخته‌ شده است. واکنش انسان‌ها در برابر شرایط چالش‌برانگیز، با توجه به شخصیت آن‌ها، به‌صورت ناخودآگاه متفاوت خواهد بود. درصورتی‌که الگوهای شخصیت خود را بشناسید، در موقعیت‌های چالش‌برانگیز با انعطاف بیشتری واکنش نشان می‌دهید.

از نظر میلون (۱۹۹۶)، شخصیت الگوی پیچیده و عمیقی از ویژگی‌های روان‌شناختی است که نمی‌توان آن را به‌راحتی از بین برد و تقریباً به‌صورت ناخودآگاه، در رفتار و کارهای انسان‌ها خود را نشان می‌دهد.

میلون معتقد است شخصیت شامل افکار، احساسات، ادراکات و رفتار ما نیست، بلکه شامل نگرش، عواطف و عادت‌های ماست. درست است که ما ابتدا براساس احساساتمان واکنش نشان می‌دهیم، اما با گذر زمان در برابر اتفاق‌های پرتکرار، با توجه به شخصیتمان به رفتارهای تکراری و از روی عادت واکنش نشان می‌دهیم.

 

آیا شما الگوهای شخصیت خود را می‌شناسید؟ می‌دانید کدام دسته‌بندی الگوی شخصیتی مانع از واکنش سریع شما در موقعیت‌های حساس می‌شود؟ مطمئن هستم کنجکاوی شما درمورد آزمون میلون برانگیخته شده است. هم‌اکنون شما می‌توانید تست میلون رایگان را در سامانۀ یاری وی انجام دهید تا در ادامه نوع الگوهای شخصیت خود را پیدا کنید و در موقعیت‌های حساس، بهتر واکنش نشان دهید.

در ادامۀ این مطلب، شما با آزمون میلون آشنا می‌شوید. دسته‌بندی‌ الگوهای بالینی و شخصیت را برای شما توضیح خواهیم داد و درنهایت می‌توانید تفسیر تست میلون را خودتان انجام دهید.

شخصیت شناسی از طریق میلون

آزمون روانشناسی میلون چیست؟ همه‌چیز درمورد تست میلون

 

آزمون میلون (MCMI)  درواقع یک ابزار تشخیص اختلالات شخصیت است، که البته تئودور میلون به‌جای کلمۀ اختلال، از عبارت الگوهای بالینی شخصیت در این آزمون استفاده کرد.

تست میلون یک آزمون بالینی چندمحوری است که توسط تئودور میلون (Theodore Millon) طراحی‌ شده است. نسخۀ سوم آن 175 سؤال دارد که با انتخاب دو گزینۀ بله و خیر باید به سؤالات آزمون جواب دهید. وزن‌دهی به معیار‌های این آزمون از نوع دونقطه‌ای است؛ یعنی به هر معیار وزن حداقل یک و حداکثر دو می‌دهند.

تست میلون برای افراد بزرگسال بالای 18 سال طراحی‌شده است و انجام آن برای افراد زیر این سن توصیه نمی‌شود. تست میلون یک آزمون سریع و کوتاه است که زمان کمی از شما می‌گیرد. به‌طور متوسط برای انجام آزمون میلون 20 تا 30 دقیقه زمان کافی است.

آزمون میلون دارای 14 معیار برای تشخیص اختلالات شخصیتی و 10 معیار برای تشخیص سندرم بالینی است.

معیارهای تشخیص اختلالات شخصیتی

 

  • اسکیزویید (Schizoid): افرادی منزوی هستند که فعالیت‌های انفرادی را ترجیح می‌دهند. به نظر می‌رسد دور از دسترس و بی‌تفاوت‌اند. همچنین در ایجاد و حفظ روابط مشکل دارند.
  • اجتنابی (Avoidant): این افراد به‌ اندازۀ افراد اسکیزویید منزوی نیستند. وقتی اطمینان پیدا کنند که درک می‌شوند، تمایل دارند از انزوا خارج شوند؛ اما انزوای آن‌ها به دلیل درک‌نشدن، ترس از طرد‌شدن و تمسخر دیگران است.
  • افسرده (Depressive): شخصیت افسرده با افسردگی بالینی متفاوت است. این شخص خود را در برابر لذت‌بردن از زندگی ناتوان می‌بیند.
  • وابسته (Dependent): افرادی منفعل و مطیع هستند که احساس ناکافی‌بودن می‌کنند. آن‌ها به‌طور کلی فاقد خودمختاری و ابتکار عمل هستند.
  • نمایشی (Histrionic): آن‌ها تا حدودی شبیه به افراد وابسته هستند، با این تفاوت که برای جلب‌ توجه و کسب احترام از سوی دیگران تلاش می‌کنند؛ اما ترس پنهانی از خودمختاری و ابتکار عمل دارند.
  • خودشیفته (Narcissistic): افرادی خودمحور، استثمارگر، متکبر و خودخواه هستند.
  • ضداجتماع (Antisocial): افرادی غیرمسئول و انتقام‌جو هستند که رفتار مجرمانه دارند و به‌شدت مستقل هستند.
  • پرخاشگر (Aggressive (Sadistic)): افرادی کنترل‌کننده و سوءاستفاده‌کننده هستند. آن‌ها از تحقیر دیگران لذت می‌برند.
  • تکانشی بودن (Compulsive): افرادی منظم، کارآمد و کمال‌گرا هستند. آن‌ها کارها را با دقت زیادی انجام می‌دهند تا دیگران آن‌ها را سرزنش نکنند.
  • منفی‌نگری (Passive- Aggressive (Negativistic)): افرادی هستند که به دیگران شک دارند. درون آن‌ها پر از سرزنش و خشم است. آن‌ها همیشه احساس گناه می‌کنند.
  • خودآزار (Self- Defeating): این افراد با فداکاری بیش‌ازحد سبب می‌شوند که دیگران از آن‌ها سوءاستفاده کنند و به دیگران اجازه می‌دهند تا از آن‌ها بهره‌کشی کنند.

تست شخصیت شناسی میلون

معیارهای تشخیص اختلالات شخصیتی شدید

 

  • اسکیزوتایپال (Schizotypal): افرادی منزوی غرق در افکار خود هستند. شخصیتی وابسته دارند که انزوای اجتماعی را ترجیح می‌دهند.
  • مرزی (Borderline): افرادی از لحاظ عاطفی متزلزل هستند که رفتاری نامنظم از خود نشان می‌دهند. آن‌ها دارای احساساتی شدید، اغلب ناراضی و افسرده‌ هستند.
  • پارانوئید (Paranoid): افراد سخت‌گیر و تدافعی هستند. آ‌ن‌ها توهم دارند دیگران می‌خواهند آن‌ها را اذیت کنند و به دیگران بی‌اعتماد هستند.

 

معیار برای تشخیص سندرم بالینی

 

  • اضطراب (Anxiety Disorder): افرادی مضطرب، پرتنش و نگران هستند.
  • جسمی (Somatoform): افرادی که بدن‌درد آن‌ها ناشی از بیماری‌های روحی است. آن‌ها اغلب دچار خستگی مزمن هستند.
  • دوقطبی (Bipolar): افراد دارای انرژی بیش‌ازحد، تکانشی و بیش‌فعال هستند و اغلب نمی‌توانند بخوابند.
  • کج‌خلقی (Dysthymic Disorder): این افراد می‌توانند کارهای روزانۀ خود را انجام دهند؛ اما افسرده و بدبین هستند. آن‌ها اعتمادبه‌نفس پایینی دارند و احساس ناکافی‌بودن می‌کنند.
  • وابستگی به الکل (Alcohol Dependence): دچار هنجارشکنی و پرخاشگری هستند و روی رفتار خود با دیگران کنترلی ندارند.
  • وابستگی به مواد‌مخدر (Drug Dependence): رفتار این افراد تحت‌تأثیر موادمخدر است و امکان دارد به دیگران آسیب بزنند.
  • استرس پس از سانحه (Posttraumatic Stress Disorder): این افراد خاطرات دردناک یک سانحه را به یاد می‌آورند و ممکن است به دلیل استرس ناشی از کابوس‌های شبانه نتوانند بخوابند.

 

معیار برای تشخیص سندرم بالینی شدید

 

  • مشکل تفکر (Thought Disorder): افراد عجیب‌وغریبی هستند که توهم و هذیان دارند.
  • افسردگی شدید (Major Depression): این افراد به حدی افسرده هستند که قادر به انجام فعالیت‌های روزانۀ خود نیستند. آن‌ها به حالت نباتی زندگی می‌کنند، افسردگی بالینی (‌اشتها و خواب نامنظم، انرژی کم، ازدست‌دادن علایق) دارند و احساس ناامیدی و درماندگی می‌کنند.
  • اختلال هذیانی (Delusional Disorder): افرادی به‌شدت پارانوئید، دچار توهم و تفکر غیرمنطقی هستند. آن‌ها ممکن است انتقام‌جو باشند و توهمات خود را انجام دهند.

تست میلون یکی بهترین تست های روانشناسی

چگونه آزمون میلون را تفسیر کنید؟

 

امتیاز نرخ پایۀ Base Rate (BR) Scores نمرۀ استاندارد نهایی آزمون میلون است که میزان اختلال شخصیتی و سندرم بالینی در یک فرد را نشان می‌دهد.

نمرۀ BR 75 تا 84 نشان‌دهندۀ وجود حداقل یک اختلال شخصیتی خفیف و نمرۀ BR بالای 85 نشان‌دهندۀ وجود یک اختلال شخصیتی شدید است.

برای تشخیص سندرم بالینی هم نمرۀ BR 75 تا 84 نشان‌دهندۀ وجود حداقل یک سندرم بالینی خفیف است و نمرۀ BR بالای 85 نشان‌دهندۀ وجود سندرم بالینی شدید است.

نمرات زیر ۳۴BR  و بالاتر از 178 برای تفسیر تست میلون قابل قبول نیست. تفسیر بالینی با نمرات BR بالاتر از 74 شروع می‌شود. هرچه نمرۀ BR بالاتر باشد، بیمار مشکلات بالینی یا شخصیتی بیشتری دارد.

قبل از تفسیر تست میلون، باید از معتبربودن نمرۀ BR مطمئن شوید. سه شاخص اعتبار نمرات تست میلون شامل مقیاس X میزان خودافشایی، Y مطلوبیت و Z تنزل است. هر سه شاخص، نوع پاسخ‌دادن هر فرد به سؤالات آزمون را اندازه می‌گیرند.

میزان خودافشایی (مقیاس X): پاسخ افرادی را تشخیص می‌دهد که بی‌جهت نسبت به برخی از سؤالات حالت تهاجمی و تدافعی (نمرات پایین) دارند یا بیش از اندازه صریح (نمرات بالا) هستند.

مطلوبیت (Y): میزانی را که آزمون‌دهنده سعی می‌کند خود واقعی‌اش را نشان دهد یا در حال پنهان‌کردن شخصیت حقیقی‌اش است اندازه می‌گیرد. قبل از بررسی معیارهای شخصیتی و معیارهای بالینی به شاخص‌های اعتبار نگاه کنید و آن‌ها را تفسیر کنید.

تنزل (Z): اغراق در مشکلات، علائم روانی، تمایل به بزرگ‌نمایی مشکلات و بیشتر‌نشان‌دادن آنچه را به‌طور عینی وجود دارد، تشخیص می‌دهد. نمرات بالا در مقیاس Z از درست‌پاسخ‌ندادن تست میلون خبر می‌دهد.

سخن آخر

همان‌طور که مطالعه کردید، تست میلون رایگان یکی از آزمون‌‌های علمی است که الگوهای شخصیت را با 24 معیار می‌سنجد تا متوجه شود در کدام بخش الگوهای شخصیتی افراد اختلال و سندرمی وجود دارد که مانع از واکنش‌نشان‌دادن در زمان برخورد با چالش‌های زندگی می‌شود.

تست میلون با شاخص‌های معتبری که تعیین کرده است، میزان درست‌بودن جواب‌های آزمون را اندازه می‌گیرد که نشان‌دهندۀ دقیق‌بودن این آزمون است.

امتیاز نهایی تست میلون را نمی‌توانید تشخیص نهایی بدانید. بعد از انجام آزمون، برای تفسیر دقیق الگوهای شخصیت می‌توانید با مشاوران روانشناسی حرفه‌ای یاری وی تماس بگیرید.