اغلب مردان بروز خشم را قابل درک می‌دانند و اکثر خانم‌ها در پنهان‌کردن خشم خود، به‌صورت ناخودآگاه موفق‌تر عمل می‌کنند. اما نه بروز خشم و نه پنهان‌کردن آن، راه تأیید‌شده‌ای برای کنترل خشم نیست. با شناخت عوامل پرخاشگری و روش‌های کنترل خشم، از کنش‌های احتمالی که ممکن است خطرها و عواقب بدی داشته باشند، جلوگیری خواهید کرد.

خشم چیست؟

عصبانیت و خشم یکی از احساسات اساسی انسان است. این احساس اساسی، به بقای انسان گره خورده و در طول تاریخ بشریت برطرف نشده است. خشم با واکنش‌هایی نظیر جنگ و گریز ارتباط دارد. البته منظور از جنگیدن صرفاً پرتاب مشت نیست، بلکه هر نوع مبارزۀ رفتاری می‌تواند از بروز خشم نشئت بگیرد.

خشم باعث اصطحکاک در روابط می‌شود و در طولانی‌مدت به جسم و روان آسیب می‌زند. ترشح طولانی‌مدت هورمون‌های استرس همراه با خشم می‌تواند باعث تخریب سلول‌های عصبی در مناطق مغز و حافظۀ کوتاه‌مدت شود و سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند.

اینجاست که ضرورت مشاوره کنترل خشم و عصبانیت حس می‌شود. قطعاً شما هم دوست ندارید در راه ناتوانی مدیریت خشم، آسیب جسمی و روحی ببینید. پس مهارت‌های کنترل خشم را به کار ببرید. در ادامه 5 را‌هکار را که به کمک آن‌ها می‌توانید مدیریت خشم داشته باشید، به شما معرفی کرده‌ایم. اما پیش از آن خوب است با عوامل بروز خشم آشنا شوید.همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید,مطلب خشم و عصبانیت چیست را مطالعه کنید.

عوامل خشم و پرخاشگری چیست؟

 کنترل خشم و عصبانیت

خشم واکنشی در مقابل برخی رفتارها و عوامل است. به خودتان، زمانی ‌که خشمگین می‌شوید، فکر کنید. تا‌به‌حال برایتان پیش آمده است که بدون دلیل عصبانی باشید؟ امکان ندارد. عوامل اصلی خشم که احتمالاً برای شما هم آشنا هستند عبارت‌اند از:

1. افسردگی:

یکی از اصلی‌ترین عوامل بروز خشم، افسردگی است. شاید گمان کنید افسردگی باعث انفعال و سکون می‌شود، در‌صورتی‌که افسردگی گاهی موجب انفجار عصبی و فوران‌ خشم خواهد شد.

2. اضطراب:

اضطرابِ بیش ‌از حد باعث می‌شود افراد تحت فشار قرار گیرند و در صورت نداشتن مهارت‌های کنترل خشم، آن را بروز دهند.

3. فشار کاری و فعالیت زیاد:

زمانی که استراحت کافی نداشته باشید و مثل یک تراکتور کار کنید و به نیازهای روحی‌تان بی‌اهمیت باشید، یک بمب ساعتی خواهید بود که هر لحظه امکان دارد فعال شود.

4. ازکارافتادگی کبد:

درصورتی‌که در عملکرد کبد‌ اختلالاتی به وجود آید، قادر به فیلتر‌کردن سم‌ها از بدن نخواهد بود. به این ترتیب، تحریک‌پذیری بالا می‌رود و باعث بروز خشم می‌شود. پس به خاطر داشته باشید که برای کنترل خشم، گاهی چکاپ فیزیکی بدن الزامی است.

5. یائسگی:

تغییرات هورمونی در خانم‌ها در زمان یائسگی یکی دیگر از عوامل خشم و عصبانیت محسوب می‌شود.

6. پرکاری تیروئید:

پرکاری تیروئید هم یکی دیگر از عوامل فیزیکی است که باعث عصبانیت، بی‌قراری، اضطراب و تحریک‌پذیری می‌شود. 

مشکلات روحی، چالش‌های زندگی و اختلالات شخصیتی از دیگر عوامل بروز خشم محسوب می‌شوند. حالا که با عوامل بروز خشم آشنا شدید، باید برای کنترل آن اقدام کنید. با کمک مهارت‌های کنترل خشم می‌توانید از فوران آتش‌فشان جلوگیری کنید.

راهکارهای عملی برای کنترل خشم چیست؟

 راههایی برای کنترل خشم

گاهی‌اوقات از گفتن اینکه عصبانی هستید، احساس آرامش می‎کنید. به‌ویژه زمانی ‌که دلیل عصبانیت را نیز بیان می‌کنید. روان‌شناسان معتقدند این تسکین ناشی از تخلیۀ خشم نیست، بلکه به دلیل شناسایی شرایط تحریک‌کنندۀ خشم و تلاش برای دستیابی به یک راه‌حل برای مدیریت خشم است. این راه‌حل‌ها پیشنهاد ما به شما در کنترل خشم و عصبانیت محسوب می‌شوند. در شروع برای کسب مهارت کنترل خشم و پرخاشگری باید بدانید که چرا عصبانی هستید. سرنخ‌های مربوط به شرایط، افراد، رویدادها و هر چیزی که خشمتان را تحریک می‌کند پیگیری کنید و در جهت رفع آن‌ها تلاش کنید.

1. معجزۀ نفس‌کشیدن را دست‌کم نگیرید.

وقتی عصبانی هستید، تنش‌های بدنی‌تان افزایش می‌یابد. تنفس عمیق تنش را کاهش داده و به کنترل خشم و عصبانیت کمک می‌کند. پس هر زمان که عصبانی بودید، سه نفس عمیق بکشید.

2. محیط را تغییر دهید.

 سریع‌ترین راه برای جدا‌شدن از یک منبع عصبانیت مداوم، تغییر محیط است. پیاده‌روی پنج‌دقیقه‌ای برای گرفتن هوای تازه می‌تواند در کسری از ثانیه خشمتان را کنترل کند. در ترافیک گیر کرده‌اید؟ با زیادکردن صدای رادیو و آوازخواندن با صدای ضبط، ذهنتان را درگیر کنید.

3.  از کنترل شما خارج است؟ رهایش کنید.

شما مسئول کارهای خودتان هستید نه دیگران. عصبانیت، زمانی‌ که شما نقشی در بروز مشکلات ندارید، نه‌تنها مشکلات را حل نمی‌کند، بلکه حال شما را بدتر می‌کند.

4. جملات مثبتی را به زبان بیاورید.

یکی دیگر از مهارت‌های کنترل خشم و پرخاشگری، به‌زبان‌آوردن جملات مثبت است. پس چند جملۀ مثبت را به خاطر بسپارید تا در مواقع خشم، به‌جای نشان‌دادن عکس‌العمل منفی، به کار ببرید. این جملات می‌توانند نمونه‌ای از آن‌ها باشند.

  • من می‌توانم درست تصمیم بگیرم.
  • نیازهای او به اندازۀ من مهم است.

5. از یک دوست کمک بگیرید

بهترین همراهان شما در کنترل خشم و عصبانیت دوستان شما هستند، دوستانی که نسبت به شما بخل و حسادت ندارند و همیشه شما را همراهی می‌کنند. یک مشاور روان‌شناس هم می‌تواند بهترین دوست شما باشد. با کمک مشاورۀ روان‌شناسی، علت خشم و عصبانیت خود را شناسایی کنید و با کمک راهکارهای کنترل خشم، در جهت مدیریت آن تلاش کنید.

یاری وی دوست و همراه شماست، هر زمان که بخواهید

بسیاری از افراد در پروسۀ‌ مهاجرت با مشکلاتی مواجه می‌شوند که در نتیجه به بروز خشم و عصبانیت منجر می‌شود. اگر در حال حاضر نمی‌توانید دلایل بروز خشمتان را کنترل کنید یا اگر دوست دارید با کمک یک دوست و همراه، مشاوره کنترل خشم را کسب کنید، روی ما حساب باز کنید.