آیا در زندگی مشترک باید دربارۀ همه‌چیز با همسرمان صحبت کنیم یا می‌توانیم حریم خصوصی داشته باشیم؟ حریم خصوصی پس از ازدواج چیست؟‌ در این مقاله می‌خواهیم به این سؤال‌ها پاسخ بدهیم.

چرا حریم خصوصی پس از ازدواج مهم است؟

وقتی دو نفر با هم ازدواج می‌کنند، به هم نزدیک می‌شوند و صمیمیتشان بسیار زیاد می‌شود. زن و شوهر درمورد مسائل مختلف با هم صحبت می‌کنند و حتی ممکن است آسیب‌هایشان را هم به همسرشان بگویند. اما صمیمیت عاطفی در ازدواج و به‌اشتراک‌گذاشتن مسائل مختلف به این معنا نیست که می‌توانید راجع به همه‌چیز با همسرتان صحبت کنید.

روابط جنسی یا عاطفی قبل از ازدواج مسائلی هستند که صحبت‌کردن از آن‌ها زیاد خوشایند نیست. ولی بالاخره راجع به چه چیزهایی می‌توانید صحبت کنید یا تا چه حد مجاز هستید که مسائل شخصی را به طرف مقابلتان بگویید؟

پاسخ این سؤال برای هرکس متفاوت است. بعضی افراد دربارۀ هرچیزی که به ذهنشان می‌رسد، صحبت می‌کنند؛ در‌حالی‌که بقیه محافظه‌کارتر هستند و دوست ندارند اطلاعات شخصی‌شان را به اشتراک‌ بگذارند. نکته اینجاست که هر دو نفر باید در بحث حریم شخصی زناشویی اتفاق‌نظر داشته باشند، در غیر این صورت ممکن است با مشکل مواجه شوند.

تعریف زن و شوهر از حریم خصوصی ممکن است با هم متفاوت باشد. حتماً این مسئله برای شما هم اتفاق افتاده است. گاهی‌اوقات تصور می‌کنید که همسرتان حرف نمی‌زند یا به شما توجه نمی‌کند، در‌حالی‌که شاید نمی‌خواهد دربارۀ مسئله‌ای شخصی صحبت کند. در چنین مواقعی به‌جای غر‌زدن با همسرتان صحبت کنید و احساستان را بگویید.همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر,مطلب ازدواج چیست و دغدغه های آن را مطالعه کنید.

مرز بین حریم خصوصی پس از ازدواج و پنهان‌کاری

قبل از اینکه به حریم شخصی در زندگی زناشویی فکر کنید، باید مسائلی را بین خود و همسرتان حل کنید و پنهان‌کاری نکنید. رابطۀ سالم با حفظ حریم شخصی و بدون پنهان‌کاری ساخته می‌شود. اما مرز بین حریم خصوصی پس از ازدواج و پنهان‌کاری کجاست؟‌

 مرز بین حریم خصوصی پس از ازدواج و پنهان‌کاری

واقعیت این است که اگر بعضی از مسائل را برای خودتان نگه دارید، ممکن است رابطۀ بهتر و سالم‌تری داشته باشید. درواقع، اینکه زن و شوهر از همه‌چیز یکدیگر مطلع باشند، تضمینی برای پایداری زندگی آن‌ها نیست. از طرف دیگر، اگر زن و شوهر به حریم خصوصی یکدیگر احترام نگذارند، اتفاق‌های وحشتناک‌تری می‌افتد و منجر به پنهان‌کاری می‌شود.

تفاوت بین حریم خصوصی پس از ازدواج و پنهان‌کاری در رابطه چیست؟

به یک مسئلۀ خصوصی فکر کنید. مثلاً روابط جنسی و عاطفی قبل از ازدواج، مسئله‌ای شخصی است. اگر دربارۀ این مسائل با همسرتان صحبت کنید، باعث ناراحتی او می‌شوید؟ شاید بله و شاید هم نه. بنابراین وقتی موضوعی جزو مسائل خصوصی شماست و نمی‌خواهید دربارۀ آن با همسرتان صحبت کنید، الزاماً دلیل شما ناراحت‌کردن یا ناراحت‌نکردن همسرتان نیست.

درمقابل، وقتی چیزی را از همسرتان پنهان می‌کنید، برای این است که شریک زندگی‌تان ناراحت، دلخور یا عصبانی نشود. مرز بین پنهان‌‌کاری و حریم خصوصی پس از ازدواج تا حدودی مبهم است. مثلاً یک نفر از نقدشدن می‌ترسد، بنابراین درمورد بعضی از مسائل صحبت نمی‌کند تا مورد حمله قرار نگیرد.

گاهی‌اوقات گفتن بعضی چیزها هیچ فایده‌ای ندارد و ممکن است همسرتان را ناراحت کند (مثلاً اگر همسرتان در دوران کرونا موهایش را خودش کوتاه کرده است و از مدلش خوشتان نمی‌آید، لازم نیست حتماً این موضوع را به او بگویید). قانون مشخصی برای دسته‌بندی این موضوع‌ها تحت عنوان پنهان‌کاری و حریم شخصی وجود ندارد و تصمیم‌گیری در این مورد به عهدۀ خودتان است.

چه چیزهایی جزو حریم خصوصی پس از ازدواج هستند؟

روابط قبل ازدواج و قضاوت‌ها‌ جزو مسائل شخصی هستند. روابط قبل از ازدواج شما مربوط به گذشته هستند، بنابراین لازم نیست راجع به آن‌ها صحبت کنید یا از همسرتان سؤال بپرسید. با این کار ممکن است همسرتان احساس ناامنی کند و حس خوشایندی نداشته باشد. دومین مسئله قضاوت‌های شخصی است. مسلماً شما و همسرتان انسان‌های کاملی نیستید و هرکدام از شما عیب و نقص‌هایی دارید. اشاره‌کردن به این نقص‌ها به احساسات طرف مقابل آسیب می‌زند.

چه چیزهایی جزو حریم خصوصی پس از ازدواج نیستند؟

مسائل مربوط به سلامتی، مسائل و مشکلات مالی و فعالیت‌های روزانه جزو مسائل خصوصی نیستند. اگر راجع به سلامتی‌تان به همسرتان دروغ بگویید یا مشکلی را با او در میان نگذارید، باعث ناراحتی او می‌شوید.

درمورد مسائل مالی هم همین‌طور است. مشاوران ازدواج توصیه می‌کنند که زوجین باید درمورد درآمد و خریدهایشان صادق باشند. پنهان‌کردن میزان درآمد یا چیزهایی که خریدید، اعتماد رابطه را خدشه‌دار می‌کند.

درخصوص فعالیت‌های روزانه هم بهتر است با همسرتان صحبت کنید. در یک ازدواج سالم، طرفین حق دارند درمورد فعالیت‌ها و اتفاق‌های روزمرۀ طرف مقابل بدانند. مثلاً اگر در سفر هستید، برنامۀ سفر را به همسرتان بگویید.

چگونه حریم خصوصی پس از ازدواج را مدیریت کنید؟

در حریم شخصی ازدواج، چیزی که مهم است این است زن و شوهر به هم احترام بگذارند و یکدیگر را دوست داشته باشند. بنابراین، زوجین باید نیاز یکدیگر به داشتن حریم شخصی را بپذیرند و نسبت به اختلافات حساس باشند. اگر سکوت همسرتان شما را ناراحت کرده است، به‌جای اینکه مدام از او سؤال بپرسید، به او بگویید که سکوت او چه احساسی در شما ایجاد می‌کند. مثلاً بگویید نگران هستید یا احساس تنهایی می‌کنید. با این کار، ممکن است همسرتان کمی از افکار و احساسش را با شما به اشتراک بگذارد.

طبیعی است که زن و شوهر شبیه هم نیستند و درمورد حریم خصوصی هم تفاوت‌هایی دارند؛ بنابراین اگر شما کسی هستید که صمیمی‌تر برخورد می‌کنید، ممکن است تصور کنید که رابطۀ شما صمیمیت کافی را ندارد.

درمقابل، اگر حریم شخصی برای شما اولویت بیشتری دارد، ممکن است احساس کنید که محصور شده‌اید. این مشکلات را می‌توانید با گفت‌وگوکردن حل کنید. اگر حریم خصوصی سفت و سختی دارید، ممکن است باعث ایجاد حس ناامنی در طرف مقابلتان شوید. با همسرتان صحبت کنید و نیازهایتان را در گفت‌وگو بیان کنید.

بنابراین، حریم خصوصی پس از ازدواج را تا حد زیادی خودتان و همسرتان مدیریت می‌کنید. اگر به کمک احتیاج دارید، می‌توانید روی خدمات مشاوره ازدواج آنلاین یاری‌ وی حساب کنید.

 چگونه حریم خصوصی پس از ازدواج را مدیریت کنید

چگونه به حریم شخصی یکدیگر احترام بگذارید؟

مشاوران ازدواج می‌گویند به‌جای اینکه همسرتان را کنترل کنید، به او فضا بدهید و اجازه دهید که روی علاقه‌هایش تمرکز کند. با کمک تکنیک‌های زیر می‌توانید به حریم شخصی همسرتان احترام بگذارید و رابطۀ سالم‌تری داشته باشید.

  • زمانی برای تنهایی: اگر نسبت به همسرتان برون‌گراتر هستید و دوست دارید درمورد همه‌چیز با همسرتان صحبت کنید، به‌جای اینکه از همسر درون‌گرایتان ناراحت شوید، زمانی را به خودتان اختصاص دهید. با دوستانتان وقت بگذرانید و بعضی از کارها را تنهایی انجام دهید.
  • مهارت‌های جدید یاد بگیرید: بعضی‌ها دوست دارند هر فعالیتی را همراه با همسرشان انجام دهند و نمی‌توانند از انجام کاری بدون حضور او لذت ببرند. اگر شما هم جزو این گروه هستید، سعی کنید با آدم‌ها و گروه‌های جدید آشنا شوید. کلاس‌های مختلف ثبت‌نام کنید و فقط به همسرتان وابسته نباشید.
  • مشاوره قبل از ازدواج: برای مدیریت و حل مسائل مربوط به حریم خصوصی پس از ازدواج حتماً با یک مشاور ازدواج مشورت کنید.

در آخر اینکه

حریم خصوصی پس از ازدواج تا حد زیادی به توافق شما و همسرتان و ویژگی‌های شما بستگی دارد. بعضی از زن و شوهرها راجع به همه‌چیز با هم صحبت می‌کنند. اما برخی از مسائل شخصی هستند که بهتر است به آن‌ها احترام بگذارید. گرچه حفظ حریم شخصی در ازدواج اهمیت دارد، ولی پنهان‌کاری و صحبت‌نکردن از مسائلی مثل بیماری به رابطۀ شما و همسرتان آسیب می‌زند. اگر درمورد حریم شخصی و مسائل خصوصی با همسرتان اختلاف‌نظر دارید، بهترین راه، صحبت‌کردن دربارۀ نیازها و انتظارات طرفین است. درصورتی‌که گفت‌وگو به حل مشکل کمک نکرد، می‌توانید از خدمات مشاور یاری‌وی استفاده کنید.