به‌طور‌کلی تعداد زیادی از جوانانی که تصمیم به ازدواج با یکدیگر می‌گیرند، تحت‌تأثیر احساسات خود قرار دارند. ممکن است در این زمان تصمیم‌گیری برای افراد سخت باشد و بسیاری از خطاها و ایرادهای موجود در رابطۀ متقابل نادیده گرفته شوند. در این شرایط، حضور یک فرد متخصص که بتواند با نگاهی درست، روابط بین این دو نفر را زیر نظر بگیرد، الزامی به نظر می‌رسد. مشاوره قبل ازدواج دقیقاً همین‌ کار را برای شما انجام می‌دهد. در یک مشاوره قبل ازدواج می‌توانید مهارت‌های لازم برای زندگی را کسب کنید، با شخص مقابل خود آشنا شوید و از بروز مشکلات احتمالی در زندگی خود پیشگیری کنید.

چند دلیل مهم برای مشاوره قبل ازدواج 

دلایل زیادی برای اثبات اهمیت انجام مشاوره پیش از ازدواج وجود دارد. شما در یک جلسه مشاوره قبل ازدواج به کمک یک روان‌شناس و یا مشاور می‌توانید برای یک زندگی مشترک موفق آماده شوید. چند نمونه از مهم‌ترین اهداف این جلسات مشاوره قبل ازدواج را در ادامه با هم بررسی می‌کنیم:

کاهش اضطراب قبل از ازدواج

 گاهی‌اوقات زوجین یا یکی از آن‌ها برای شروع زندگی مشترک و تغییر ناگهانی شرایط زندگی بسیار اضطراب‌ دارند. در جلسۀ مشاوره قبل ازدواج افراد می‌توانند دربارۀ این نگرانی‌ها بیشتر صحبت کنند و برای رفع آن‌ها گامی بردارند. علائم زیر ازجمله نشانه‌های اضطراب قبل از ازدواج است:

  • مشکلات خواب
  • کم‌اشتهایی
  • نداشتن تمرکز
  • تنگی نفس یا تنفس سریع
  • ضربان قلب بالا
  • زودرنجی
  • آستانۀ تحمل پایین
  • عصبانیت بی‌دلیل
  • احساس طردشدگی

دلیل این اضطراب می‌تواند شناخت ناکافی و نداشتن اطمینان به طرف مقابل باشد. روان‌شناس و مشاور اضطراب در این شرایط می‌تواند با بررسی دلایل و ریشه‌های این اضطراب، به بهبود هرچه سریع‌تر این شرایط کمک کند.

ارتباط بهتر با یکدیگر

 در جلسۀ مشاوره پیش از ازدواج افراد می‌توانند نقاط ضعف و قوت یکدیگر را سبک‌سنگین کنند و با تمام زوایای شخصیتی طرف مقابل آشنا شوند. در این شرایط آن‌ها می‌توانند تکنیک‌های ارتباطی را بیاموزند و ارتباط دونفرۀ خود را تقویت کنند. این تکنیک‌ها به کمک مشاور قبل ازدواج آموزش داده می‌شوند و در بهبود روابط افراد بسیار مؤثرند. 

هدف‌سازی برای زندگی 

افراد قبل از ازدواج به رؤیاپردازی دربارۀ آنچه در زندگی خود پیش رو دارند می‌پردازند. این رؤیاپردازی گاهی به شکل یک برنامه‌ریزی برای آینده در می‌آید. در این شرایط، افراد باید دربارۀ اهداف خود با یکدیگر صحبت کنند. ممکن است یکی از زوجین تمایل بسیار زیادی به داشتن یک فرزند در یکی دو سال اول زندگی مشترک داشته باشد. اگر زوجین دربارۀ این مسائل صحبت نکنند، به مشکلات جدی برمی‌خورند. زن و مرد باید در جلسات مشاوره قبل ازدواج دربارۀ اهداف خود در یک زندگی مشترک و زمان رسیدن به هرکدام از این اهداف صحبت کنند تا به درک درستی از خواسته‌های خود برسند.  

مشاوره قبل ازدواج

در مشاوره پیش از ازدواج چه موضوعاتی بررسی می‌شود؟

حتماً از قدیم‌الایام شنیده‌اید که افراد تا قبل از اینکه زیر یک سقف زندگی نکنند، به‌درستی همدیگر را نمی‌شناسند. این مورد کاملاً صحیح است. اما با انجام مشاوره قبل ازدواج، افراد می‌توانند با ویژگی‌های متفاوت شخصیتی همدیگر آشنا شوند. در ادامه به بررسی چند نمونه از مهم‌ترین مواردی که به کمک مشاور قبل ازدواج بررسی می‌شوند، می‌پردازیم:

شناخت نیازهای متقابل  

بعضی از افراد نیازهای خاصی دارند که مربوط به شخصیت خودشان است. برای مثال، کسی را که نیاز دارد در هنگام خستگی و ناراحتی با کسی صحبت کند و توجه ببیند، در نظر بگیرید. اگر این فرد با شخصی ازدواج کند که این موضوع را نداند و این احساس نیاز را در او برآورده نکند، ممکن است دل‌زده شود و احساس کند که فرد مقابل به او توجه نمی‌کند. در جلسۀ مشاوره قبل ازدواج می‌توان دربارۀ تمام مسائل و نیازهای دو طرف صحبت کرد تا زن و مرد تمام نیازها و عادات همدیگر را بشناسند.

اعتقادات مذهبی 

یکی از مهم‌ترین مسائلی که زوجین قبل از ازدواج باید به آن توجه کنند، پایبندی به اصول مذهبی است. افرادی که با تفکرات مذهبی بزرگ شده‌اند، نمی‌توانند با کسانی که به اصول دینی پایبند نیستند زندگی ایدئالی داشته باشند. به‌هر‌حال، عقاید و تفکرات نهادینه‌شده در افراد را نمی‌توان تغییر داد. اگرچه ممکن است دو نفر بتوانند با اعتقادات هم کنار بیایند، اما درک صحیح از شرایط و تصمیم‌گیری بدون احساسات و درنظر‌گرفتن عواقب احتمالی، برای هر دو نفر ضروری است.

مسائل مالی 

یکی از اختلافات پس از ازدواج درخواست‌های مالی افراد از یکدیگر است. شناخت کامل از عقاید شخصی افراد دربارۀ مسائل مالی کمک می‌کند که در آینده زن و مرد بتوانند به‌درستی سر این مسائل به توافق برسند. برای مثال، داشتن حساب بانکی مشترک و یا توقعات مالی از طرف مقابل می‌تواند در ادامۀ زندگی برای افراد مشکل‌ساز شود.

سابقۀ بیماری

 پنهان‌کردن هرگونه بیماری می‌تواند برای فرد مقابل به‌شدت نگران‌کننده باشد. اختلالات روانی و شخصیتی که به‌واسطۀ آن‌ها فرد مقابل مجبور به مصرف داروست باید حتماً توسط مشاور قبل از ازدواج بررسی شود. مشکلات جسمی مثل بیماری‌های قلبی و حتی بیماری‌های ساده‌تر نباید از شریک زندگی آینده مخفی شود. این موارد هم می‌توانند در یک جلسۀ مشاوره قبل ازدواج به‌صورت کامل بررسی شوند.

فرزند

 یکی از مواردی که در زمان مشاوره قبل ازدواج باید دربارۀ آن صحبت کرد، احساس و برنامۀ طرفین برای داشتن فرزند است. تعدادی از افراد تمایلی به داشتن فرزند در چند سال اول ابتدایی زندگی خود ندارند. درمقابل، ممکن است فرد دیگری تمایل داشته باشد که تعداد زیادی فرزند داشته باشد و در یک سال اول زندگی خود به‌سرعت بچه‌دار شود. صحبت‌کردن دربارۀ تعداد فرزند احتمالی و زمان بچه‌دارشدن، یکی از موارد اساسی در مشاوره قبل ازدواج است.

میزان تمایل جنسی

 این موضوع هم باید به‌صورت شفاف در مشاوره پیش از ازدواج مطرح شود. یک ازدواج موفق، روابط جنسی رضایت‌بخشی برای دو طرف به‌ همراه دارد. باید مشخص باشد که دو نفر از لحاظ میل جنسی در چه شرایطی قرار دارند. اگر یکی از افراد میل جنسی زیاد و دیگری میل جنسی خیلی کمی داشته باشد، این رابطه دچار مشکلات فراوانی خواهد شد.

 زمان مناسب برای مشاور قبل از ازدواج

چه زمانی باید به مشاور قبل از ازدواج مراجعه کنیم؟

بهترین زمان برای شناخت دقیق از شخصیت طرف مقابل، در زمان آشنایی ابتدایی با طرف مقابل است. مشاوره پیش از ازدواج در ابتدای کار و قبل از آشنایی کار نادرستی است و البته بعد از آشنایی کامل یا بعد از مراحل نامزدی هم به علت وابستگی بین دو طرف، ممکن است مشاوره قبل ازدواج مؤثر واقع نشود. بنابراین، بعد از آشنایی اولیه و زمانی که نظرتان دربارۀ شخص مقابل مثبت است، می‌توانید برای مشاوره قبل ازدواج اقدام کنید. 

یاری وی همراه شما در یک انتخاب درست و موفق 

با بررسی مطالب گفته‌شده، می‌توان به اهمیت مشاوره قبل ازدواج بیش از پیش پی برد. برای داشتن یک زندگی موفق و اطمینان از آیندۀ ازدواج خود می‌توانید از خدمات مشاوره قبل ازدواج استفاده کنید. اما بهترین مشاوران برای ازدواج را از کجا پیدا کنیم؟

همکاران ما در یاری وی سال‌هاست که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند و می‌توانند به‌صورت تلفنی، چت متنی یا تصویری یک جلسۀ مشاورۀ مناسب و کامل را برای شما فراهم کنند. این جلسات مشاوره می‌توانند خیال شما را از بابت تصمیم به ازدواج راحت کنند. اگر در مسیر ازدواج قرار دارید، برای انجام مشاوره قبل ازدواج همین حالا اقدام کنید. داشتن این جلسات مشاوره، تضمینی برای داشتن یک رابطۀ آگاهانه و صحیح در زندگی مشترک شماست.