اما چه اتفاقی می‌افتد که افراد در سال‌های اول زندگی به جدایی می‌رسند؟ چرا افرادی که فکر می‌کنند تا سال‌های آخر عمرشان همدم و همراه یکدیگرند، دیگر تحمل هم را ندارند و فرار را برقرار ترجیح می‌دهند؟ ما دربارۀ دلایل طلاق بررسی‌هایی انجام داده‌ایم. بیشترین علل طلاق در ایران و جهان را در ادامه مرور خواهیم کرد.

اصلی‌ترین دلایل طلاق را در جیب خود جست‌وجو کنید.

شاید از نظر خیلی از افراد پول همان چرک کف دست باشد، اما از خدا که پنهان نیست، از شما چه پنهان، یکی از مهم‌ترین دلایل طلاق، پول و مسائل مالی است. مسائل پولی می‌توانند زوج‌های متأهل را دیوانه کنند؛ زیرا پول قسمت‌ اصلی زندگی را تشکیل می‌دهد. گاهی همسران بدون توجه به شرایط مالی و بی‌پروا با کارت‌های اعتباری رفتار می‌کنند. این در صورتی ‌است که اهداف مالی شریک‌های زندگی‌شان متفاوت با آن‌هاست. گاهی فردی دوست دارد در امروز زندگی کند و فردی می‌خواهد برای بازنشستگی پولی کنار بگذارد.

گاهی یکی از زوجین می‌خواهد ماشین جدیدی داشته باشد، اما زوج دیگر از رانندگی با وسیلۀ نقلیۀ فعلی احساس رضایت دارد. همین تفاوت‌ها می‌توانند اساس یک زندگی را از هم بپاشند. ازدست‌دادن شغل، شرایط اقتصادی، بحران‌های سلامتی و… می‌توانند از دلایل طلاق مردان و زنان در حوزۀ مسائل مالی باشند. اگر در زندگی زناشویی خود مشکلات مالی دارید، حتماً با یک مشاور خانواده در ارتباط باشید. همچنین، اگر قصد دارید به این دلیل از شریک زندگی خود جدا شوید، مشاوره قبل از طلاق را فراموش نکنید.

دومین عنوان از فهرست دلایل طلاق بی‌وفایی و فقدان تعهد است.

یکی دیگر از دلایل طلاق زنان، بی‌وفایی، فقدان تعهد و خیانت است. البته خیانت در زنان هم دیده شده است. طبق آمار طلاق، 22درصد از مردان و 14درصد از زنان حداقل یک بار در زندگی خود مرتکب خیانت شده‌اند. همچنین، حدود 36درصد از زنان و مردان اعتراف كرده‌اند كه با همکارشان رابطه برقرار کرده‌اند. برخی از زوجین با خیانت کنار می‌آیند و راهی برای ماندن کنار یکدیگر پیدا می‌کنند. معمولاً حضور در جلسۀ مشاوره طلاق، از جدایی به این دلیل جلوگیری می‌کند، اما باید به خاطر داشت که خیانت اعتماد را از بین می‌برد و اعتماد‌به‌نفس و عزت‌نفس را کاهش می‌‌دهد.

خیانت دیر یا زود برملا می‌شود، پس اگر زندگی خود را دوست دارید به روابط آزاد فکر نکنید و به خاطر داشته باشید بند‌زدن چینی شکسته همیشه جواب نمی‌دهد.

 ناسازگاری از عوامل طلاق

ناسازگاری از دیگر عوامل طلاق است که شاید در شروع زندگی متوجه آن نشوید

در شروع یک رابطه و تصمیم بر ازدواج گمان می‌کنید همسرتان همان شخصی است که می‌خواهید بقیۀ عمرتان را با او سپری کنید. شما به این دلیل که عمیقاً عاشق هستید، از خطاها و اختلاف‌نظرها چشم‌پوشی می‌کنید. اما متأسفانه زمان اوضاع را تغییر می‌دهد.

عادت‌ها و علایق تغییر می‌کنند، شما پدر و مادر می‌شوید، دیدگاه‌های سیاسی و مذهبی‌تان تغییر می‌کند، رویدادهای محلی و جهانی بر طرز فکر شما تأثیر می‌گذارند، افراد جدیدی وارد زندگی شما می‌شوند و… . هریک از این موارد ممکن است برای شما یا همسرتان ناسازگاری به وجود آورد.

 یکی دیگر از علت ‌های طلاق همین ناسازگاری است. به یاد داشته باشید چه بخواهیم و چه نخواهیم تغییر اجتناب‌ناپذیر است. شخصی که اکنون هستید، آن شخصی نیست که در شروع رابطه بودید. درمورد همسرتان هم همین‌طور.

این نداشتن سازگاری غالباً بحث‌های زیادی را در پی دارد. در بعضی موارد فاصله‌گرفتن از همسرتان نیز ممکن است به خیانت منجر شود؛ زیرا سعی می‌کنید آنچه در ازدواج خود از دست داده‌اید جایگزین کنید. این ناسازگاری در روابط جنسی نیز وجود دارد. ازآنجاکه ناسازگاری می‌‌تواند تا حد بسیاری زندگی شما را تحت‌تأثیر قرار دهد، حتماً قبل از اقدام به هر عملی با مشاوره خانواده یا مشاوره قبل از طلاق در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید:17 راهکار برای بازسازی زندگی بعد از طلاق

ناسازگاری جنسی یا اختلال جنسی از دیگر علل طلاق محسوب می‌شوند.

 ناسازگاری در روابط جنسی نیز وجود دارد. گاهی زوجین انتظارات جنسی و نیازهای جنسی متفاوتی از یکدیگر دارند. برآورده نشدن این نیازها به سرد شدن روابط زناشویی منجر می‌شود. همچنین گاهی اختلالات جنسی در زنان و مردان موجب طلاق جنسی و عاطفی و حتی خیانت می‌شود. هر اختلالی که در چرخۀ روابط جنسی به وجود می‌آید و مانع رضایت جنسی می‌شود، اختلال جنسی نام دارد. اختلال میلی، اختلال درد، برانگیختگی و ارگاسم می‌توانند روابط جنسی شما را به خطر بیندازند. از آن‌جایی‌که این ناسازگاری تا حد بسیاری، زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، حتماً قبل از اقدام به هر عملی با مشاور خانواده یا مشاور قبل از طلاق در ارتباط باشید.

چرا مهاجرت می‌تواند یکی از دلایل طلاق باشد؟

یکی دیگر از دلایل طلاق، مهاجرت است. همان‌طور که اشاره شد، گاهی اولویت‌های زندگی افراد تغییر می‌کند. فردی که در سال‌های شروع رابطه دوست داشته تا آخر عمر خود در وطنش زندگی کند، به‌یک‌باره تصمیم می‌گیرد مهاجرت کند. این در صورتی است که شاید شریک زندگی او چنین تصمیمی نداشته باشد. همین موضوع می‌تواند منجر به طلاق شود. همچنین، گاهی فشارهای روانی و استرس‌های زوجین در مهاجرت، می‌توانند علل طلاق باشند. اگر در حین مهاجرت با طلاق مواجه شدید، نگران نباشید. با حضور در جلسات مشاوره بعد از طلاق می‌توانید اوضاع را بر وفق مراد کنید.

البته که عوامل طلاق به 5 مورد خلاصه نمی‌شوند و موارد زیر نیز می‌توانند دلایل افراد برای جدایی باشند.

  1. ظاهر فیزیکی
  2. اعتیاد
  3. ازدواج در سنین پایین
  4. نابرابری و ازدست‌دادن هویت
  5. خشونت خانگی

اما از کجا بفهمیم که رابطۀ ما با شریک زندگی‌مان به طلاق نزدیک است؟ کافی است به علائم هشدار توجه کنید.

 9 عامل هشدار دهنده به سمت طلاق

9 علامت هشداردهنده ممکن است شما را به سمت طلاق ببرد

اگر:

  1. از رابطه خوشحال نیستید.
  2. تعاملات مثبت ندارید.
  3. دلایلی برای اجتناب از شریک زندگی خود پیدا می‌کنید.
  4. دوستان یا خانواده از شما می‌خواهند روابط خود را خاتمه دهید.
  5. رابطۀ جنسی ندارید.
  6. مثل یک هم‌اتاقی کنار یکدیگر زندگی می‌کنید.
  7. یک نفر یا هر دوی شما، اولویت‌های زندگی خود را به‌کلی تغییر داده‌ است.
  8. تغییر ناگهانی در رفتار شریک زندگی خود مشاهده می‌کنید.
  9. تحمل همه‌چیز برای شما سخت است.

مشاوره طلاق را از یاری وی بخواهید

جلوگیری از طلاق به کمک مشاورۀ حقوقی طلاق و روانشناس طلاق امکان‌پذیر است. هیچ‌کدام از علل طلاق موضوع عجیب و پیچیده‌ای نیستند که نتوانید آن‌ها را کنترل کنید. یاری وی می‌تواند بهترین مشاوره برای طلاق باشد. به کمک سامانۀ یاری وی مشاوره طلاق آنلاین یا مشاوره تلفنی طلاق انجام می‌شود. روانشناس طلاق به بررسی علل طلاق می‌پردازد و بهترین راهکار را پیش روی شما قرار می‌دهد. در هر ساعت از شبانه‌روز و در هرکجا که هستید، روی کمک متخصصان روانشناسی ما حساب کنید.