والدین دوست دارند که فرزندشان با فرهنگ و تاریخ کشورشان آشنا شود. در مسیر تربیت فرزند و آشنایی کودکان با ایران می‌توان به دو روش عمل کرد: بعضی از خانواده‌ها با زور و تهدید کودکانشان را وادار به انجام عمل خاصی می‌کنند؛ در روش دیگر، تربیت فرزند به‌صورت اصولی و مرحله‌به‌مرحله پیش می‌رود و هیچ فشاری روی کودک وجود ندارد. معرفی کشور ایران به کودکان باید به‌گونه‌ای باشد که آن‌ها را به این مرزوبوم علاقه‌مند کند، نه اینکه نگاهشان را به ایران منفی گرداند. اگر در این مسیر نیاز به همراهی داشتید می‌توانید از یک مشاور تربیت فرزند کمک بگیرید.

لزوم آشنایی فرزندان با فرهنگ ایرانی

هر کشور و فرهنگی نقاط مثبت و منفی دارد. فرهنگ ما ایرانی‌ها با تمدن چندین‌هزار‌ساله در بین جهانیان شناخته‌شده است. در این فرهنگ، نکات و ویژگی‌های مثبت زیادی وجود دارد که آشنایی با آن‌ها به تربیت فرزند شما کمک بزرگی می‌کند. برای مثال، احترام به بزرگ‌ترها و والدین که در فرهنگ ما به آن تأکید زیادی شده است.همچنین خانواده ها در راستای حفظ هویت و اصالت فرهنگی خود,سعی در حفظ زبان اصلی و خانگی خود دارند که باعث یادگیری بهتر زبان دوم می شود.برای کسب اطلاعات بیشتر,مطلب تاثیر زبان دوم در زبان آموزی کودکان مهاجر را مطالعه کنید.

حس مثبت و ارتباط عمیق عاطفی بین خانواده‌ها در فرهنگ ایرانی و…، نقش پررنگی در فرهنگ ما دارد. کودکان شما با آشنایی با این فرهنگ‌ها و آداب ‌و رسوم ایرانی می‌توانند برای انتخاب یا کنارگذاشتن آن‌ها تصمیم بگیرند.در واقع کودکان و نوجوانان بعد از مهاحرت دچار شوک فرهنگی شده و ممکن است تحت تاثیر فرهنگ غربی قرار بگیرند و از فرهنگ ایرانی دور شوند که رفتار های اشتباه باعث بدتر شدن این مشکل می شود.برای کسب اطلاعات بیشتر,مطالب  8 اشتباه رایج والدین ایرانی در برخورد با نوجوانان در خارج از کشور  و بررسی مشکلات فرهنگی در مهاجرت را مطالعه کنید.

تربیت فرزند با کتاب‌های ایرانی

یکی از اصولی‌ترین روش‌های تربیت فرزندان، استفاده از کتاب‌ها و داستان‌هاست. کتاب‌های فارسی مناسبی را برای آن‌ها انتخاب کنید. این کتاب‌ها می‌توانند شامل‌ داستان‌های تاریخی و یا حتی افسانه‌های ایرانی باشند. کتاب‌های کودک زیادی از داستان‌های کلیله‌ و‌ دمنه و شاهنامه نوشته شده‌اند که معمولاً برای کودکان جالب توجه‌اند. سعی کنید از کتاب‌های سنگین و سخت دوری کنید.

اگر کودکتان با ادبیات کتاب ارتباط برقرار نکند نمی‌تواند آن را دنبال کند. مثلاً کودکی که در محیطی خارج از ایران بزرگ شده و احتمالاً زبان فارسی را کمتر از شما می‌داند، ارتباطی با اشعار حافظ برقرار نخواهد کرد. سعی کنید گام‌به‌گام حرکت کنید و کتاب‌های مناسب سن آن‌ها را انتخاب کنید. به این روش، اولین قدم را برای تربیت فرزند با فرهنگ ایرانی بردارید.

 برگزاری جشن‌ها و مراسم ایرانی

برگزاری جشن‌ها و مراسم ایرانی

کشور ما با فرهنگی غنی و تمدنی دیرینه، کشوری پر از آداب و رسوم جذاب و پرمعنی است. یکی از بهترین روش‌ها برای معرفی فرهنگ ایران برای کودکان، آشناشدن آن‌ها با این آداب‌ و رسوم است. این موضوع در تربیت فرزند شما تأثیر درخور توجهی دارد. جشن‌هایی مثل عید نوروز، شب یلدا، چهارشنبه‌سوری و… را همراه خانوادۀ خود جشن بگیرید.

در این جشن‌ها می‌توانید از دلایل و سنت‌های این مراسم صحبت کنید. با تهیۀ هدیه‌های کوچک، آن‌ها را برای رسیدن این مراسم مشتاق کنید و حس خوب این جشن‌ها را به آن‌ها منتقل کنید. به این شیوه، شما برای تربیت فرزند خود هیچ فشاری به او وارد نمی‌کنید و صرفاً با برگزاری یک مراسم کوچک او را با فرهنگ بومی ایران آشنا می‌کنید.

رفت‌وآمد با خانواده‌های ایرانی

سعی کنید با یک خانوادۀ ایرانی با شرایط مشابه ارتباط برقرار کنید. خانواده‌ای که تربیت فرزند خود را براساس باورها و اصول شما انجام می‌دهد می‌تواند فرزند شما را با فرهنگ ایرانی بیشتر آشنا کند. این رفت‌وآمدها باعث شناخت بیشتر فرزندتان از نوع ارتباط‌های ایرانی‌ها و نحوۀ تعامل با آن‌هاست. همین‌طور، ارتباط برقرار کردن با فرزندان این خانواده‌ها که در شرایط مشابهی قرار دارند، برای فرزندتان مفید خواهد بود.

تربیت فرزند و معرفی فرهنگ ایران برای کودکان، بدون داشتن ارتباط با افراد مشابه، کمی سخت به نظر می‌رسد. باوجوداین، کمک‌های یک مشاوره کودک و نوجوانان هم می‌تواند کودک شما را از سردرگمی رها کند. این سردرگمی ناشی از تلاقی دو فرهنگ، معمولاً در بین کودکان و نوجوانان خانواده‌های ایرانی در خارج از کشور شایع است. به کمک یک مشاور خوب این مشکل به‌راحتی حل می‌شود و فرزندتان به یک دید جامع در این زمینه می‌رسد.

 معرفی شهرها و اقوام مختلف ایران

معرفی شهرها و اقوام مختلف ایران

توضیح نقشه ایران برای کودکان یکی از روش‌های مؤثر در تربیت فرزند و آشنایی او با ایران است. شهرها و استان‌های مختلف را روی نقشه به او نشان دهید و دربارۀ هرکدام از آن‌ها مختصری توضیح دهید. می‌توانید با کمک اینترنت عکس لباس‌های محلی، جاهای دیدنی و غذاهای محلی هر استان را به فرزندتان نشان دهید.

آموزش نقشه ایران به کودکان کمک می‌کند تا آن‌ها بهتر با مرزوبوم خود آشنا شوند. آشنایی با اقوام مختلف ازجمله کرد، لر، ترک، بختیاری و… برای آن‌ها جالب توجه است. داستان‌هایی از هرکدام از شهرها پیدا کنید و در زمان معرفی هر استان این داستان‌ها را برای آن‌ها تعریف کنید. به این شیوه، فرزندتان برای آشنایی با شهرهای جدید مشتاق خواهد شد.

ارتباط با خانواده در ایران

امروزه تکنولوژی راه ما را برای برقراری ارتباط با تمام دنیا هموار کرده است. می‌توانیم با داشتن یک تلفن هوشمند و اینترنت پرسرعت، از هرجای دنیا عزیزانمان را ببینیم. حفظ این ارتباط با اقوام در ایران برای تربیت فرزند مؤثر و کارآمد است. کودکان با داشتن ارتباط مؤثر با اقوام خود در ایران می‌توانند ارتباط خود را با کشور خود عمیق‌تر کنند.

این ارتباطات و ایجاد حس عاطفی بین کودک و اقوام، حس مثبت‌ داشتن یک خانواده را پررنگ‌تر می‌کند. همۀ بچه‌ها به محبت پدربزرگ و مادربزرگ و… نیاز دارند و این افراد می‌توانند باری از تربیت فرزند را به کمک والدین به دوش بکشند. از خانوادۀ خود بخواهید تا در مراسم و دورهمی‌های خود با شما ارتباط برقرار کنند. به این ترتیب، فرزندتان حس نزدیکی بیشتری به ایران و خانواده‌اش در ایران می‌کند.

یاری‌وی؛ مجموعه‌ای همیشه همراه

در این مقاله روانشناسی کودکان و نوجوانان ما در مجموعۀ یاری وی با انجام مشاوره کودک و نوجوانان می‌توانیم در این مسیر شما را همراهی کنیم. مشاوران و روان‌شناسان ما در مجموعۀ یاری‌وی به سه روش چت متنی، صوتی و تصویری برای انجام مشاوره با شما آماده‌اند. این افراد گلچینی از بهترین متخصصان این حوزه‌اند. پس با خیال راحت برای انجام یک مشاوره و کمک‌گرفتن از مشاوران ما اقدام کنید. مشاوران یاری‌وی در مسیر تربیت فرزند و آشنایی او با فرهنگ ایرانی، همراهتان می‌مانند.