روابط اجتماعی در محیط کار فراتر از “کنار آمدن” با یک همکار است. ما به عنوان انسان، خواهان تماس و ارتباط با افراد دیگر هستیم.

کارمندان تمام وقت، بیشتر وقت خود را در دفتر کار می گذرانند، به همین دلیل روابط کاری برای رفاه کارمندان بسیار مهم است. روابط اجتماعی در محیط کار می تواند بر میزان استرس، بهره وری و احساس عمومی کارکنان تأثیر مثبت یا منفی بگذارد. این عوامل نه تنها بر عملکرد کاری یک کارمند تأثیر می گذارد، بلکه بر سلامت او نیز اثرگذار است.

روانشناسان اجتماعی سال هاست که نیاز انسان به تعلق را بررسی می کنند؛ و مشخص شده است که احساس تعلق یک انگیزه ذاتی مهم است. در سلسله مراتب نیازهای “آبراهام مزلو” شامل احساس تعلق به عنوان یک نیاز اصلی است، که رفتار انسان را برمی انگیزد، درست مثل غذا، سرپناه و امنیت.

ارتباطات اجتماعی قوی باعث شادی و سلامت جسمی افراد می شود که می تواند به عملکرد کاری تبدیل شود. بنابراین روابط اجتماعی در محیط کار به نوعی با عملکرد کاری ارتباط مستقیم دارد.

اکثر مهاجران به سبب رویارویی با شرایط جدید دچار تنش و استرس می شوند، در صورتی که در محیط کار سالمی حضور داشته باشند می توانند بر بسیاری از مشکلات ناشی از مهاجرت مانند استرس فائق آیند و این قضیه بر میزان اهمیت روابط اجتماعی در محیط کار تاثیر دارد.

کارفرمایانی که از روابط اجتماعی در محیط کار پشتیبانی می کنند و به کارمندان کمک می کنند روابط قوی با یکدیگر برقرار کنند، به ایجاد نیروی کار موفق کمک می کنند. در واقع روابط اجتماعی در محیط کار امری مهم است و باید توسط کارفرمایان پشتیبانی و کنترل شود.همچنین برقراری روابط اجتماعی خیلی به ویژگی های شخصیتی افراد بستگی دارد و کافرما باید بتواند مدیریت درستی نسبت به انواع شخصیت ها داشته باشد تا محیط مناسبی را برای برقراری ارتباط فراهم کند.برای کسب اطلاعات بیشتر,مطلب ویژگی افراد درونگرا و برونگرا را مطالعه کنید.

تاثیر روابط اجتماعی در محیط کار بر حال عمومی کارمندان

آنی مک کی، متخصص خوشبختی، نویسنده کتاب چگونه در کار شاد باشیم می گوید : “یکی از راه هایی که می توانیم خود را خوشحال کنیم و احساس رضایت بیشتری در محل کار خود کنیم، ایجاد دوستی با افرادی است که با ما یا برای ما کار می کنند”.

کیفیت روابط اجتماعی در محیط کار بیش از کمیت آن اهمیت دارد. تحقیقات شاون آچور، نویسنده کتاب “مزیت خوشبختی” نشان داد که ارتباط اجتماعی یکی از بزرگترین فاکتورهای شادی و کاهش استرس است به طوری که کیفیت روابط اجتماعی با کاهش استرس و عنصر شادی افزایش می یابد.

آچور اشاره می کند که دوستی باعث افزایش خوشبختی می شود که به نوبه خود باعث کاهش احساس استرس می شود. او ادعا می کند که ” افرادی که به بهترین وجه از استرس جان سالم به در می برند کسانی هستند که سرمایه گذاری های اجتماعی خود را در اواسط استرس افزایش می دهند، که برعکس کاری است که اکثر ما انجام می دهیم.” سطح استرس کم در روابط اجتماعی در کار بسیار مفید است.

طبق بررسی کلینیک مایو، “بزرگسالان با حمایت اجتماعی قوی خطر بسیاری از مشکلات قابل توجه سلامتی، از جمله افسردگی، فشار خون بالا و شاخص توده بدن (BMI) را کاهش می دهند.

همچنین تحقیقات نشان داد که افراد مسن با زندگی اجتماعی غنی و روابط با کیفیت، احتمالاً عمر طولانی تری نسبت به افرادی که ارتباطات اجتماعی کمتری دارند، بنابراین روابط اجتماعی در محیط کار امری ضروری و مهم است.

  تاثیر روابط اجتماعی در محیط کار و راندمان کارمندان

تاثیر روابط اجتماعی در محیط کار بر راندمان کارمندان

  • مقابله با استرس مزمن یا فرسودگی شغلی
  • احساس انسجام در محل کار
  • پرورش خلاقیت و کار گروهی
  • روزهای بیماری کمتر و انرژی بیشتر در محل کار

یک محیط کار که باعث ایجاد ارتباط اجتماعی می شود نیز ممکن است نتایج بهتری را نیز در استخدام تجربه کند زیرا کارمندان سالم تمایل دارند سطح بالاتری از عملکرد کاری داشته باشند، روزهای بیماری کمتری را سپری کنند و انرژی بیشتری را به محل کار وارد کنند.

ارتباط بین کیفیت فضا و روابط اجتماعی در محیط کار

بخشی از فرهنگ سلامتی، شامل تقویت ارتباطات اجتماعی و حمایت از رفاه اجتماعی در بین کارکنان است اما متأسفانه ایجاد روابط اجتماعی در محیط کار برای بسیاری از کارمندان می تواند کمی ترسناک به نظر برسد.

گاهی اوقات به دلیل چیدمان دفتر و یا ارتباط دپارتمان های مختلف با یکدیگر، معاشرت برای کارمندان برای کار دشوار است پس بنابراین بهتر است بخش ها را به یکدیگر متصل کنید تا روابط اجتماعی در محیط کار برای کارمندان آسان تر شود.

کارمندان همچنین از انجام رفت و آمدهای تیمی -مانند مراسم داوطلبانه یا ناهار- با سایر کارمندان بخش های مختلف که معمولاً با آنها ارتباط برقرار نمی کنند، بهره مند خواهند شد و این امر باعث برقراری روابط اجتماعی در محیط کاربین کارکنان می شود.

یک محیط کار مثبت، همچنین به تشویق تعامل اجتماعی و ارتباطات مثبت بین همکاران کمک خواهد کرد. کارفرمایان می توانند با تمرین قدردانی، ترویج خنده و استفاده از پیام رسانی مثبت، به ایجاد مثبت سازی روابط اجتماعی در محیط کار کمک کنند.

مسلما ایجاد روابط اجتماعی در محیط کار به معنای این نیست که همه کارمندان باید با یکدیگر دوستان صمیمی باشند یا اینکه همه مرتباً با یکدیگر کنار بیایند؛ به این معناست که همواره با یکدیگر در تعامل کاری واجتماعی باشند.

شما بیشتر ساعات بیداری خود را در محل کار خود سپری می کنید، این بدان معناست که اکثر ساعات بیداری خود را با همکاران خود می گذرانید؛ بنابراین جای تعجب نیست که تمام آن ساعات می توانید بر سلامت یکدیگر تاثیر بگذارید.

  روابط اجتماعی در محیط کار و توسعه سازمانی

روابط اجتماعی در محیط کار و توسعه سازمانی

اگر شما به طور معمول 40 ساعت در هفته در یک دفتر کار می کنید، پس احتمال دارد که شما بیشتر از خانواده خود با همکاران کار خود وقت بگذرانید. مطالعات متعدد می گویند اگر این روابط سالم باشد، این به معنای شادتر بودن و بهره وری بیشتر کارگران است و این یک تأثیر طولانی مدت مفید بر روی یک شرکت در بسیاری از سطوح از جمله فرهنگ آن است.

انسان ها به طور طبیعی موجوداتی اجتماعی هستند و هنگامی که شما در نظر بگیرید که ما یک سوم زندگی خود را در محل کار خود سپری می کنیم ، واضح است که روابط خوب با همکاران باعث لذت بیشتر شغل ما خواهد شد. هرچه همکاران در کنار یکدیگر راحت تر باشند، به عنوان مثال اعتماد به نفس بیشتری در ابراز عقاید دارند و در نتیجه همراهی با ایده های جدید پیدا می کنند.

روابط خوب کاری همچنین به شما آزادی می بخشد. به جای صرف وقت و انرژی برای پرداختن به روابط منفی، می توانید بر روی فرصت ها تمرکز کنید، از پیروزی در کسب و کار جدید تا تمرکز بر توسعه شخصی.

طبق گفته های سازمان گالوپ، افرادی که در کارشان بهترین دوستان را دارند هفت برابر بیشتر درگیر مشاغل خود هستند. همچنین گالوپ دریافت افرادی که به سادگی دوست خوبی در محل کار پیدا می کنند، بیشتر خوشحال هستند. علاوه بر این، روابط کاری خوب با تعامل بهتر مشتری و افزایش سود مرتبط است.

برای دریافت مشاوره و برقراری روابط اجتماعی بهتر در محیط کار و گرفتن راهکار برای تقویت روابط اجتماعی خود می توانید به سایت یاری وی مراجعه کنید و با بهره گیری از نظرات مشاوران و متخصصان هم زبان و هم فرهنگ که 24 ساعته پاسخگوی شما هستند، در این حوزه مشاوره آنلاین دریافت کنید.