این موضوع گاهی به تعدد زوجین و گاهی  به خیانت منجر می‌شود. اما آیا موفقیت آمیز است؟ خیر! چرا؟ زیرا لذت بردن از روابط زودگذر مثل این است که از منبع آب شور، بنوشیم. نه تنها سیراب نمی‌شویم، بلکه تشنه‌تر هم خواهیم شد. اما عوامل این تنوع طلبی جنسی در رابطه چیست و جنسیت چه تاثیری در ایجاد آن دارد؟

 چرا باید تنوع طلبی جنسی در رابطه را جدی بگیریم؟

تنوع طلبی جنسی در رابطه می‌تواند منجر به خیانت، طلاق و از هم پاشیدن خانوادگی شود. پس نمی‌توانیم این موضوع را دست کم بگیریم. به خصوص که فردی که مورد خیانت قرار می‌گیرد، اعتماد به نفسش را از دست داده و نمی‌تواند به افراد در روابط بعدی اعتماد کند. روابط انسانی مثل یک دومینو است. با سست شدن پایه‌های یک رابطه، روابط بعدی زنجیروار به خطر می‌افتند. پس بهتر است هرچه زودتر عوامل تنوع طلبی جنسی را بشناسیم و برای درمان آن اقدام کنیم. این عوامل عبارت‌اند از:

  • وجود نداشتن پیوند عاطفی بین دو طرف رابطه
  • عوامل فرهنگی و اجتماعی
  • استفاده نادرست از فضاهای مجازی و تحت تاثیر قرار گرفتن از آن‌ها
  • عدم رضایت جنسی در رابطه

تنوع طلبی جنسی در مردان بیشتر دیده می‌شود یا در زنان؟

 تنوع طلبی جنسی در زوجین

تحقیقات و پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مردان نسبت به زنان بیشتر به برقراری روابط جنسی متنوع تمایل دارند. اما چه دلیلی برای این احساس وجود دارد؟ کشف کردن نادیده‌ها، کمبودهای روانی، انحرافات جنسی و تعارض در روابط زناشویی می‌توانند عواملی برای این موضوع باشند. به طور کلی آقایان بیشتر از خانم‌ها از مسائل زناشویی لذت می‌برند و به همین دلیل در روابط زناشویی نیز خواستار تنوع بیشتری هستند.

گاهی مردان حاضر به سرکوب این تنوع طلبی جنسی نیستند. در شرایطی که دسترسی به فضای مجازی و پورنوگرافی وجود دارد، برقراری روابط متعدد جنسی نیز بیشتر مشاهده می‌شود. احتمالا این کلیشه برای شما هم تکراری باشد که مردان ذاتا نمی‌توانند تک‌همسری را انتخاب کنند. شاید این موضوع تا حدی درست باشد اما میل جنسی درست مثل میل به غذا و مواد غذایی است. چطور؟

اگر شما با وجود علاقه زیاد یه شیرینی، دیابت داشته باشید، به مرور زمان تمام مواد قندی را باید از رژیم غذایی‌تان حذف کنید. سخت است اما غیر ممکن؟ هرگز. از طرفی به مرور زمان این موضوع به یک عادت برای شما تبدیل می‌شود و مثل سابق نسبت به شیرینی‌جات تمایل نخواهید داشت. تنوع طلبی جنسی در روابط نیز به همین صورت است. در صورت عدم مقابله با آن مشکلاتی در زندگی شخصی و اجتماعی‌تان به وجود خواهد آمد و سلامت روان شما و شریک زندگی‌تان به خطر می‌افتد. پس فرض کنید این نوع روابط جنسی خارج از قاعده، نامتعارف و بدون تعهد، حکم همان شیرینی‌ها را دارد. با حذف آن به آرامش در زندگی‌تان کمک کنید.همچنین یکی از دلایل تنوع طلبی می تواند ناشی از اختلال بیش فعالی جنسی هم باشد که باعث افزایش تنوع طلبی و بیشتر شدن خیانت می شود.

 اما این تنوع طلبی در رابطه، زنان را نیز درگیر کرده است. البته تنوع طلبی جنسی در خانم‌ها بیشتر به کمبودها و خلاءهای عاطفی مربوط است. اما در میان خانم‌ها نیز گاهی لذت نبردن از روابط جنسی و انحرافات اخلاقی می‌تواند دلیلی بر تنوع طلبی جنسی و در نهایت خیانت شود. از آن‌جایی‌که خانم‌ها معمولا احساساتشان را نیز درگیر روابطشان می‌کنند، آسیب‌پذیرترند. محققان دلیل این روابط را به اثر کولیج نسبت می‌دهند.

اثر کولیج چیست؟

اثر کولیج یک ریشه بیولوژیک دارد که تاریخچه آن به یک داستان قدیمی برمی‌گردد. در این داستان روایت شده روزی رئیس جمهور کولیج و همسرش در یک مزرعه آزمایشی قدم می‌زنند. خانم کولیج متوجه می‌شود که خروس در مزرعه دائما در حال جفت‌گیری است. او از متصدی پرسید: این اتفاق چند بار پیش میاید؟ متصدی در پاسخ بیان می‌کند « ده‌ها بار در طول روز» آقای کولیج بعد از شنیدن این جمله می‌پرسد« هر بار همان مرغ است؟» و در پاسخ می‌شنود«خیر! هربار مرغ دیگری»  به همین دلیل در مزارع کشاورزی، شریک‌های متعددی برای حیوانات فراهم می‌کنند، تا جفت‌گیری بیشتر و در نتیجه زادوولد بیشتری در آن‌ها باشد.

طبق این اثر افراد به خصوص جنس مذکر در برقراری روابط جنسی با شریک‌های جنسی متعدد اشتیاق دارند. متاسفانه پورنوگرافی در راستای همین اثر، روزانه با استقبال بیشتری مواجه می‌شود. اما ما انسان‌ها به دلیل داشتن قدرت انتخاب و تصمیم‌گیری و تشکیل روابط خانوادگی باید از این تنوع طلبی جنسی در روابط دوری کنیم. با محکم کردن پایه‌های زندگی، اختصاص دادن زمان کافی به روابط، استفاده درست از فضا مجازی می‌توانیم از این اختلال جلوگیری کنیم. اما اگر با وجود تمام این موارد باز هم اثری از خیانت جنسی در زندگی‌مان دیدیم چه کنیم؟

طرز برخورد صحیح با شریک زندگی تنوع طلب چیست؟

 طرز برخورد صحیح با شریک جنسی

اگر به تازگی متوجه معاشرت افراطی شریک زندگی‌تان با هم‌جنسان خودتان شده‌اید، با او صحبت کنید و با آرامش او را متوجه اشتباهاتش بکنید. به خاطر داشته باشید، در این مرحله اون را سرزنش نکنید و به چشم‌چرانی متهم نکنید. تنوع طلبی جنسی در روابط گاهی ریشه در اختلالات روانی دارد.

اجازه ندهید برای رها شدن بهانه‌تراشی کند. چون در چنین شرایطی مقصر جلوه دادن شما بهترین و عملی‌ترین روش برای او محسوب می‌شود. آیا در این شرایط باید او را ترک کرد؟ انتخاب این موضوع با شماست اما اگر می‌خواهید به روابطتان یک شانس مجدد دهید از یک مشاور کمک بگیرید.

یاری وی، یار همیشگی شما

سامانه مشاوره روانشناسی آنلاین یاری وی بهترین همراه شما در حل مشکلات خانوادگی‌تان است. کمک گرفتن از یک مشاور باعث می‌شود به صورت ریشه‌ای مشکلات روحی را درمان کنید و برای یک زندگی با کیفیت‌تر اقدام نمایید. تمام مشکلات خانوادگی که می‌تواند گریبان‌گیر روابطتان شده باشد را به این مجموعه بسپارید.

متخصصین و روانشناسان مجرب یاری وی همیشه و در هر لحظه همراه شما حضور خواهند داشت. تنوع طلبی جنسی در روابط را جدی بگیرید و نگذارید به مرور زمان و با خیانت، غده سرطانی بدخیمی زندگی‌تان را نابود کند.