روبه‌روشدن با این مسئله که شخصی که برای تمام زندگی‌تان به او اعتماد کرده‌اید، شخص دیگری را به شما ترجیح داده است، ممکن است تمام زندگی‌تان را تحت‌تأثیر قرار دهد. اما واکنش شما بعد از مطلع‌شدن از این موضوع چیست؟ آیا شما بعد از مواجه‌شدن با این موضوع زندگی خود را رها می‌کنید، یا شانس مجددی به خود بعد از خیانت خواهید داد؟  

آیا خیانت به‌معنای پایان زندگی مشترک است؟

آیا بعد از خیانت می‌شود زندگی کرد؟ آیا بخشیدن خیانت همسر راه درستی برای ادامۀ رابطه است؟ گاهی‌اوقات درد خیانت برای گروهی از افراد نقطۀ عطفی در رابطه است. آن‌ها پس از مواجه‌شدن با خیانت تصمیماتی جدی برای ادامۀ مسیر رابطۀ خود می‌گیرند.

نکتۀ مهم در این موارد، ادامۀ مسیر بعد از خیانت است. تمام رابطه‌ها بعد از خیانت به جدایی ختم نمی‌شوند. گاهی این نقطۀ عطف موجب رشد مجدد رابطه از همان نقطه خواهد شد. رابطۀ شکسته‌شده و از‌هم‌پاشیده می‌تواند بعد از خیانت دوباره شکوفا شود و با رسیدگی و توجه به رابطه، دوباره جوانه بزند. اما برای شروع دوبارۀ یک رابطه و ترمیم آن بعد از خیانت چه باید کرد؟ در ادامۀ این مطلب به بررسی شرایط لازم برای بازگشت به رابطه بعد از خیانت می‌پردازیم.

خیانت‌کردن باید متوقف شود

 خیانت در زندگی زناشویی

متخصصان می‌گویند برای اینکه یک زوج بتوانند به مسیر خود بعد از خیانت ادامه دهند، باید تلاش زیادی از سمت هر دوی آن‌ها صورت بگیرد. در اولین قدم، مهم‌ترین مسئله این است که خیانت به شوهر یا زن باید به‌سرعت پایان پیدا کند. شخصی که خیانت به همسر خود را متوقف نکند، نمی‌تواند دوباره از او انتظار اعتماد داشته باشد.

کارکردن روی رابطۀ دو نفر و زمان‌گذاشتن برای حل مشکلات بعد از خیانت، در زمانی که مشکل اصلی هنوز پابرجاست، غیرممکن است. بنابراین اولین گام برای ترمیم این رابطه و بخشیدن خیانت همسر پایان‌یافتن رابطۀ فرعی است. این اولین‌ گام برای دلجویی بعد از خیانت است.همچنین باید دلایل اصلی خیانت در زندگی زناشویی با کمک مشاور پیدا شده و برطرف شود.

اعتمادی که باید از ابتدا ساخته شود

خیانت یک آسیب جدی به اعتماد شخص مقابل وارد می‌کند. کسی که فریب‌ خورده است، معمولاً تلاش می‌کند تا تمام واقعیت را متوجه شود. ممکن است این شخص بعد از خیانت همواره در پی کشف یک رابطۀ جدید در زندگی همسر یا شریک احساسی خود باشد.

این یکی از انواع نحوه برخورد با خیانت به شمار می‌رود که برای افراد، بسیار آسیب‌زاست. برای جبران این مشکل، فردی که مرتکب خیانت شده است باید کاملاً صادق باشد، حتی اگر این صداقت به همسر او آسیب برساند. ادامۀ کتمان حقیقت می‌تواند آسیب بیشتری به اعتماد شخص مقابل وارد کند.

این کسب مجدد اعتماد می‌تواند شامل کارهایی مثل اجازۀ بررسی تلفن همراه باشد. اگرچه این رفتار ایده ال نیست، اما فردی که به او خیانت شده، نیاز به بازسازی‌شدن اعتمادش به شخص مقابل دارد. اینکه او بتواند بعد از خیانت تلفن همراه همسر یا نامزد خود را بررسی کند، می‌تواند برایش اطمینان‌بخش باشد.

موضوعات اساسی و مشکلات جدی رابطه بررسی شوند

اقدام جدی بعد از خیانت، بررسی کامل یک رابطۀ آشفته است. داشتن یک رابطۀ آشفته احتمالاً بهانۀ خوبی برای یک خیانت نیست. اما با داشتن اطلاعات وسیعی دربارۀ مشکلات این رابطه، می‌توان گام‌های محکم‌تری برای بهبود آن برداشت. بسیاری از افرادی که با خیانت مواجه می‌شوند، به دنبال جواب این سؤال هستند که بعد از خیانت چه کنیم و آیا بعد از خیانت می‌شود زندگی کرد؟ پاسخ سؤال فوق این است که شما باید ریشه‌های رابطۀ خود را تحکیم کنید. باید از سرزنش‌کردن امتناع کنید و مهارت‌های ارتباطی خود را ارتقا دهید.

نکتۀ مهم این است که در این میان، فقط فردی که مرتکب خیانت شده است نیاز به ارتقای مهارت‌های زندگی خود ندارد. هر دو نفر باید برای برقراری یک ارتباط بهتر بعد از خیانت تلاش کنند. دستیابی به این ارتباط سالم نیازمند صبر و شکیبایی و درک درست از روند این بهبودی است.

دست در دست هم از ابتدا شروع کنید

سرانجام، زن و شوهر باید اساساً روابط خود را از نو بسازند. این زوج‌ها باید بخش‌هایی از مشکلات و آسیب‌های رابطۀ خود را رها کنند و رابطۀ خود را به سمت پویایی جدیدی پیش ببرند. کارشناسان معتقدند زوجین زمانی می‌توانند بعد از خیانت به رابطۀ خود ادامه دهند که بخواهند. آن‌ها می‌توانند بعد از خیانت و یک رابطۀ شکست‌خورده کنار هم بمانند و رشد کنند.

اگر نخواهند رابطۀ خود را به هر دلیلی پیش ببرند و احساس نیاز به ادامۀ رابطه نداشته باشند، هرگز نمی‌توانند آسیب‌های ناشی از این خیانت را در خود بهبود دهند.

آیا زوج‌درمانی بعد از خیانت به‌معنای نجات رابطه است؟

 مسیر-زندگی-مشترک-بعد-از-خیانت

هرچند که بهترین نتیجه برای یک زوج‌درمانی بعد از خیانت، رسیدن دوباره به رابطه‌ای صحیح و شاد است، اما گاهی ممکن است این رابطه به پایان خود رسیده باشد. اگر این زوج‌ها فرزندی داشته باشند، بعد از جدایی نیازمند داشتن رابطۀ سالم هستند. این افراد باید یاد بگیرند که بعد از جدایی، به خاطر داشتن فرزند، به رابطۀ خود به‌عنوان والدین یک فرزند ادامه دهند. اگر آن‌ها موفق به برقراری این ارتباط مسئولانه باشند، کاملاً به یک رابطۀ موفقیت‌آمیز بعد از جدایی دست پیدا کرده‌اند.

یاری وی در روزهای حساس بعد از خیانت همراه شماست.

بازسازی اعتماد بعد از خیانت اگرچه برای همۀ افراد دشوار است، اما گاهی ارزش حفظ و بهبودی رابطه با کسی که دوستش دارید، بیشتر است. همان‌طور که فروید می‌گوید: «ما هرگز در برابر رنج‌ها مانند وقتی که کسی را دوست داریم بی‌دفاع نیستیم.» شما نمی‌توانید در این مسیر به‌تنهایی قدم بردارید.

مشاوره برای خیانت همسر با یک روان‌شناس و یا مشاور می‌تواند بار زیادی را از دوش شما بردارد. تیم یاری وی با داشتن بهترین مشاوران و روان‌شناسان این حوزه همواره در کنار شماست. برای داشتن رابطه‌ای سالم، مراقبت و نگهداری از رابطه و بهبود آن بعد از خیانت می‌توانید روی کمک ما در یاری وی حساب کنید.

شما می‌توانید جلسۀ مشاورۀ خود را به‌صورت چت متنی، صوتی و یا تصویری برگزار کنید و نوید یک زندگی از‌نو‌ساخته‌شده را به خودتان بدهید.

بعد از خیانت همسر چه کنیم؟

بعد از خیانت همسر چه کنیم

تا این‌جای مطلب با شما در رابطه با دلایل خیانت مردان، دلایل خیانت زنان و رفتارهایی که این‌دو پس از وقوع چنین اتفاقی از خود نشان می‌دهند صحبت کردیم. اکنون بیایید نگاه کنیم ببینیم با زندگی بعد از خیانت چه باید کرد؟ آیا باید همه‌چیز را تعطیل کرد و در آتش خشم و ناراحتی سوخت؟ اگر شریک زندگی‌تان به هر روشی به شما خیانت کرده است، احتمال دارد انبوهی از فلش‌بک‌ها، نگرانی‌ها و خاطرات گذشته به سمت شما هجوم آورند.

در این بخش می‌خواهیم درباره چگونگی غلبه بر این مهاجمان روحی بحث کنیم. کاملا قبول داریم که پس از کشف خیانت همسر، غلبه بر افکار، خشم، آسیب‌ها و احساسات، به‌شدت فرسایشی و شاید به‌نوعی ناشدنی باشد. مورد خیانت قرار گرفتن توسط یک عزیز، عموما تاثیراتی مخرب بر جای خواهد گذاشت.

رفتار مردان بعد از خیانت‌دیدن، عموما تفاوت خاصی با زنان ندارد؛ از این نظر که هر دو با افکاری مزاحم و تصور این‌که همسرشان به پارتنر جدیدش چه می‌گوید و با او چه چیزهایی را تجربه می‌کند، روبه‌رو می‌شوند. چنان‌چه می‌خواهید از شر این افکار و تصویرسازی‌ها خلاص شوید و دوباره به روال عادی زندگی برگردید، در ادامه به شما خواهیم گفت که بعد از خیانت همسر چه کنیم.

به خودتان زمان دهید

فارغ از این‌که دلایل خیانت مردان به زنان و عکس آن چه بوده است، باید با یک حقیقت تلخ و اجتناب‌ناپذیر روبه‌رو شوید؛ آن هم این‌که هیچ راه حل سریعی برای غلبه بر این شرایط و بازگشت فوری به زندگی عادی وجود ندارد. البته ما به راه‌های متعددی اشاره خواهیم کرد که باید بعد از خیانت همسر چه کنیم؛ اما واجب است همین ابتدا بدانید که این پروسه، زمان‌بر است.

به همین منظور در اولین راه به شما می‌گوییم که به خودتان زمان دهید. چنان‌چه در این شرایط احساس خشم، ناراحتی و انزجار وجودتان را فرا گرفته است، کاملا طبیعی‌ست. حتی اگر می‌بینید لحظه‌ای خوبید و لحظه‌ای صدوهشتاد درجه تغییر می‌کنید و احساسات بر شما غلبه می‌کنند، باز هم کاملا طبیعی‌ست؛ زیرا همه این‌ها بخشی از روند بهبودی‌تان محسوب می‌شود.

خیانت زن به مرد ممکن است باعث ایجاد یک اقدام انتقام‌جویانه در شخص خیانت‌دیده شود؛ اما باید بدانید که چنان‌چه به‌دنبال بهبودی و رسیدن به یک آرامش درونی هستید، چنین کاری تنها باعث صدمه بیشتر شما خواهد شد.

این حس انتقام‌جویانه برای این است که حفره‌ ایجادشده در قلب و جای خالی رنج‌آور همسر را پر کنید. اما بدانید حتی اگر پس از خیانت، احساس تنهایی یا طردشدگی به شما دست داد، جای ناراحتی وجود ندارد؛ تنهابودن برای مدتی کوتاه، همیشه بد نیست و حتی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

شخصی که تصمیم به بهبودی گرفته است، بین چند ماه تا چند سال زمان می‌برد تا سرانجام به بهبودی کامل برسد و زندگی عادی‌اش را از سر گیرد؛ این را بگذارید در کنار شخصی که هیچ تلاشی برای بهبودی نمی‌کند و در عوض می‌خواهد انتقام بگیرد. به نظر شما دیگر امکانی برای بازگشت به حال خوب وجود خواهد داشت؟

در زندگی حضور داشته باشید

خیانت به همسر به صورت ادامه دار یعنی پایان رابطه

منظور از حضورداشتن این است که کاری موثر و مفید انجام دهید. کارهای متعددی وجود دارند که با انجامشان می‌توانید به خودتان ثابت کنید که همچنان در این زندگی حضور دارید و می‌توانید شرایط را تغییر دهید. متاسفانه رفتار زنان پس از خیانت‌دیدن این‌گونه است که به‌سمت مصرف الکل، مواد مخدر، غذاهای مضر و پرکالری و در کل کارهای زیان‌بار و تخریبی کشیده می‌شوند (برای مردان هم صدق می‌کند).

ابتدایی‌ترین راه‌ها برای آن‌که به خودتان نشان دهید که کماکان در زندگی حضور دارید و می‌توانید به خودتان کمک کنید، انجام کارهای ساده‌ای از جمله یوگا، تنفس عمیق و مدیتیشن است. حتی سعی و تلاش برای انجام یک کار در یک زمان به‌خصوص، آن هم در حالی که تمام توجهتان را روی آن متمرکز کرده‌اید، به شما کمک می‌کند که حضور داشته باشید و حواستان به خودتان باشد.

هرگاه احساس کردید که فلش‌بک‌ها و افکار مزاحم در حال هجوم به سمت شما هستند، ساده‌ترین کار این است که تمرکزتان را معطوف به تنفستان کنید. به هوای ورودی و خروجی و احساسی که در حین انجام این کار دارید، توجه کنید. سایر کارهایی که در این شرایط کمک‌کننده هستند:

  • خواندن کتاب
  • ورزش روزانه
  • شرکت در کلاس‌های آموزشی و مهارتی
  • و …

به خود اجازه غصه‌خوردن دهید

بله درست خواندید؛ وقت غصه‌خوردن و ناراحتی‌ست. این را مخصوصا به مردانی می‌گوییم که عموما می‌گویند “ما غصه‌خوردن بلد نیستیم” یا “مرد که نباید گریه کنه”! پیش از هرچیز باید بدانید که ناراحتی و گریه، هیچ ارتباطی با جنسیت ندارد. چه‌بسا مردانی وجود دارند که از برخی زنان دل‌نازک‌ترند؛ اما مهم‌تر از همه این‌ها باید بدانید که گذر از یک خیانت، بسیار شبیه به سوگ است!

دیگر نمی‌خواهیم درباره دلایل خیانت مردان یا زنان صحبت کنیم؛ بلکه اکنون زمان آن است که بدانیم بعد از خیانت همسر چه کنیم. یکی از همین کارها، سوگواری‌ست. لازم است بدانید که اندوه، چیزی نیست که بتوان در درمان آن عجله کرد یا آن را دور زد. اگر بخواهید آن را نادیده بگیرید و به خود فرصت غصه‌خوردن ندهید، ممکن است در آینده به‌صورت مشکلات روانی یا حتی جسمی بروز کند.

دیگران را دخالت ندهید

گاهی اوقات افرادی که خیانت دیده‌اند و در حال مبارزه با شرایط پیش‌آمده هستند، تمایل دارند تا درباره آن با دیگران صحبت کنند و کمک بگیرند. عموما صحبت‌کردن با دیگران برای یافتن یک راه حل، بسیار خوب است و می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ اما موضوع خیانت کاملا متفاوت است و توصیه می‌کنیم ابتدا شرایط را بسنجید و سپس پای دیگران را به این ماجرا باز کنید.

اگر تصمیم دارید که همسر خود را ببخشید و زندگی‌تان را در کنار او از سر بگیرید، احتمال دارد آگاهی خانواده و دوستان شما از ماجرای خیانت، ازسرگیری زندگی را برایتان چالش‌برانگیز کند. پیش خود فکر کنید که آیا اطرافیانتان هم به‌اندازه شما قادر به بخشش او هستند؟ آیا دیدشان به او و طرز رفتارشان با او تغییر نخواهد کرد؟

ممکن است کشیدن‌شدن پای دیگران به این ماجرا، باعث وخامت اوضاع و از بین رفتن بسیاری از روابط شود. به همین منظور اگر تصمیم دارید شریک زندگی‌تان را ببخشید و با او ادامه دهید، تمام ناراحتی و صحبت‌هایتان را پیش مشاور خانواده ببرید.