بسیاری از این انواع اختلال جنسی را می‌توان به کمک سکس تراپیست و مشاوره جنسی برطرف کرد و تعدادی از آن‌ها هم نیاز به مشاورۀ پزشکی و برطرف‌کردن دلایل فیزیکی مربوط به آن بیماری دارند. در ادامۀ این مطلب به بررسی انواع اختلال جنسی در زوجین و راه‌های درمان آن‌ها می‌پردازیم.یکی از مهمترین مشکلاتی که در زندگی عاطفی و جنسی هرکسی ممکن است اتفاق بیفتد,اختلالات جنسی است,از این رو قبل از اینکه با انواع اختلال ها آشنا شویم بهتر  است روش های تشخیص اختلال جنسی در پارتنر خود را بدانیم.

دسته‌بندی کلی انواع اختلال جنسی

به‌طور‌کلی انواع اختلال جنسی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • اختلال برانگیختگی که شامل نداشتن تمایل به برقراری ارتباط جنسی می‌شود.
  • اختلال ارگاسم که شامل نرسیدن و یا کم‌رسیدن به نقطۀ اوج در رابطۀ جنسی است.
  • اختلال درد جنسی که در نتیجۀ داشتن یک رابطۀ جنسی دردناک است.

این اختلال عملکرد جنسی در زنان و مردان متفاوت است و در دسته‌بندی‌های متفاوتی قرار می‌گیرد. بنابراین، در ادامه به بررسی جداگانۀ هرکدام از این انواع اختلال جنسی در هریک از زوجین می‌پردازیم.

انواع اختلال جنسی در خانم‌ها

انواع اختلال جنسی معمولاً در بین خانم‌های زیادی مشاهده می‌شود. ازآنجاکه خیلی از زن‌ها برای ابراز این مشکل اقدام نمی‌کنند، معمولاً مشکلات آن‌ها خاموش باقی می‌ماند. شایع‌ترین انواع اختلال جنسی در خانم‌ها شامل موارد زیر است:

  • بی‌میلی جنسی
  • ناتوانی در رسیدن به ارگاسم
  • رابطۀ جنسی دردناک

در ادامه هرکدام از موارد بالا را به‌تفصیل مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بی‌میلی جنسی؛ مشکلی شایع در بین زنان

 یکی از شایع‌ترین انواع اختلال جنسی بانوان، کم‌بودن یا نداشتن میل جنسی است. این احساس ممکن است حداقل یک‌ بار در زندگی خانم‌ها ایجاد شود. طول دوران بارداری و زمان پس از زایمان یکی از بازه‌های زمانی است که بسیاری از خانم‌ها در طی آن دچار بی‌میلی جنسی می‌شوند. از بین علت‌های بی‌میلی جنسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود مشکلات عاطفی و ارتباطی با همسر
  • افسردگی
  • سابقۀ مشکلات روحی یا آسیب‌های جسمی
  • خستگی
  • اختلالات هورمونی
  • سوءمصرف مواد یا الکل
  • مصرف برخی از داروها

 انواع-اختلال-جنسی-زنان

ناتوانی در رسیدن به ارگاسم؛ مشکل خاموش بانوان

ناتوانی در رسیدن به ارگاسم یکی از انواع اختلالات جنسی در بانوان است که کمتر مورد بررسی قرار می‌گیرد. این مشکل در بانوان به دو صورت بروز پیدا می‌کند. در شکل اول زن هرگز ارگاسمی در رابطۀ جنسی خود را تجربه نکرده است و در شکل دوم زن مدتی تجربۀ ارگاسم در گذشته داشته، اما اکنون دچار مشکل شده است. این ناتوانی در رسیدن به ارگاسم می‌تواند برای خانم‌ها موجب نارضایتی در رابطۀ جنسی شود. استفاده از خدمات سکستراپیست و مشاور جنسی می‌تواند برای حل این مشکل به کمک زوجین بیاید. موارد زیر ازجمله دلایل ناتوانی در تجربۀ ارگاسم در زنان است:

  • شناخت ناکافی دربارۀ روابط جنسی
  • ناتوانی در بیان نیازها و خواسته‌ها
  • نداشتن تحریک جنسی کافی از سمت همسر
  • افسردگی
  • تجربه‌های جنسی ناخوشایند قبلی

رابطۀ جنسی دردناک؛ شروعی برای نارضایتی جنسی

یکی از انواع اختلال جنسی در زنان، مقاربت دردناک است. برای این نوع مشکل دلایل بسیار زیادی وجود دارد. واژینیسموس یکی از دلایل اصلی مقاربت دردناک در زنان است. در این شرایط، زنان هنگام دخول دچار گرفتگی عضلات اطراف واژن می‌شوند که باعث دردناک‌شدن رابطۀ جنسی آن‌ها می‌شود. همچنین، خشکی واژن هم ازجمله انواع اختلالات جنسی در زنان است که مقاربت دردناک در زنان را افزایش می‌دهد. این خشکی بعد از هفتۀ اول پریود بیشتر از سایر زمان‌هاست. در این زمان می‌توانید با استفاده از روان‌کننده‌ها این مشکل را کاهش داده و تا حدی برطرف کنید.

انواع اختلال جنسی در آقایان

بعد از بررسی مشکلات جنسی بانوان به سراغ بررسی انواع اختلال جنسی در مردان می‌رویم. مشکلات جنسی آقایان معمولاً به چند دستۀ کلی تقسیم می‌شود:

  • اختلال نعوظ
  • کاهش میل جنسی
  • انزال زودرس
  • درد در هنگام انزال

 انواع-اختلال-جنسی-مردان

اختلال نعوظ در مردان؛ مشکلی با دلایل متفاوت

هنگام تحریک جنسی و در زمان رابطۀ جنسی شدت جریان خون در اندام جنسی مردان افزایش پیدا می‌کند و این اتفاق به بزرگ‌شدن اندام جنسی و سفت‌شدن آن منجر می‌شود. اگر این فرایند به‌درستی رخ ندهد، آلت جنسی نمی‌تواند حالت سفتی خود را حفظ کند. متخصصان معتقدند که مشکلات قلبی یکی از دلایل اختلال نعوظ در آقایان به شمار می‌روند. بسیاری از کسانی که مدتی دچار اختلال نعوظ بوده‌اند، در ادامۀ زندگی خود دچار حملۀ قلبی شده‌اند. اضافه‌وزن هم یکی دیگر از دلایل اختلال نعوظ در آقایان است که می‌تواند بر کیفیت روابط جنسی آن‌ها تأثیر بگذارد.

 کاهش میل جنسی؛ از مشکلات روحی تا کاهش ترشح تستسترون

معمولاً خانم‌ها بیشتر از آقایان دچار مشکل کاهش میل جنسی می‌شوند، اما در حال حاضر این اختلال در بین مردان هم رو به افزایش است. یکی از دلایل کاهش میل جنسی در مردان، کاهش ترشح هورمون تستسترون است. همچنین، موارد زیر را می‌توان ازجمله دلایل کاهش میل جنسی در مردان به شمار آورد.

  • استرس
  • مشکلات خانوادگی
  • کمبود خواب

کاهش ترشح تستسترون نه‌تنها باعث کاهش میل جنسی می‌شود، بلکه خطر ابتلا به بعضی از بیماری‌ها مثل پوکی استخوان و دیابت نوع ۲ را هم افزایش می‌دهد. اگر با این مشکل مواجه شدید، باید برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید و تحت درمان قرار بگیرید.

انزال زودرس؛ سد راهی برای لذت جنسی

این مشکل در آقایان معمولاً باعث نارضایتی شریک جنسی آن‌ها می‌شود. این اختلال عملکرد جنسی باعث می‌شود که مرد به‌سرعت به ارگاسم برسد، در‌حالی‌که شریک جنسی او هنوز به ارگاسم نرسیده است. ازجمله دلایل این اختلال جنسی، پرکاری غدۀ تیروئید و یا مشکلات روانی است. برای پیداکردن ریشۀ این بیماری بهتر است با یک سکستراپیست یا مشاوره تلفنی مشکلات زناشویی مشورت کنید.

درد در هنگام انزال؛ پایان تلخ یک رابطۀ جنسی برای مردان

بسیاری از آقایان به دلیل داشتن درد هنگام انزال، نسبت‌به رابطۀ جنسی دلسرد می‌شوند. این یکی از انواع اختلال جنسی در آقایان است که دلیل اصلی آن اسپاسم عضلانی آلت تناسلی و یا التهاب پروستات است. اگر فردی دچار این مشکل شود، بهتر است ابتدا به پزشک مراجعه کند تا دچار مشکلات بعد از آن نشود.

 درمان انواع اختلال جنسی به کمک سکستراپیست

 لازمۀ یک رابطۀ شاد، داشتن روابط جنسی سالم است. برای این منظور دو طرف باید انواع اختلال جنسی در خود را درمان کنند و برای رسیدن به رابطۀ جنسی بدون مشکل تلاش کنند. صحبت‌کردن با یک سکستراپیست یا مشاوره جنسی می‌تواند برای این منظور راهگشا باشد. یک درمانگر روابط جنسی می‌تواند مشکلات روانی را که به بیماری‌های اختلالات جنسی در زوجین منجر می‌شود شناسایی کند و برای درمان آن‌ها دست‌به‌کار شود. اگر هم اختلال جنسی شما به دلیل داشتن انواع بیماری‌های جسمی باشد، این مشاور جنسی می‌تواند آن را تشخیص داده و شما را به سمت درمان بیماری‌تان سوق بدهد.

یاری وی همراه شما تا رسیدن به یک رابطۀ سالم

شاید خیلی از شما زمان کافی برای مراجعه به یک درمانگر جنسی را نداشته باشید. تعدادی از زوجین هم از بررسی این مشکلات در یک جلسۀ مشاورۀ حضوری خجالت می‌کشند و نمی‌توانند به‌راحتی با مشاوره جنسی خود صحبت کنند.

مشاوران و روان‌شناسان ما در یاری وی با برگزار‌کردن جلسات مشاورۀ آنلاین تصویری، تلفنی و یا چت متنی می‌توانند در این مسیر شما را یاری کنند. استفاده از یک فرد متخصص برای رسیدن به یک رابطۀ سالم و رضایت‌بخش، برای همۀ زوجین ضروری به نظر می‌رسد. اگر شما هم از یکی از انواع اختلال جنسی رنج می‌برید، می‌توانید به کمک مشاوران ما مشکل خود را برطرف کرده و برای یک رابطۀ جنسی رضایت‌بخش آماده شوید.