سال ۲۰۲۲ با تمام فراز و نشیب‌ها و پیچیدگی‌هایی که داشت به پایان رسید و حالا با شروع سال ۲۰۲۳ برگ جدیدی در زندگی هرکدام از ما آغاز شده است. بسیاری از افراد با شروع سال جدید تصمیمات جدیدی می‌گیرند و اهدافی را برای سال آینده خود در نظر می‌گیرند. بهبود سلامت روان یکی از مهم‌ترین افرادی است که بسیاری از مردم برای سال ۲۰۲۳ در نظر دارند. طبق نظرسنجی Forbes Health که در ماه نوامبر با ۱۰۰۵ بزرگسال آمریکایی انجام شد، نسل جوان و اعضای نسل Z می‌گویند که بهبود سلامت روانی آنها بهترین راه‌حل برای سال ۲۰۲۳ است. در این مقاله ما ۷ قدم مهم برای بهبود سلامت روان در سال نو را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

قدم اول: از جسم خود مراقبت کنید

اگر می‌خواهید روان سالمی داشته باشید، باید بدانید سلامت جسمی شما به این موضوع کمک خواهد کرد. برای داشتن بدن و روان سالم‌تر تغذیۀ مناسب، خواب کافی و تحرک بدنی بسیار کمک کننده خواهند بود. خوردن غذای سالم که تمام مواد مغذی را به بدن و جسم شما می‌رساند می‌تواند وضعیت جسمی و ذهنی شما را متعادل کند. در نتیجه بین خوردن غذاهای ناسالم و سبزیجات تازه حتماً گزینۀ دوم را انتخاب کنید.۷ قدم برای بهبود سلامت روان در سال نو

ورزش هم تأثیر بسیار زیادی در بهبود وضعیت روانی افراد دارد. ورزش باعث تولید هورمون اندورفین می‌شود که خلق‌وخوی افراد را بهبود می‌بخشد. در نهایت خواب کافی و باکیفیت را از یاد نبرید. سعی کنید یک روتین مناسب برای آماده شدن قبل از خواب و داشتن خوابی آرام برای خود فراهم کنید. اگر چند بار در طول شب بیدار می‌شوید و به‌سختی به خواب می‌روید، ممکن است در طولانی مدت به مشکل بربخورید. می‌توانید انجام یک کار آرامش‌بخش مانند مدیتیشن را قبل از خواب امتحان کنید.

قدم دوم: با دیگران در ارتباط باشید

داشتن روابط خوب با دیگران برای سلامت روان شما ضروری است. این موضوع در حرف کمی ساده‌تر از عمل به نظر می‌رسد؛ اما می‌توانید برای ساختن روابط خوب برنامه‌ریزی کنید. مثلاً زمانی را برای خوردن ناهار با یکی از همکاران خود اختصاص دهید. همچنین سعی کنید چند ساعت در روز را به برقراری ارتباط با دوستان یا اعضای خانوادۀ خود بگذرانید.

اگر خانوادۀ شما در کشور دیگری زندگی می‌کنند و تازه مهاجرت کردید، طبیعی است که روابط محدودتری داشته باشید؛ اما می‌توانید چند دوست تازه پیدا کنید یا حتی یک کار پاره‌وقت یا داوطلبانه بگیرید که باعث بیشتر شدن ارتباطات شما شود. شبکه‌های اجتماعی را هم دست‌کم نگیرید. استفاده از این شبکه‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید زمان بیشتری را با خانواده و دوستان خود در ارتباط باشید. اما همه چیز را به اینترنت واگذار نکنید، زیرا ممکن است عادت کنید که تنها به یک پیام یا ایمیل اکتفا کنید. بنابراین با تقویت رابطه‌های قدیمی و ساختن روابط جدید می‌توانید به بهبود وضعیت روانی خود در سال جدید کمک کنید.

قدم سوم: یک سرگرمی جدید شروع کنید

چطور است سال نو را با یک چیز تازه آغاز کنید و ذهن خود را برای داشتن سالی نیکو آماده کنید. لازم نیست به یک سرگرمی خیلی ویژه فکر کنید. هفته‌ای یک ساعت مطالعه درباره موضوعات مورد علاقه یا مورد نیاز شما، ثبت نام در یک کلاس جدید که در آن زبان، آشپزی یا ورزش مورد علاقۀ خود را تمرین کنید یا پیاده‌روی می‌توانید سرگرمی‌های جدید شما باشند. تنها کافی است آن کار را دوست داشته باشید و از انجام آن لذت ببرید. این کار به شما کمک می‌کند تا ذهنی آرام و روشن داشته باشید.

یادگیری یک مهارت جدید به شما کمک می‌کند تا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. وقتی چیز تازه‌ای یاد می‌گیرید احساس هدفمندی بیشتری را تجربه می‌کنید و حتی می‌توانید در کلاس‌های جدید ارتباط‌های تازه‌ای هم پیدا کنید. اما در نظر داشته باشید که تنها به سراغ مواردی بروید که به آنها علاقه دارید و می‌توانید آنها را به‌عنوان بخش جدید و لذت‌بخشی از زندگی خود تجربه کنید.

قدم چهارم: تمدد اعصاب را تمرین کنید

بهبود روان در سال جدید

به دنبال راه‌های تمدد اعصاب یا تندرستی باشید. ممکن است مدیتیشن، آرامش عضلانی یا تمرین‌های تنفسی در این زمینه به شما کمک کنند. سعی کنید زمان‌های منظمی را برای پرداختن به این موارد در نظر داشته باشید. یکی از روش‌هایی که به آرامش بیشتر شما کمک می‌کند مدیتیشن است. مدیتیشن انواع مختلفی دارد؛ اما به طور کل روشی برای آرامش و گسترش هوشیاری است. این روش به افزایش تمرکز، کاهش اضطراب، افزایش اراده و افزایش قدرت حافظه کمک می‌کند و می‌تواند سلامت جسمی و روانی شما را بهبود ببخشد.

قدم پنجم: ببخشید

تحقیقات نشان داده که محبت کردن به دیگران می‌تواند به بهبود سلامت روانی شما کمک کند. می‌توانید چیزهای که از سال قبل داشته‌اید و هنوز نو هستند را به دیگران ببخشید. این موضوع باعث ایجاد احساس مثبت در شما می‌شود؛ زیرا هم حس می‌کنید که مفید بوده‌اید و هم احساس هدفمندی بیشتری خواهید داشت. لازم نیست حتماً یک کار خیلی بزرگ انجام دهید، می‌توانید از کارهای کوچک‌تر شروع کنید. از حال دوستان و خانوادۀ خود خبر بگیرید و واقعاً به پاسخ آنها گوش کنید. اگر کسی به شما کمک کرد از او تشکر کنید. در کارهای داوطلبانه در جامعۀ خود شرکت کنید و از هم‌نوعان خود حمایت کنید.

قدم ششم: برخی چیزها را رها کنید

مغز ما هر روز داده‌های تازه‌ای دریافت می‌کند. ما افکار مختلفی را تجربه می‌کنیم و همۀ اینها ممکن است باعث گیج شدن ما شود. پس بعضی وقت‌ها به فضایی احتیاج داریم تا به افکار خود سروسامان بدهیم. گاهی اوقات تصمیمات اشتباه و تجربیات منفی به صورت افکار آزاردهنده در ذهن افراد باقی می‌مانند. کار سختی است؛ اما باید سعی کنید تا گذشته را رها کنید. تمام اتفاقات تلخ و شیرین گذشته تجربیاتی هستند که شخصیت شما را شکل داده‌اند. رد شدن از اتفاقات تلخ گذشته به شما کمک می‌کند سال جدید را با ذهنی روشن‌تر و قلبی شادتر شروع کنید.

ممکن است این کار به این سادگی نباشد. اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید از شر برخی افکار راحت شوید، شاید بد نباشد از یک متخصص کمک بگیرید. روان‌شناس‌های حرفه‌ای راهکارهایی دارند که به شما کمک می‌کند تا زودتر به زندگی عادی بازگردید و بتوانید برای آیندۀ خود برنامه‌ریزی کنید.

قدم هفتم: از حرف زدن نترسید

اگر از صحبت کردن واهمه دارید در ابتدا می‌توانید به سراغ امن‌ترین فرد در زندگی خود بگردید. گاهی اوقات بیان افکار و ناامیدی‌هایی که دارید دقیقاً همان چیزی است که برای پاک‌سازی ذهن خود به آن نیاز دارید. آنچه را که امسال در ذهن شما سنگین بوده، رها کرده و به اشتراک بگذارید. گاهی با گفتن ناامیدی‌ها ذهن شما برای شروع سالی تازه آماده‌تر می‌شود.

اگر دوران سخت و پراسترسی را گذرانده‌اید و احساسات منفی مانند ترس یا عصبانیت را تجربه می‌کنید، باید بدانید که این احساسات کاملاً طبیعی هستند. شما نباید از حرف زدن دربارۀ احساسات و چیزهایی که تجربه می‌کنید شرمگین باشید. داشتن احساس منفی لزوماً به معنای بیماری روانی نیست؛ اما باید قبل از آنکه اوضاع بدتر شود در این باره حرف بزنید. حتی اگر بیماری روانی در شما تشخیص داده شود باز هم نباید شرمگین باشید. بسیاری از مردم در طول زندگی خود به انواع بیماری روانی دچار می‌شوند. تنها چیزی که لازم است بدانید این است که می‌توانید از پشتیبانی و درمان لازم بهره‌مند شوید.

 

منابع:

wshrm.org

www.westmeriarecruitment.co.uk

www.nhs.uk

www.swiftfit.net