با همگانی شدن این ویروس در جهان، مدارس و آموزشگاه‌های بسیاری از کشورها تعطیل شدند. احتمالاً مدارس منطقه شما نیز به پیروی از سایر کشورها تعطیل یا نیمه تعطیل شدند و بدین ترتیب آموزش مجازی جایگزین حضور در کلاس شده است. و یکی از سخت ترین چالش های خانواده ها یعنی تشویق دانش آموزان به درس خواندن مجازی و آنلاین شروع شد.

اما مشکلات کرونا و دانش‌آموزان به تعطیلی مدارس ختم نمی‌شود. سیستم جدید و نامانوس آموزش مجازی باعث پایین آمدن کیفیت نسبی آموزش شده است و متاسفانه امکان سنجش اصولی و ارزیابی مطمئن فراهم نیست. همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا کودکان و نوجوانان اشتیاقی برای درس خواندن در دوران کرونا نداشته باشند. والدین و دبیران در این شرایط باید همراه دانش‌آموزان باشند و با کمک‌هایشان از پایین‌آمدن بهره‌وری علمی فرزندانشان جلوگیری کنند. ابتدا به راهکارهایی برای والدین می‌پردازیم.

با نشان داده علاقه انگیزه ایجاد کنید

والدین باید به کودکانشان نشان دهند که نسبت به آن‌ها اشتیاق دارند. این اشتیاق انگیزه‌ی دانش‌آموزان را برای مطالعه افزایش می‌دهد. گاهی اوقات تعیین کردن پاداشی برای انجام تکالیف می‌تواند انگیزه‌ای برای تحصیل باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که مشارکت والدین از طریق پشتیبانی، تشویق و علاقه نشان دادن می‌تواند فرزندانشان را برانگیزد و در ارتقا بهره‌وری مؤثر باشد.

همچنین طبق همین تحقیقات نه تنها ایجاد انگیزه برای آموزش آنلاین اهمیت بالایی دارد  بلکه دانش‌آموزان تحصیل مجازی در خطر ترک تحصیل بیشتری نسبت به دانش‌آموزان تحصیل حضوری‌اند. ممکن است فرزندتان از شما بخواهد زمان یادگیری کنارش بنشینید. این فرصت را برای اشتراک‌گذاری یادگیری فرزندتان دست کم نگیرید. حتی اگر زمان زیادی برای گذراندن با فرزندانتان ندارید، زمان اندکی را برای انتقال تجربیات، مطالعه و ابراز علاقه و انگیزه به درس خواندن در کرونا را به آن‌ها اختصاص دهید.

به خاطر داشته باشید هرگونه ابراز عدم علاقه شما به موضوع درسی می‌تواند در ناخودآگاه ذهن فرزندتان تاثیرگذار باشد.همچنین شما با گذاشتن وقت بیشتری برای فرزندانتان می توانید آن ها را به مطالعه علاقه مند کرده و نقش زیادی در تربیت آن ها داشته باشید.برای کسب اطلاعات بیشتر,مطلب تاثیر کتاب روی تربیت کودکان را مطالعه کنید.

به فرزندانتان کمک کنید تا محیط یادگیری‌شان را در خانه سامان دهند

در این شرایط دانش‌آموزان باید به جای حضور در کلاس‌های مدرسه در خانه به تحصیل و انجام تکالیف بپردازند. اگر این محیط خانه برای درس خواندن در دوران کرونا مناسب نباشد، تمرکز آن‌ها را بهم می‌زند و می‌تواند استرس در کودکان آن‌ها را افزایش دهد. پس سعی کنید یک اتاق برای درس خواندن آن‌ها آماده کنید. دقت کنید که این مکان باید دائمی و مرتب باشد. شما می‌توانید با پر کردن محیط از وسایل مرتبط، آن‌ها را به درس خواندن علاقه‌مند کنید، هرگونه وسیله که می‌‌تواند باعث حواس‌پرتی آن‌ها شود، حذف کنید و نور کافی برای آموزش فراهم کنید. یک ساعت قبل از شروع کلاس آن‌ها را از خواب بیدار کنید و با یک صبحانه مقوی ذهنشان را برای یادگیری تقویت کنید.

 یک صبحانه مقوی برای فرزندانتان را می‌توانید از منوی زیر تهیه کنید.

  • املت سبزیجات و یک تکه نان تست سبوس‌دار
  • نان با پنیر کم‌چرب، یک تخم‌مرغ نیم‌رو به همراه گوجه فرنگی یا یک ورق نازک ژامبون
  • غلات کامل همراه با میوه‌های تازه و شیر کم‌چرب
  • بلغور جو دو سر با شیر کم‌چرب، کشمش و آجیل با یک لیوان کوچک آب پرتقال
  • ماست کم‌چرب و یک برش میوه‌ی تازه
  • تخم‌مرغ پخته و یک عدد موز

 ارتباطات خانه و مدرسه را حفظ کنید

 تشویق دانش آموزان در فضای مجازی به درس خواندن بیشتر

همراهی و ارتباط دو طرفه بین خانه و مدرسه یکی دیگر از راه‌‌های مشارکت والدین حین درس خواندن در کرونا محسوب می‌شود. والدینی که از وقایع مدرسه باخبرند و اطلاعات خانه را به مدرسه ارائه می‌دهند، می‌توانند پل ارتباطی بین دانش‌آموز و معلم را محکم‌تر کنند. قراردادن زمان‌های خاص برای خواندن اخبار مدرسه، بررسی ارتباط کلاس  با اخبار، صحبت کردن با دبیران درباره فرزند و … را دست کم نگیرید. دبیران و فرزندانتان در این شرایط به کمک شما نیاز دارند

بیشتر بخوانید:راز های تفسیر نقاشی کودک

پشتیبانی آموزشی ارائه دهید

اگرچه والدین همیشه متخصص امور درسی نیستند، اما بهتر درس خواندن در کرونا به کمک آن‌ها نیاز دارد. چطور می‌توانید کمک کنید؟ حضور در کلاس‌ها همراه فرزندانتان یا تهیه جزوه آموزشی هر درس برای فرزندانتان می‌تواند بهترین پشتیبانی باشد. تکالیفشان را کنترل کنید و در صورت هرگونه ضعف درسی بجای تنبیه از تشویق و ایجاد انگیزه کمک بگیرید. هرگز فرزند خودتان را با هم‌سالانش مقایسه نکنید و به توانایی‌های او ایمان داشته باشید. به آن‌ها هدف از آموزش را توضیح دهید. اگر فرزندان شما بدانند هدف از یادگیری چیست بیشتر نسبت به آن علاقه نشان می‌دهند.

فرزندانتان را با برنامه‌ریزی آشنا کنید.

برنامه‌ریزی به درس خواندن در کرونا کمک می‌کند. به آن‌ها برای اخذ تصمیم درست و برنامه‌ریزی مناسب مشورت دهید. به این ترتیب اضطراب و استرس آن‌ها را در زمان امتحانات کاهش می‌دهید. اگر با وجود راهنمایی‌ها و مشورت‌های شما باز هم دانش‌آموزتان نسبت به درس خواندن بی‌علاقه و نسبت به درس خواندن در کرونا بی‌اشتیاق بود از یک مشاور کودک یا مددکار برای حل این موضوع کمک بخواهید. تعطیلی مدارس را یک فرصت برای برقراری ارتباط قوی با فرزندانتان در نظر بگیرید و فراموش نکنید آن‌ها زمانی که آرامش بیشتری داشته باشند، با انگیزه بیشتری مطالعه می‌کنند.

نقش معلمان در افزایش انگیزه دانش‌آموزان برای درس خواندن در کرونا

 ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای درس خواندن در فضای مجازی در دوران کرونا

معلم‌ها نیز در کنار والدین نقش مهمی در ایجاد انگیزه دارند. شرایط آموزش مجازی دبیران را با مشکلاتی مواجه کرده است. عدم حضور در مدرسه و نبود امکانات آموزش مجازی باعث شده است دانش‌آموزان تمایلی به درس خواندن در دوران کرونا نداشته باشند. اما معلم‌ها در این شرایط چه کارهایی باید انجام دهند؟

یکی از راهکارها برای آن که بتوان کودکان و نوجوانان را به مطالعه تشویق کرد این است که دبیران خود را به جای دانش‌آموزان بگذارند. دانش‌آموزان دوست دارند با معلم‌های خود ارتباط داشته باشند و درک شوند. معلمان باید بتوانند با دانش‌آموزان رابطه‌ی خوبی برقرار کنند و از سخت‌گیری بیش از حد که موجب خستگی و فرار از درس خواندن می‌شود خودداری کنند. سایر راهکارها برای برقراری ارتباط با دانش‌آموزان عبارت‌اند از:

  • صحبت کردن درباره کرونا و راهنمایی دانش‌آموزان به پیگیری اخبار معتبر می‌تواند اضطراب آن‌ها را کاهش دهد و تمایلشان به درس خواندن را افزایش دهد.
  • دوره کردن دروس و رفع اشکال یکی دیگر از کمک‌های دبیران است که می‌تواند به افزایش یادگیری و ایجاد علاقه به درس خواندن در کرونا کمک کند.
  • استفاده از جملات امیدوارانه و خوش‌بینانه بهترین کمک برای تقویت روحیه دانش‌آموزان است.

والدین  باید برای کاهش استرس دانش‌آموزان اقدام کنند.

استرس در کودکان و نوجوانان می‌تواند باعث بروز رفتارهای پرخاشگرانه، بهانه‌گیری، بدخلقی و … شود که تمایل آن‌ها به درس خواندن را کاهش می‌دهد. اولیا برای جلوگیری از استرس باید نسبت به جملات و سخنانشان دقت داشته باشند. برای مثال توضیح مرگ در اثر کرونا را باید با نکته‌سنجی انجام دهند. پیگیری دائم اخبار در کنار فرزندان می‌تواند استرس آن‌ها را افزایش دهد. پس به جای دنبال کردن مدام اخبار بهتر است با فرزندانشان گفت‌وگو کنند.

کمک گرفتن از یک مشاو در این مسیر می‌تواند راه را هموار کند. یاری وی سامانه مشاور آنلاین روانشناسی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای راهنمایی والدین و فرزندان است. شما می‌توانید برای کاهش استرس و اضطراب ناشی از کرونا، برنامه‌ریزی درسی و افزایش تمایل به درس خواندن در دوران کرونای فرزندانتان روی این مجموعه حساب باز کنید و با خیال راحت از این دوران گذر کنید.