چون باور اغلب افراد بر این بود که تنها دیوانه‌ها به روانشناس نیاز دارند. در آن زمان درمان‌ دیوانه‌ها را به دارالمجانین می‌سپردند، وامصیبتا اگر فردی رشته روانشناسی را برای تحصیل انتخاب می‌کرد یا کسی برای بهبود شرایط روانی به روانشناس مراجعه می‌کرد. طرد شدن از خانواده بخشی از ترکش‌های این تصمیم محسوب می‌شد. خوشبختانه در حال حاضر ضرورت مشاوره روانشناسی برای بسیاری موضوع کاملا روشنی است. اما همچنان افرادی برای دریافت خدمات مشاوره روانشناسی مرددند. قصد داریم در این مقاله از ضرورت مشاوره روانشناسی و مزایای یک همراهی برای شما بگوییم. پس لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

امروزه روانشناسان علاوه بر اختلالات روانی خدمات مشاوره‌ای دیگری نیز ارائه می‌دهند. بسیاری از ما در جهانی با تاکید بر سطحی‌نگری و رضایت فوری، احساس خالی بودن یا گم کردن می‌کنیم. در حقیقت داشتن یک زندگی سالم و معنادار هسته اصلی وجود هر فرد است که در حال حاضر به آن توجه نمی‌شود. همه ما می‌توانیم از این خدمات روانشناسی که به سلامت جسم و روانمان کمک می‌کنند، استفاده کنیم به شرطی که به ضرورت مشاوره روانشناسی آگاه باشیم.

برای شروع این بحث بهتر است ماهیت چالش‌ها و مسائل را بیان کنیم. یک مسئله زمانی به وجود می‌آید که بین آنچه انجام می‌‌دهیم و آنچه دوست داریم انجام دهیم، اختلاف وجود داشته باشد. مثلا ممکن است با وجود بهترین تصمیم و نیت برای تغییر باز هم نتوانیم پیشرفت کنیم. در روانشناسی به این چالش بلوک ناخودآگاه پیشرفته گفته می‌شود. با کمک یک روانشناس آنلاين خوب می‌توان از این بلوک عبور کرد. همچنین ممکن است گاهی احساس نارضایتی از زندگی داشته باشیم اما نتوانیم به درک روشن از این مشکل برسیم. گاهی فکر می‎کنیم با غرق شدن در کار، سرگرمی، رابطه جنسی یا حتی اعتیاد به غذا یا الکل و … می‌توانیم بر این مشکلات غلبه کنیم. در صورتی‌که این موارد خود می‌توانند مشکلات زندگی را افزایش دهند و موجب اضطراب، افسردگی، مشکلات خانوادگی، مسائل بهداشتی (اعتیاد، اختلالات خوردن) و انواع فوبیا شوند. در همین زمان است که ضرورت مشاوره روانشناسی مطرح می‌شود.

در چه صورتی به یک مشاوره روانشناس مراجعه کنیم؟

 در چه صورتی به یک مشاوره روانشناس مراجعه کنیم؟

در شرایطی که با کمک یک روانشناس می‌توانید به مشکلات خاتمه دهید، این نعمت را از خودتان دریغ نکنید و در صورت احساس کردن علائم زیر از خدمات مشاوره‌ای کمک بگیرید:

  1. غرق شدن: اگر احساس می‌کنید کارهای زیادی برای انجام دادن دارید یا مسائل زیادی برای کنار آمدن با آن‌ها وجود دارد حتما به یک روانشناس مراجعه کنید. در این شرایط ممکن است نتوانید استراحت کنید یا به خوبی نفس بکشید. استرس و فشار شدید می‌توانند علاوه بر روان، به سلامت جسمتان هم آسیب بزنند.
  2. خستگی: خستگی می‌تواند باعث شود بیش از حد معمول بخوابید یا صبح‌ها با وجود خواب کافی احساس بدی نسبت به بیدار شدن داشته باشید. این علامت جسمی معمولاً به بهداشت روان شما وابسته است. پس اگر دائما احساس خستگی می‌کنید این موضوع را به کمبود آهن و ویتامین‌های بدن حواله نکنید و برای درمان اقدام کنید. خستگی دائم چیزی نیست که برای هیچ فردی عادی به نظر برسد.
  3. خشم، کینه یا عصبانیت: همه ما گاهی احساس عصبانیت می‌کنیم. لزوما این عصبانیت همیشه مضر نیست اما اگر شما را به انجام رفتاری خشن سوق دهد، باید نگران این موضوع بود. بروز این رفتار می‌تواند گاهی به وقوع یک جرم کمک کند.
  4. آگورافوبیا: در چنین موقعیتی افراد از قرار گرفتن در محیط‌ها یا مکان‌هایی که احتمال خطر در آن وجود دارد می‌ترسند به این ترتیب با شدت یافتن آگورافوبیا بعد از مدتی حتی خانه‌های خود را ترک نمی‌کنند.
  5. افکار مضطرب: نگرانی و اضطراب درباره مسائل طبیعی است اما گاهی این نگرانی‌ها قسمت زیادی از توجه را به خود جلب می‌نمایند و زمان‌های زیادی را مشغول می‌کنند.
  6. بی‌علاقگی: از دست دادن علاقه به فعالیت‌های معمول در دنیای پیرامون یا زندگی می‌تواند بیانگر مشکلاتی باشد که ضرورت مشاوره روانشناسی را بیان می‌کنند.
  7. ناامیدی: از دست دادن امید یا انگیزه یا احساس اینکه آینده‌ای پیش روی ما وجود ندارد، می‌تواند نشانگر افسردگی باشد. احساس ناامیدی بعد از سپری کردن یک دوره دشوار غیرمعمول نیست اما زمانی که ادامه داشته باشد خطرناک می‌شود و حتی تمایل به خودکشی را افزایش می‌دهد.
  8. کناره‌گیری اجتماعی: بسیاری از افراد زمانی که قادر به گذراندن حداقل مدتی در تنهایی هستند احساس بهتری دارند. افراد درونگرا حتی ممکن است بیش از دیگر افراد به این زمان تنهایی نیاز داشته باشند اما اگر از بودن در کنار افراد می‌ترسید یا حضور دیگران شما را ناراحت می‌کند، ضرورت مشاوره روانشناسی را دست کم نگیرید.

مزیت‌های یک مشاوره روانشناسی چیست؟

تا به اینجا با ضرورت مشاوره روانشناسی آشنا شدیم. اما این نوع مشاوره با یک متخصص مزایای بسیاری نیز برای ما خواهد داشت:

  1. با کمک یک روانشناس به خودشناسی می‌رسیم. مشاوران به داستان‌ها و سخنان ما توجه و به ما در برقراری ارتباط کمک می‌کنند. آن‌ها هیچ وقت به ما نمی‌گویند چه کاری را انجام دهیم اما با راهنمایی‌ها و توصیه‌های خود به  ما کمک می‌کنند خودمان را بهتر بشناسیم و تصمیم بهتری بگیریم و همچنین می توانیم گام های موثر برای تغییر و ترک عادت بد خود را بیابیم.
  2. یک مشاوره روانشناس به ما کمک می‌کند اهدافمان را بهتر بشناسیم، آن‌ها را شفاف‌سازی کنیم و برای رسیدن به آن‌ها قدم برداریم. در واقع کمک می‌کنند، آرزوهای خاک خورده‌مان را دوباره احیا و برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنیم.
  3. یکی دیگر از مزیت‌های مشاوره روانشناسی این است که به ما کمک می‌کند روابط پر از رضایتی داشته باشیم. این مشاوره در رفع مشکلات مرتبط با دیگران مثل عدم امنیت در روابط یا مشکل اعتماد به شریک زندگی خواهد بود.
  4. بهبود سلامت جسمی یکی دیگر از مزیت‌های مشاوره است. بهداشت روان بر سلامت جسم اثر می‌گذارد. از طرفی افرادی که از سلامت عاطفی خوبی برخوردار هستند، ممکن است توانایی بیشتری برای مقابله با مسائل مربوط به سلامت جسمی را داشته باشند. شما کدام گزینه را انتخاب می‌کنید؟

یک مشاوره روانشناسی چه مراحلی دارد؟

حال با آشنایی با ضرورت مشاوره روانشناسی و مزیت‌های آن به مرحله شروع یک مشاوره می‌رسیم. این که چطور یک روانشناس را برگزینیم و از کجا دریابیم مشاوره ما خوب پیش می‌رود را در مقالات بعدی برای شما بازگو خواهیم کرد. در حال حاضر بسیاری از پرسش‌هایی که در این باره مطرح می‌شوند حول این محور می‌چرخد که در هنگام مشاوره دقیقا چه اتفاقی می‌افتد و دوره مشاوره چقدر زمان‌بر است؟ پاسخ به این نوع پرسش‌ها با توجه به هر روانشناس می‌تواند متفاوت باشد و به مواردی از قبیل تجربه، آموزش، هدف، جهت‌گیری درمانی، سبک، تخصص و … وابسته است.

 بیشتر مشاوره‌ها حداقل نود دقیقه (حدودا دو جلسه) زمان برای جمع‌آوری اطلاعات نیاز دارند. بعد از جمع‌آوری اطلاعات توسط مشاور درمان شروع خواهد شد. دلایل ضرورت مشاوره روانشناسی برای هر فرد متفاوت است. نگرانی در رابطه با کار، عملکرد تحصیلی، مشکلات ارتباطی، احساس تنهایی، بی‌معنی بودن زندگی، اقدام به خودکشی و … می توانند از موضوعات مشاوره روانشناسی باشند. از آن‌جایی‌که گاهی اوقات این مسئله به مرگ و زندگی وابسته می‌شوند، انجام یک مشاوره دقیق، نتیجه‌گیری با برخی تشخیص‌های موقت اولیه و ارائه توصیه‌های درمانی از نان شب هم واجب تر است.

مشاوره اولیه علاوه بر درخواست از بیماری برای توضیح دلیل مشاور به او  اطمینان می‌دهد محرم اسرار اوست. او به جز مواقعی که سخنان فرد مراجعه کننده می‌تواند بروز یک حادثه را هشدار دهد بر این تعهد باقی خواهد ماند. به این ترتیب با توجه به نوع روش هر متخصص در ضرورت مشاوره روانشناسی مراحل درمانی متفاوتی پیش گرفته می‌شود.

اگر با تمام این مطالب گفته شده در رابطه با ضرورت مشاوره روانشناسی تصمیم به عمل گرفته‌اید به خاطر داشته باشید همراهی شما تا حل تمام مشکلات و انجام تمرین‌ها تاثیر بسیاری در نتیجه‌بخش بودن مشاوره شما خواهد داشت