تا‌به‌حال این عبارت به گوشتان خورده؟ می‌دانید واژینیسموس چیست و چطور باید با افرادی که با این اختلال مواجه‌اند برخورد کرد؟ در این مقاله به بررسی کامل این مسئله پرداخته‌ایم و روش‌هایی برای درمان واژینیسموس پیشنهاد دادیم. اگر رابطۀ جنسی شما با درد همراه است، ادامۀ این متن را از دست ندهید.

واژینیسموس یا واژینیسم چیست؟

متأسفانه برخی از زنان هنگام تلاش برای نفوذ به واژن، به‌طور غیرارادی و مدام، عضلاتشان را منقبض می‌کنند. این انقباض می‌تواند از رابطۀ جنسی جلوگیری کرده یا موجب دردناک‌شدن و ترس از دخول شود. منقبض‌شدن عضله و دخول دردناک در موارد زیر اتفاق می‌افتد:

  • زمانی که شریک جنسی قصد دخول آلت تناسلی‌اش را دارد؛
  • زمانی که خانم قصد دارد از تامپون استفاده کند؛
  • زمان معاینه‌ و آزمایش‌های مرتبط با واژن.

درواقع، واژینیسموس در تحریک جنسی اختلال ایجاد نمی‌کند، اما می‌تواند از نفوذ جلوگیری کند. واژینیسموس دو نوع دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

واژینیسموس اولیه:

وقتی نفوذ به واژن هرگز اتفاق نیفتاده باشد. این نوع انقباض باعث می‌شود فرد نتواند هیچ نوع دخولی را تجربه کند. به این نوع از اختلال، واژینیسموس مادام‌العمر نیز گفته می‌شود.

واژینیسموس ثانویه:

هنگامی که یک بار نفوذ به واژن اتفاق افتاده باشد، اما بعد از اولین‌بار، دخول سخت و غیرممکن شود. این نوع از واژینیسموس گاهی به علت عواملی مانند جراحی زنان، ضربه یا پرتودرمانی اتفاق می‌افتد.

چرا واژینیسموس اتفاق می‌افتد؟

تابه‌حال آمار دقیقی از تعداد خانم‌هایی که به واژینیسموس دچارند، منتشر نشده؛ اما دلایل متفاوتی برای این اختلال ثبت شده است. البته که این اختلال فقط برای دوران جوانی و شروع رابطۀ جنسی نیست. چطور؟ برخی از زنان پس از یائسگی دچار واژینیسموس می‌شوند. وقتی سطح استروژن کاهش می‌‌یابد، کمبود روغن و قابلیت ارتجاعی واژن رابطه را دردناک، استرس‌زا یا غیرممکن می‌کند. این موضوع می‌تواند به واژینیسموس در برخی از زنان منجر شود.

 عوامل واژینیسموس

از عوامل زیر می‌توان به‌عنوان اصلی‌ترین عوامل واژینیسموس یاد کرد:

  • سوءاستفادۀ جنسی؛
  • رابطۀ دردناک گذشته؛
  • عوامل عاطفی؛
  • خشکی واژن.

البته که در برخی موارد نیز هیچ علت مستقیمی پیدا نمی‌شود.

عوارض واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس می‌تواند موجب استرس در رابطه، از‌بین‌رفتن اعتماد‌ به‌ نفس و کاهش میل جنسی شود. همچنین، این اختلال گاهی مانع بارداری افراد می‌شود. درواقع می‌توان گفت این اختلال فیزیکی، تأثیر بسیاری روی روان خانم‌ها می‌گذارد. پس باید برای درمان این اختلال اقدام کرد.

آیا واژینیسموس با دیسپارونیا یکی است؟

دیسپارونیا یک اصطلاح پزشکی برای رابطۀ جنسی است و اغلب با واژینیسموس اشتباه گرفته می‌شود. واژۀ دیسپارونیا معمولاً برای رابطۀ جنسی دردناک به کار می‌رود. در دیسپارونیا معمولاً زن در رابطه و در بافت مخاطی واژن یا لایۀ خارجی آن احساس درد دارد، اما واژینیسموس همان‌طور که اشاره شد به دلیل انقباض خودبه‌خودی عضلات واژن و گرفتگی آن است. می‌توان واژینیسموس را زیرمجموعه‌ای از دیسپارونیا محسوب کرد. دیسپارونیا می‌تواند به دلایل زیر اتفاق بیفتد:

  • کیست؛
  • بیماری التهابی لگن؛
  • آتروفی واژن.

به‌طور‌کلی، تشخیص و درمان واژینیسموس نیاز به معاینۀ لگن دارد. برای تشخیص این دو اختلال، پزشک معاینۀ فیزیکی می‌کند و درمورد سابقۀ پزشکی و جنسی از فرد سؤال می‌پرسد. این تاریخچه می‌تواند به نشانه‌های اصلی دلیل انقباض کمک کند.

تشخیص واژینیسموس معمولاً با توصیف علائم واژینیسموس شما آغاز می‌شود. برخی پرسش‌های پزشکان دراین‌باره از این قرار است:

۱. برای اولین‌بار چه زمانی متوجه این اختلال شدید؟

۲. همیشه رابطۀ درناک دارید؟

۳. تا‌به‌حال مورد آزارجنسی قرار گرفته‌اید؟

۴. آیا تحریک می‌شوید؟

گزینه‌های درمان واژینیسموس

 گزینه‌های درمان واژینیسموس

واژینیسموس نوعی اختلال قابل درمان است. درمان معمولاً شامل آموزش، مشاوره و درمان پزشکی است.

آموزش:

آموزش معمولاً شامل یادگیری درمورد آناتومی است و آنچه در هنگام تحریک جنسی و مقاربت اتفاق می‌افتد. همچنین، به کمک آموزش، درمورد عضلات درگیر در واژینیسموس اطلاعات کسب خواهید کرد. این روش می‌تواند به شما کمک کند تا نحوۀ کار اعضای بدن و واکنش بدن را درک کنید.

مشاوره:

اگر این اختلال علت فیزیکی نداشته باشد، باید از سکس تراپی کمک گرفت. اختلال جنسی ممکن است شما را به‌تنهایی یا با شریک زندگی خود درگیر کند. کار با مشاور متخصص درزمینۀ اختلالات جنسی برای زنانی که واژینیسموس هستند، به‌عنوان اصلی‌ترین درمان شناخته می‌شود. ازآنجاکه این اختلال می‌تواند موجب استرس‌ و عصبانیت شود، تکنیک‌های آرام‌سازی و هیپنوتیزم هم جزو روش‌های درمانی محسوب می‌شوند.

درمان پزشکی:

در‌صورتی‌که این اختلال ریشۀ فیزیکی و پزشکی داشته باشد، به کمک راه‌های زیر قابل درمان است:

روان‌کننده‌ها و بازکننده‌های واژن:

اولین راه برای دخول راحت‌تر استفاده از روان‌کننده‌هاست. همچنین پزشک یا مشاور شما ممکن است یادگیری استفاده از بازکننده‌های واژن را تحت نظارت یک متخصص توصیه کند.

تمرین کگل:

کگل بهترین تمرین برای انقباض عضله‌ها محسوب می‌شود. در این تمرین باید عضلات لگن خود را منقبض کرده و آن‌ها را به‌مدت 2 تا 10 ثانیه نگه داشته و سپس شل کنید. این کار را به‌صورت مداوم و تمرین‌های هرروزه انجام دهید.

استفاده از آب گرم:

گاهی پزشکان پیشنهاد می‌‌دهند قبل از رابطۀ جنسی به‌مدت 15 تا 20 دقیقه در آب گرم عضلات را گرم کنید. به این ترتیب، عضلات شل شده و رابطه با درد کمتری همراه خواهد بود.

جراحی و پروتز:

گاهی به تشخیص پزشک زنان، برای دخول راحت جراحی با پروتز پیشنهاد می‌شود. در صورت تشخیص چنین روش درمانی حتما باید از پزشکان متخصص کمک بگیرید.

زندگی با واژینیسموس غیرممکن نیست

اختلال عملکرد جنسی می‌تواند روابط را تحت‌تأثیر قرار دهد. فعال‌بودن و معالجه می‌تواند در نجات یک ازدواج یا رابطه بسیار مهم باشد. مهم است که به یاد داشته باشید هیچ‌چیز برای شرمندگی وجود ندارد. پس هرچه زودتر روان ‌درمانی واژینیسموس را شروع کنید. صحبت با همسرتان درمورد احساسات و ترس از رابطۀ جنسی ممکن است به شما در آرامش بیشتر کمک کند. پزشک یا درمانگر شما می‌تواند راه‌های غلبه بر واژینیسموس را به شما ارائه دهد. بسیاری از افراد بهبود می‌یابند و به زندگی شاد جنسی ادامه می‌دهند. ما در یاری وی همراه شماییم تا زندگی بهتری را تجربه کنید. مشاوره‌های سامانۀ یاری وی به‌صورت تلفنی، آنلاین یا چت متنی است. انتخاب با شماست. برای به‌جریان‌انداختن شادی در زندگی خود آماده‌اید؟