هر کسی که به کشور دیگری مهاجرت کند یا حتی سفرهای مقطعی زیادی داشته باشد، این مشکلات فرهنگی در مهاجرت را چشیده و تجربه می‌کند. معمولا اولین چیزی که افراد در مهاجرت با آن رو به رو می‌شوند بیشتر احساس غربت است اما آنچه که بیشتر افراد نمی‌دانند، مراحلی است که فرد هنگام سازگاری با زبان، کشور و فرهنگ جدید طی می‌کند.

مشکلات فرهنگی در مهاجرت چیست؟

اولین سوالی که ایجاد می‌شود این است که مشکلات فرهنگی در مهاجرت یا همان شوک فرهنگی چیست؟ درک اینکه شوک فرهنگی چیست و چگونه به وجود می‌آید به شما کمک می‌کند تا آن را راحت‌تر شناسایی کرده و با آن سازگار شوید. اصطلاح شوک فرهنگی به احساس عدم اطمینان، سردرگمی یا اضطراب گفته می‌شود که افراد هنگام ورود به جامعه‌ای متفاوت از جامعه خود، تجربه می‌کنند. این مساله هنگام تعطیلات، کار، رفتن به مدرسه یا مهاجرت به شهر یا کشور دیگری ایجاد می‌شود. این سندرم ناشی از عدم آشنایی فرد با آداب و رسوم، زبان و رفتار افراد محل جدید است.

 مشکلات فرهنگی در مهاجرت چیست

فرهنگ لغت آنلاین آکسفورد، شوک فرهنگی را به عنوان فرد گمراهی عنوان می‌کند که به طور ناگهانی تحت فرهنگ یا شیوه زندگی ناآشنایی قرار می‌گیرد. این نکته مهم است که بدانید وقتی به کشور جدیدی می‌روید همه چیز ناآشناست. آب و هوا، زبان، غذا، لباس، نقش‌های اجتماعی، ارزش‌ها، آداب و رسوم، ارتباطات و به طور کلی همه چیزهایی که به آن عادت کرده‌اید دیگر سر جای خود نیستند.

پس از مدتی در مهاجرت خواهید فهمید که روز به گونه دیگری رقم می‌خورد، کارها به شکل دیگری انجام می‌شوند و فروشگاه‌ها در ساعاتی باز و بسته می‌شوند که نمی‌توانید به راحتی آن را پیش‌بینی کنید. الگوهای معمول ذهن شما ممکن است از بین برود، این یک شوک فرهنگی است و مانند هر نوع شوک دیگری یک واکنش مشخص برای آن وجود دارد.

علائم شوک فرهنگی در مهاجرت

  • احساس غم و تنهایی
  • نگرانی بیش از حد در مورد سلامتی خود
  • سردرد، درد و آلرژی
  • بی خوابی یا خواب آلودگی زیاد
  • احساس خشم و افسردگی پس از مهاجرت
  • آسیب‌پذیری ایده آل دیدن فرهنگ خود
  • تلاش زیاد برای سازگاری با چالش‌ها در فرهنگ جدید
  • بزرگ به نظر رسیدن کوچکترین مشکلات
  • احساس خجالتی بودن
  • وسواس تمیزی
  • غرق شدن در حس غم غربت
  • احساس گم شدن یا گیجی

مراحل مختلف احساسات ما در مهاجرت

 مراحل مختلف احساسات ما در مهاجرت

در جریان بررسی مشکلات فرهنگی در مهاجرت جالب است که بدانید در آغاز نقل مکان کردن به یک شهر یا کشور جدید، شما از نظر احساسی مراحل مختلفی را تجربه می‌کنید. در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی مراحل مختلف احساسی که در طی مهاجرت ایجاد می‌شوند، بپردازیم تا شناخت و بررسی مشکلات فرهنگی در مهاجرت برایتان کمی راحت‌تر شود.

مرحله ماه عسل

مانند هر تجربه جدید دیگری هنگامی که برای اولین بار وارد یک کشور جدید می‌شوید، احساس سرخوشی می‌کنید و نسبت به تفاوت‌هایی که می‌بینید و تجربه می‌کنید ترسی ندارید. در این مرحله شما هنوز از نظر احساسی متصل به چیزهایی هستید که در خانه و وطن خود داشتید.

مرحله پریشانی

هر آنچه را که تجربه می‌کنید دیگر احساس جدیدی نیست. شما احساس گیجی و تنهایی می‌کنید در حالی که سیستم‌های پشتیبانی آشنا و قدیمی دیگر به راحتی در دسترس نیستند. در حقیقت این احساس مانند یک دیوار ضخیم، مانع از تجربه چیزهای جدید می‌شود.

مرحله ادغام

در طی این مرحله شما از پذیرش اختلافاتی که با آنها روبرو هستید شروع می‌کنید. عصبانی هستید، ناامید شده‌اید و حتی نسبت به اطرافیان احساس خصومت می‌کنید. شما شروع به ایده آل‌سازی زندگی در خانه و وطن گذشته خود می‌کنید و فرهنگ فضای فعلی خود را با آنچه که قبلا با آن آشنا بودید، مقایسه می‌کنید. شما از فرهنگ، زبان و غذای کشور جدید تا حدی بیزار می‌شوید و آنها را با دیده تحقیر نگاه می‌کنید. حتی ممکن است نسبت به فرهنگ جدید پیش داوری کنید. نگران نباشید! این شرایط کاملا طبیعی است. شما با گذر زمان خود را با این مشکلات فرهنگی در مهاجرت هماهنگ می‌کنید.

مرحله خود مختاری

این اولین مرحله پذیرش است. این مرحله ظهور است که شما در آن شروع به بالا آمدن از ابرها می‌کنید و در نهایت دوباره احساس می‌کنید که خودتان هستید. شروع به پذیرفتن اختلافات می‌کنید و احساس می‌کنید می‌توانید با آنها زندگی کنید. احساس اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنید و بهتر می‌توانید با مشکلات پیش آمده کنار بیایید. دیگر احساس انزوا نمی‌کنید و در عوض می‌توانید به دنیای اطراف خود نگاه کنید و از جایگاه جدید خود لذت ببرید.

مرحله استقلال

در این مرحله شما فرهنگ جدید را می‌پذیرید و همه چیز را واقع بینانه می‌بینید. احساس راحتی می‌کنید، اعتماد به نفس دارید و می‌توانید بر اساس نیازهای واقعی خود تصمیم بگیرید. دیگر احساس تنهایی و گوشه گیری نمی‌کنید. شما از تفاوت‌ها و شباهت‌های بین فرهنگ قبلی و فرهنگ جدید خود قدردانی می‌کنید و احساس می‌کنید در خانه خود هستید.

چگونه مشکلات فرهنگی در مهاجرت را حل کنیم؟

چندین کار وجود دارد که می‌توانید برای کمک به خود در طی مراحل شوک فرهنگی انجام دهید. ابتدا با اشتیاق با عقب نشینی مبارزه کنید و در عوض به یک باشگاه یا گروه بپیوندید، یک تیم ورزشی را امتحان کنید، کارهای داوطلبانه انجام دهید یا کلاس زبان شرکت کنید. ملاقات با افراد جدید و مجبور کردن خود برای عضویت در جامعه در مرحله ادغام مجدد به شما کمک می‌کند.همچنین به شما اجازه می دهد که اگر دارای فرزند هستید به او هم برای ادغام با فرهنگ غربی کمک کرده و در حین حال ارزش های فرهنگ ایرانی هم به او آموزش دهید.برای کسب اطلاعات بیشتر,مطلب چطور فرزندم را با فرهنگ ایرانی آشنا کنم مطالعه کنید.

  چگونه مشکلات فرهنگی در مهاجرت را حل کنیم

همچنین هنگام استقرار در کشور جدید مهم است اطمینان حاصل کنید که فضای خانه شما خوب و راحت است. اقامت در خانه جدید در کشور خارجی، می‌تواند شرایط را سخت‌تر کند مگر اینکه شما بتوانید خانه خود را با توجه به خانه قبلی در کشور خود طراحی کنید.

بیرون بروید. در محله جدید قدم بزنید. دیگران را ببینید و لبخند بزنید. پس از مدتی در محل جدید زندگی شناخته می‌شوید و از احساس غربت شما کم خواهد شد. در شهر جدید خود مانند یک گردشگر باشید و برای گشت و گذارهای محلی ثبت نام کنید. شهر، تاریخ و فرهنگ آن را بشناسید. این کار به شما کمک می‌کند تا در مرحله خود مختاری و در نهایت در مرحله استقلال قرار بگیرید. اگر برای مشکلاتی که دارید نیاز به مشاوره و کمک‌های یک روانشناس دارید، می‌توانید به سایت yariway مراجعه کنید.