مشاوره کنترل خشم

تعداد : 10 مشاور

با مشاوره کنترل خشم مهارت زندگی بی تنش را فرا گیرید

لیست مشاوران حوزه مشاوره کنترل خشم

دکتر-پیر حسینلو

دکتر سعیده پیر حسینلو

شماره پروانه : 979

دکتری روانشناسی تربیتی

خانم-آقایی

خانم منصوره آقایی

شماره پروانه : 11507

کارشناسی ارشد مشاوره خانواده

خانم-عظیمی

خانم عذرا عظیمی

شماره پروانه : 31199

کارشناس ارشد

دکتر-آریان سپهر

دکتر فاطمه آریان سپهر

شماره پروانه : 25605

دکترای تخصصی روانشناسی

دکتر-معینی

دکتر زهره معینی

شماره پروانه : 7353

دکتری روانشناسی

خانم-خلفائیان

خانم نگار خلفائیان

شماره پروانه : 46671

کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی

دکتر-بهرامی

دکتر منصوره بهرامی

شماره پروانه : 7011

دکتری روانشناسی تربیتی

دکتر-هاشمی

دکتر الهه هاشمی

شماره پروانه : 20446

دکتری روانشناسی بالینی

دکتر-صالحی

دکتر آرزو صالحی

شماره پروانه : 30748

دکتری روانشناسی عمومی

خانم-جهانی

خانم الناز جهانی

شماره پروانه : 29149

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

  

با دریافت مشاورۀ آنلاین از روان‌شناسان یاری وی، با نتایج تلخ خشم خداحافظی کنید

ممکن است بارها به خودتان این تذکر را داده‌ باشید: «حواست باشه وقتی عصبانی می‌شی، کار اشتباهی نکنی!» اما دقیقاً در هنگام بروز خشم و عصبانیت دکمۀ مدیریت خشم در ذهن شما کاملاً خاموش می‌شود و کارهایی می‌کنید که بعداً از آن پشیمان می‌شوید. شما تنها نیستید، همان‌طور که می‌دانید بسیاری از نزاع‌ها، قتل‌ها، فرارهای از خانه، حوادث و... در زمان بروز خشم اتفاق می‌افتد. برخی از این اتفاق‌ها را می‌توان تاحدی جبران کرد و بخشی دیگر به بهای جان افراد تمام می‌شود.

اگر از همۀ کسانی که به‌نوعی درگیر پیامدهای خشم ناگهانی شده‌اند بپرسیم که دوست داشتی چه‌ کار دیگری می‌کردی، اولین پاسخ آن‌ها «بلدبودن روش کنترل خشم و پرخاشگری» است.

اگر فکر می‌کنید که وقتی عصبانی می‌شوید، تمام مردم دنیا هم حریفتان نیستند، به ‌جای درستی سر زده‌اید. متخصصان و روان‌شناسان سامانۀ یاری وی همین حالا می‌توانند با شما گفت‌وگو کنند.

 

خشم خوب، خشم بد؛ کدام را باید به‌موقع درمان کرد؟

خشم از آن دسته احساساتی است که مرز بسیار باریکی میان مفید و مضر بودن آن می‌توان کشید. وقتی متوجه خیانت همسرتان می‌شوید، قطعاً به‌شدت عصبانی می‌شوید، اما اولین اقدام پس از بروز عصبانیت، بسیار تعیین‌کننده است. ممکن است به او ناراحتی خود را ابراز کنید و بگویید می‌خواهم تنها باشم یا ممکن است پرخاشگری کنید و برخورد فیزیکی داشته باشید. یکی می‌تواند به دریافت مشاوره، پیداکردن دلایل خیانت و تصمیم منطقی منجر شود و دیگری می‌تواند شما را به ادارۀ پلیس و بیمارستان و... بکشاند.

در نظر داشته باشید که عصبانیت یک احساس طبیعی است، نباید خود را برای عصبانی‌شدن سرزنش کنید، اما دفعات و نوع عصبانیت و نحوۀ بروز خشم ملاک مهمی برای تشخیص سلامت روانی افراد است. ریشۀ تمام خشم‌ها ترس، نگرانی‌ و ناتوانی در برابر موقعیت‌ها و فشارهای خارجی است و فقط یادگیری روش‌های مدیریت خشم می‌تواند به ما کمک کند.

درمان خشم و پرخاشگری غالباً با راهکارهای عملی برای مدیریت خشم به نتیجه می‌رسد، اما ممکن است برخی از افراد به درمان‌های دارویی و بررسی‌های بیشتر دربارۀ سایر اختلال‌های روانی نیاز داشته باشند.

 

بهترین راهکارهای عملی برای مدیریت خشم چیست؟

وقتی خشم به پرخاشگری می‌رسد، روابط عاطفی و اجتماعی شما به بن‌بست می‌رسد. برخی از افراد، عصبی و پرخاشگر بودن را ویژگی جدایی‌ناپذیر خود عنوان می‌کنند و گمان می‌کنند که دیگران باید آن‌ها را به همین شکل بپذیرند، حال آنکه پرخاشگری و نداشتن کنترل خشم نشان از یک اختلال و مشکل درونی است. خوشبختانه راهکارهای عملی برای مدیریت خشم وجود دارد.

  • پلیس خودتان باشید و در لحظه دستور ایست دهید؛ به این معنی که بعد از خشمگین‌شدن هیچ کاری نکنید و فقط محل یا فضای فعلی خود را ترک کنید تا تنها باشید. به طرف مقابل خود نیز بگویید که مدتی بعد صحبت خواهید کرد.
  • قدم بزنید، از تکنیک‌های تنفس برای آرامش استفاده کنید. اگر امکان نوشیدن یک لیوان آب را دارید، آن را از خود دریغ نکنید.
  • صحبت‌کردن در هنگام خشم اصلاً مناسب نیست، چراکه به سمت فریاد و گاهی پرخاشگری می‌رود، بنابراین سکوت کنید. در این حین می‌توانید برای مدیریت خشم از 1 تا 10 به‌آرامی بشمارید، اگر عصبانیت شما زیاد است تعداد را بیشتر کنید.
  • برای ایجاد آرامش بهتر است یک موسیقی آرام گوش کنید و حواستان را از موقعیت پرت کنید. برای این موضوع می‌توانید به منظره‌های طبیعی و گیاهان نگاه کنید یا چشمتان را ببندید و یک منظرۀ زیبا و دوست‌داشتنی را تصور کنید.
  • حرکات کششی گردن و شانه یا حرکات یوگا انجام دهید. ماهیچه‌های بدن شما در زمان بروز خشم منقبض می‌شوند، حواستان به سلامت جسمی خودتان باشد.
  • موضوع و دلیل خشگمین‌شدن خود را بنویسید. بهتر است کامل و با جزئیات بنویسید. در این حالت، ذهن شما برای پردازش و بررسی خشم به کمکتان می‌آید و پس از یادداشت‌برداری، آرام می‌شوید.
  • سعی کنید نیمۀ پر لیوان را نگاه کنید و با توجه به موقعیت فعلی، خشم خود را مدیریت کنید و به سمت یک اقدام منطقی حرکت کنید. یادتان باشد که عصبانیت و خشم زمانی دردسرزاست که به سمت پرخاشگری برود.
  • اگر زیاد عصبی می‌شوید، در هنگام خشم وسیله پرتاب می‌کنید یا خودزنی می‌کنید، حتماً در اولین فرصت با روان‌شناسان و روان‌پزشکان گفت‌وگو کنید. ممکن است برخی از حالت‌های عصبی ریشه در بیمارهایی جسمانی یا اختلالات روانی داشته باشند.

 

گفت‌وگو با روان‌شناسان یاری وی، راهی سریع برای مدیریت خشم

نمی‌توان انتظار داشت که با خواندن راهکارهای مدیریت خشم، مهارت کنترل خشم را کاملاً یاد بگیریم. برای مدیریت موقعیت‌های پرتنش در روابط عاطفی، اجتماعی و خانوادگی، دریافت مشاوره از روان‌شناسان ضروری است. شما می‌توانید در سامانۀ یاری وی با بهترین متخصصان حوزۀ روان‌شناسی به‌صورت آنلاین، تصویری و چت متنی گفت‌وگو کنید.

روان‌شناسان یاری وی در هر ساعت از شبانه‌روز در دسترس شما هستند.

 

سوالات متداول

خشم و عصبانیت ریشه های مختلفی می توانند داشته باشند. شناخت این ریشه در جلسات مشاوره امکان پذیر است و با حل این مسائل و یادگیری روش های کنترل خشم تا حد زیادی قابل درمان است.

زمانی که کنترل هیجانی فرد پایین باشد و باعث ایجاد مشکلاتی در روابط فردی، زناشویی و شغلی او شود لازم است با یک متخصص برای درمان و کشف مشکلات هیجانی اش در ارتباط باشد.

اغلب مربوط به بزرگسالان می شود اما گاهی نوجوانان هم با چنین مسائلی درگیر می شوند که روانشناسان حوزه نوجوانان می توانند در بهبود این شرایط مناسب تر باشند.

نظرات کاربران

کاربر بدون نام

سلام من معمولا خیلی دیر عصبانی میشم و صبرم زیاده ولی وقتی فشار خیلی زیاد روم باشه یک دفه از کوره در میرم و تلافی تموم تحملام رو با عصبانیت باید خالی کنم چون احساس سنگینی میکنم واینطوری بعدش حالم بدتر میشه چون کاری ک تو عصبانیت انجام میدم اصلا با روحیات من سازگاری نداره و تا تو شرایط خیلی خیلی بد قرار نگیرم میتونم خشم خودم رو کنترل کنم

1400/11/26

کاربر بدون نام

سلام من 19 سالمه اما چون از بچگی تحت فشار زیادی بودم خیلی امد عصبی ای شدم و همش حرص میخورم . میتونید قرص ارامبخش پیشنهاد بدید به من؟

1400/08/08

ادمین - مریم اکبری

سلام و وقت بخیر. در ارتباط با مشکلتون حتما لازمه که جلسه تراپی داشته باشید و ابتدا با روانشناس درمان رو شروع کنید . اغلب اوقات جلسات روانشناسی کفایت میکند و نیازی به مصرف دارو نیست. اما اگر طبق تشخیص روانشناس نیاز به مراجعه به روانپزشک باشه حتما بهتون اعلام میکنند.

کاربر بدون نام

خیلی عصبی و بداخلاقم چیکارکنم؟ اینجوری نبودم بعد مهاجرت اینجوری شدم، خیلی حساسم و به اتفاقا و حرفا اهمیت میدم و عصبی میشم. بخاطر یه حرف بی اهمیت اونقدر حرص میخورم که قلبم درد میگیره خونوادم ازم خسته شدن شوهرمم همینطور.پسرمم بماند که چقدر اذیتش میکنم طفل معصومو. نمیدونم چیکارکنم؟

1400/07/27

ادمین - مریم اکبری

سلام وقت بخیر. مشکلی که دارید لازمه توسط روانشناس بررسی و ریشه یابی بشه و پس از اون با جلسات درمانی حالتون به سمت بهبودی و آرامش بره. حتما در این زمینه از روانشناسان متخصص ما در حوزه مسائل فردی کمک بگیرید. میتونید جهت آشنایی با روانشناسان کلیپ معرفیشون رو مشاهده بفرمایید و پس از اون فرایند ثبتنام و رزرو رو انجام بدید. هرجایی هم به مشکل برخوردید میتونید از طریق پشتیبانی با همکاران ما در ارتباط باشید.