راهکارهایی برای مواجهه با پارتنر، همسر و شوهر دروغگو که احتمالاً نمی‌دانید

چرا افراد در روابط با دیگران، به‌خصوص پارتنر(همسر) خود، دروغ می‌گویند؟ این سؤال مهمی است و درک پاسخ‌هایی که در این زمینه وجود دارد، به تحلیل شخصیت پارتنر یا همسر دروغگو کمک زیادی می‌کند. اما مسئلۀ مهم‌تر نحوه برخورد با همسر دروغگو است.

 مردان و زنان دروغگو در رابطه چگونه رفتار میکنند

 اگر به رابطه‌ای که در آن هستید علاقه دارید، حتماً باید برای حفظ آن و درعین‌حال حل مشکل دروغ‌گویی پارتنر راه چاره‌ای بیندیشید. در این مقاله قصد داریم به بررسی موشکافانۀ مسئلۀ دروغگویی آن بپردازیم و در ادامه راهکارهایی را برای چگونگی برخورد با پارتنر دروغگو مورد بررسی قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

6 دلیل مهم برای دروغگویی همسر یا پارتنر

ریشه‌یابی دلایل دروغگویی پارتنر، در درمان این ناهنجاری رفتاری تأثیر بسزایی دارد. در اینجا به معرفی 6 مورد از مهم‌ترین دلایل دروغ‌ گفتن به پارتنر می‌پردازیم که از منظر روان‌شناسی در بسیاری از افراد شایع است. یک پارتنر دروغگو معمولاً به یکی از 6 دلیل زیر دروغ می‌گوید:

1- او از واقعیت شرم دارد

گاهی‌اوقات پارتنر شما احساس می‌کند اگر واقعیت را به‌شکلی بی‌پرده با شما در میان بگذارد، عواقب مختلفی برای او و رابطه‌اش با شما درپی خواهد داشت. بسیاری از مواقع دروغ‌گویی ناشی از شرم پارتنر (همسر)، به دلیل نداشتن احساس امنیت است. اگر فضای رابطۀ بین دو نفر گرم، صمیمی و درعین‌حال امن باشد، کمتر پیش می‌آید که پارتنر به دلیل شرم از واقعیت به شما دروغ بگوید.

2- به‌ قصد حفاظت از پارتنر خود دروغ می‌گوید

گاهی‌اوقات پارتنر دروغگو رفتار غلط خود را با این استدلال که می‌خواهد از شما محافظت کند، توجیه می‌کند. در این مدل از دروغ‌گویی او از واکنش شما در برابر دانستن حقیقت چندان مطمئن نیست و این مسئله باعث می‌شود که وقایع را به‌صورت وارونه بیان کند. گاهی‌اوقات این نگرانی ناشی از رفتارهای نامناسبی است که از پارتنر خود درگذشته مشاهده کرده است. به هر ترتیب، در این‌گونه موارد شما به‌عنوان پارتنر، در ایجاد فضای اعتماد و مدیریت شرایط، نقش بسزایی را بر عهده دارید.

3- به دنبال راهی برای ادامه‌دادن به کار خودش است

پارتنر دروغگو گاهی‌اوقات با دروغ‌گفتن به دنبال راهی است که آنچه را تاکنون انجام داده است، ادامه دهد. او می‌داند که اگر واقعیت را با شما در میان بگذارد، مانعی جدی بر سر راهش خواهید بود، به همین دلیل تلاش می‌کند شرایط را به‌گونه‌ای مدیریت کند که شما از واقعیت مطلع نشوید. زمانی هم که دروغگویی پارتنر در این‌گونه موارد روشن می‌شود، به‌جای اینکه اظهار ندامت کند، شما را در جایگاه متهم قرار می‌دهد.

4- از دروغ‌گویی برای فریب‌دادن دیگران لذت می‌برد

گاهی‌اوقات علت دروغگویی در مردان یا زنان هیچ‌یک از مواردی نیست که در بالا مشاهده کردید. انسان‌هایی هستند که از دروغ‌گفتن به‌منظور فریب‌دادن دیگران لذت می‌برند و این در حالی است که رفتار آن‌ها به‌خصوص برای شریک زندگی‌شان به‌شدت آزاردهنده است. استفاده از مشاورۀ بعد از ازدواج برای درمان دروغ‌گویی شوهر یا زن در این‌گونه موارد ضروری به نظر می‌رسد.

5- وارد باتلاقی شده‌اند که دیگر نمی‌دانند چگونه از آن خارج شوند

اکثر پارتنر های دروغگو علایم یکسانی دارند

گاهی‌اوقات پارتنر دروغگو با پشت سر هم چیدن دروغ‌های مختلف شرایط را به‌گونه‌ای رقم می‌زند که بعد از گذشت مدتی، دیگر امکان حرکت او در جادۀ حقیقت وجود ندارد. به همین از بیان حقیقت دوری می‌کند و به همان داستان‌پردازی غلط ادامه می‌دهد.

6- گاهی‌اوقات پارتنر دروغگو زندگی خود را تقسیم‌بندی می‌کند

برای مثال، ممکن است شما با کسی در رابطه باشید که وقتی در کنار شماست، تمام اصول و قواعد رابطه را به‌خوبی رعایت می‌کند؛ اما به‌محض اینکه از شما جدا می‌شود، گویی به فرد دیگری تبدیل می‌شود. این دسته از افراد با تفکیک‌کردن زندگی به بخش‌های مختلف گمان می‌کنند که رفتار آن‌ها در هر بخش، از بخش دیگر مجزاست و اساساً متقاعدکردن آن‌ها درخصوص اشتباه‌بودن رفتارشان کار دشواری است.

نحوۀ برخورد با پارتنر دروغگو باید به چه صورتی باشد؟

مسئلۀ مهم دیگری که لازم است در ادامۀ بحث دربارۀ نحوه برخورد با همسر دروغگو مورد بررسی قرار دهیم این است که در تعامل با او باید چه رویکردهایی را اتخاذ کنیم. پاسخ به این سؤال را می‌توان در دو بخش دسته‌بندی کرد:

  • تشخیص دهید که چه زمانی در حال دروغ‌گفتن به شماست.
  • پاسخ مناسبی در مقابل پارتنر دروغگو از خود نشان دهید.

مجموعه‌اقداماتی که لازم است به‌منظور درمان دروغ‌گویی پارتنر انجام دهید، عبارت‌اند از:

1- با دقت در رفتار او تشخیص دهید که در حال دروغ‌گویی است یا خیر

بررسی‌های روان‌شناسان نشان داده است که زبان بدن افراد دروغ‌گو به‌گونه‌ای است که با مشاهدۀ آن می‌توان تشخیص داد که در حال دروغ‌گفتن هستند. برخی از مهم‌ترین نشانه‌ها عبارت‌اند از:

  • اجتناب‌کردن از تماس چشمی با دیگران؛
  • مالیدن چشم، گوش و بینی؛
  • خاراندن بینی؛
  • قرمزشدن بینی (پینوکیو را به یاد بیاورید. در هنگام دروغ‌گفتن سلول‌های بدن ماده‌ای به نام هیستامین آزاد می‌کنند که باعث خارش و تورم بینی می‌شود).

در برخی مواقع حتی در قدرت گفتار فرد دروغ‌گو نیز مشکلاتی به وجود می‌آید و او دیگر قادر نیست مانند شرایط عادی با شما صحبت کند. لکنت زبان و مکث‌های طولانی در زمان حرف‌زدن ازجمله نشانه‌های آشکار دروغگویی همسر است. در مقابل این افراد، دسته‌ای دیگر نیز هستند که نه‌تنها در گفتار دچار مشکل نمی‌شوند، بلکه خیلی بیشتر از حالت عادی نیز صحبت می‌کنند و سعی می‌کنند با به‌هم‌بافتن کلمات و اصطلاحات گوناگون، دروغ خود را راست جلوه دهند.

2- خود را مسئول دروغ‌گویی او ندانید

هرچند ممکن است شما به‌عنوان یک عامل در دروغگویی پارتنر خود اثرگذار باشید، اما فراموش نکنید که دروغ‌گویی یک انتخاب است که هر فردی خود مسئول آن است و به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند بار اشتباه خود را به دوش دیگران بیندازد. این رویکرد به شما کمک می‌کند که در مسیر درمان دروغگویی پارتنر خود بهتر عمل کنید.

3- علت دروغگویی پارتنر خود را به‌خوبی بررسی کنید

شش مورد از دلایل دروغگویی همسر را در بالا ذکر کردیم. علاوه بر موارد فوق، ممکن است که پارتنر دروغگو دلایل دیگری نیز برای توجیه دروغ‌های خود داشته باشد. سعی کنید در گام اول پس از تشخیص دروغ‌گویی او، بدون آنکه با او گفت‌وگو کنید، دربارۀ دلیل یا دلایل دروغ‌گویی‌اش به‌خوبی فکر کنید. این کار کمک می‌کند تا بتوانید زمینۀ دروغ‌گویی‌های آیندۀ او را از بین ببرید.

4- به شیوه‌ای رندانه به او بفهمانید که متوجه دروغ‌گویی‌اش شده‌اید

گاهی‌اوقات افراد به‌محض اینکه متوجه می‌شوند پارتنرشان به آن‌ها دروغ گفته است، شمشیر را از رو می‌بندند و انگشت اتهام را به‌سمت پارتنر خود می‌گیرند. معمولاً هم از جملاتی مانند عبارت‌های زیر استفاده می‌کنند:‌

  • می‌دانم که دروغ می‌گویی.
  • تو دروغ‌گو هستی.

این‌گونه مواجهه با پارتنر دروغگو هیچ کمکی به اصلاح او نمی‌کند. چه‌بسا ممکن است باعث شود او در برابر شما گارد بگیرد و فاصلۀ خود با شما را بیشتر کند. اگر واقعاً به دنبال راه‌حلی برای برطرف‌کردن مشکل هستید، باید به شیوه‌ای هوشمندانه او را متوجه این قضیه کنید؛ مثلاً می‌توانید به او بگویید که فکر می‌کنم مسائلی وجود دارد که به دلیل نگرانی نمی‌خواهی با من در میان بگذاری؛ اما من آماده هستم تا در کنار هم، مشکلات و چالش‌های پیش رو را حل کنیم.

این‌گونه جملات قطعاً می‌تواند فضایی مبتنی بر اعتماد را بین شما و پارتنرتان ایجاد کند و در حل مشکلات قطعاً اثرگذار است.

5- از پارتنر خود بخواهید دلایل دروغ‌گویی‌اش را برای شما توضیح دهد

گفت‌وگو در یک فضای آرام می‌تواند بسیاری از مشکلات را در یک رابطه به‌خوبی برطرف کند. از پارتنر خود بخواهید که درخصوص دلایل خود برای دروغ‌گفتن با شما صحبت کند. البته به‌هیچ‌وجه او را تحت فشار نگذارید و اجازه دهید که در فضایی سازنده مطالب خود را با شما در میان بگذارد. در خلال صحبت‌های او سعی کنید دلایل واقعی را از بهانه‌های واهی تشخیص دهید. سپس به دنبال راهکارهایی باشید که برای حل مشکل به شما کمک کند.

6- ناراحتی خود را از دروغ‌گویی او به‌صراحت اعلام کنید

باید به پارتنر خود بگویید که به‌هیچ‌وجه از این رفتار او خوشتان نمی‌آید و فکر می‌کنید که ادامۀ این شرایط به صلاح رابطۀ بین شما نیست. در نهایتِ دوستی و آرامش از او بخواهید که به این‌گونه رفتارها پایان دهد.

 همسر دروغگو را چگونه تشخیص دهیم

7- با مشاور درباره همسر دروغگوی خود صحبت کنید

اگر تلاش‌های شما به هر دلیلی نتایج سازنده‌ای نداشت، نباید به‌هیچ‌وجه ناامید شوید. بهترین رویکرد در این‌گونه موارد استفاده از کمک مشاوران متخصصی است که در این زمینه به‌خوبی می‌توانند شما را راهنمایی کنند. مشاوران یاری وی درزمینۀ کمک به درمان دروغگویی همسر آماده هستند تا راه‌حل‌های بسیار خوبی را در اختیار شما قرار دهند.

کلام پایانی

در این مقاله به بررسی علائم رفتاری پارتنر دروغگو و دلایل این‌گونه رفتارها در روابط مختلف پرداختیم. واقعیت این است که شما به‌عنوان یک پارتنر متعهد باید خیلی سریع به این فضا واکنش نشان دهید و در جهت درمان دروغگویی پارتنر خود گام بردارید. در صورت داشتن چنین مشکلی با پارتنر یا همسر خود می توانید مشکل خود را در بخش نظرات سایت درج کنید تا همکاران ما، سوال شما را در سریع ترین زمان پاسخ دهند.