همسر کنترل گر، بسته به ‌شدت اختلال شخصیتی‌اش، سعی می‌کند شریک زندگی‌اش را تحت کنترل خود در‌آورد. او مدام از همسر خود انتقاد می‌کند و فعالیت‌هایش را محدود می‌کند. زندگی با همسر کنترل گر برای مدت‌زمان طولانی به‌هیچ‌وجه کار آسانی نیست. اما خبر خوب این است که در علم روان‌شناسی امروز راهکارهای گوناگونی برای درمان کنترل گری معرفی شده است. در این مقاله ابتدا به بررسی ابعاد مختلف ویژگی همسر کنترل گر می‌پردازیم و در ادامه راهکارهایی را که برای تعامل و درمان این افراد می‌توان در پیش گرفت مورد بررسی قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

شخصیت کنترل گر کیست؟

تعریف شخصیت کنترل گر کار ساده‌ای نیست. فرد کنترل گر به دنبال آن است که آنچه را در پیرامونش اتفاق می‌افتد، تحت کنترل خود درآورد. البته سطح این کنترل گری قطعاً در همۀ این افراد یکسان نیست. برخی از آن‌ها صرفاً تلاش می‌کنند تا از راه‌های بی‌خطر دیگران را تحت کنترل داشته باشند؛ اما برخی دیگر نیز هستند که را‌ه‌های خطرناکی را در پیش می‌گیرند.

به همین دلیل، اساساً اختلال رفتاری کنترل گری همسر در سطوح مختلفی خودنمایی می‌کند. همچنین، ممکن است این حس کنترل گری صرفاً نسبت به یک نفر باشد یا در‌عین‌حال ممکن است فرد به دنبال آن باشد که گروهی از افراد را تحت کنترل خود دربیاورد.

علت ایجاد شخصیت کنترل گر چیست؟

مسائل مختلفی در کنترل گرشدن مردان یا زنان اثرگذار است. بسیاری از این اختلالت رفتاری ریشه در گذشته و دوران کودکی افراد دارد و برای فهم درست این مسئله باید کنکاش دقیقی در سال‌های ابتدایی زندگی افراد صورت بگیرد. باوجوداین، برخی از مهم‌ترین دلایلی را که در ایجاد شخصیت کنترل گر در افراد اثرگذار است، می‌توان به‌صورت زیر برشمرد:

  1. ضربه‌های روحی شدید در کودکی به‌عنوان اصلی‌ترین عامل در تبدیل‌شدن افراد به یک فرد کنترل گر در بزرگسالی مؤثر است. افراد در کودکی به دلیل محدودیت‌هایی که دارند، نمی‌توانند به‌درستی شرایط را مدیریت و کنترل کنند. این خاطرۀ تلخ باعث می‌شود تا در بزرگسالی تلاش کنند که با کنترل همه‌چیز، از تکرارشدن این خاطرات ناخوشایند جلوگیری کنند.
  2. ضعف اعتمادبه‌نفس در افراد باعث می‌شود که تلاش کنند از طریق کنترل گری برتری خود را به دیگران اثبات کنند. این اختلال ممکن است در اثر شنیدن انتقادهای بسیاری که فرد در زندگی خود تجربه کرده است، ایجاد شود.

بنابراین، اگر به دنبال مدیریت مشکلات خود با همسر کنترل گر خود هستید، باید به دنبال پیداکردن علت این اختلال رفتاری در دوران پیش از ازدواج خود با او باشید.

نشانه‌ها و ویژگی‌های شخصیت کنترل گر چیست؟‌

گاهی‌اوقات این سؤال به وجود می‌آید که خصوصیات همسر کنترل گر چیست؟ واقعیت این است که گام اول در درمان کنترل گری همسر، شناختن ویژگی‌های رفتاری اوست. در اینجا به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های همسر کنترل گر اشاره می‌کنیم.

1. به‌طور دائمی و در هر مسئله‌ای از شما انتقاد می‌کند

همسر کنترل گر انتقادکردن را ابزاری برای ارتقای کیفی رابطۀ زناشویی نمی‌داند، بلکه به دنبال آن است که با انتقادکردن شریک زندگی خود را پایین بیاورد و همچنین خود را بالا بکشد. به‌ این‌ ترتیب، سعی دارد این حس را در همسر خود ایجاد کند که به او نیازمند است. همسر کنترل گر در بسیاری از مسائل از طرف مقابل انتقاد می‌کند و این مسئله حالت بهانه‌جویی پیدا می‌کند. شاید در وهلۀ اول این انتقادات در حوزه‌های محدودی باشد، اما در گذر زمان حتماً شدت پیدا می‌کند.

2. احساس گناه در شما ایجاد می‌کند

همسر کنترل گر تمام تلاش خود را می‌کند تا پارتنر خود را وارد انجام کارهایی کند که خودش می‌پسندد. درصورتی‌که شما کارهایی خلاف خواست او انجام دهید، با رفتارش سعی می‌کند احساس گناه در شما ایجاد ‌کند. این حربه‌ای است که درپی آن قصد دارد از شما فردی تسلیم محض خودش بسازد.

3. همسر کنترل گر شما را از دیگران ایزوله می‌کند

تلاش برای جداکردن پارتنر از دیگران یکی از ویژگی‌های همسر کنترل گر به شمار می‌رود که خیلی نیز شایع است. افراد کنترل گر سعی می‌کنند خیلی آرام شریک زندگی خود را از دوستان، آشنایان و اقوام ایزوله کنند. این کار را نیز با روش‌های گوناگونی انجام می‌دهند.

گاهی‌اوقات از شما می‌خواهند که ارتباط خود را به دلایلی با دیگران قطع کنید و برخی مواقع نیز دیگران را از ادامۀ ارتباط با شما بازمی‌دارند. این آش ممکن است آن‌قدر شور شود که شما را از دیدن خانواده‌تان نیز منع کنند.

4. رفتارهای خوب را برای کنترل بیشتر روی همسر خود انجام می‌دهند

برخلاف تصور عموم، پارتنر کنترل گر همواره رفتارهای پرخاشگرانه و تند از خود نشان نمی‌دهد؛ بلکه بسیاری از مواقع سعی می‌کند در بسیاری از کارها به شریک زندگی‌اش کمک کند. مرد کنترل گر در بسیاری از کارهای خانه به همسرش کمک می‌کند. حتی برای همسر خود بدون مناسبت خاصی هدایای گران‌بها تهیه می‌کند. اما این کار را با هدف ابراز علاقه و عشق به همسر انجام نمی‌دهد، بلکه به دنبال وابسته‌کردن همسر به خود و کامل‌کردن تسلط و کنترل خود روی اوست.

5. همسر کنترل گر به‌طرز دیوانه‌واری حسود است

حسادت را می‌توان از تمام رفتارهای یک همسر کنترل گر به‌روشنی احساس کرد. جنس حسادت او با سایر حسادت‌هایی که معمولاً در روابط زناشویی وجود دارد، کاملاً متفاوت است. برای مثال، وقتی شما یک پست در صفحۀ اینستاگرامتان می‌گذارید، حتی نسبت به اینکه چه کسانی پست شما را لایک می‌کنند نیز حساس است. همچنین حسادت خود را نه به‌صورت نامحسوس، بلکه به‌صورت کاملاً علنی و شفاف مطرح می‌کند.

6. مخارج مالی شما را به‌دقت کنترل می‌کند

قطعاً در محیط خانواده زن و مرد سعی می‌کنند مخارج و هزینه‌ها را با کمک همدیگر مدیریت کنند؛ اما فرد کنترل گر تلاش می‌کند تا کنترل خود را به مسائل مالی نیز تسری بخشد. به‌گونه‌ای‌که سعی می‌کند همیشه ریز مخارج پارتنر خود را به شکل‌های گوناگونی بررسی کند و درواقع از این طریق او را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد.

7. سعی می‌کند با سؤالات زیاد شما را تسلیم خود کند

همسر کنترل گر در مسائل روزمرۀ زندگی شریک زندگی خود را از طریق سؤالات متعدد، آماج حمله قرار می‌دهد. درواقع شما در یک مسئله با بررسی‌هایی که انجام می‌دهید، به یک نتیجه دست پیدا می‌کنید و طبق آن اقدام می‌کنید، اما او با سؤالات متعددی سعی می‌کند شما و تصمیمتان را به هر نحوی که شده، به چالش بکشید.

هدف او از این کار یک چیز بیشتر نیست: می‌خواهد به شما نشان دهد که تصمیم‌گیری شما بدون او یک کار اشتباه است و همواره باید نظر او را برای انجام کارها جویا شوید.

8. تهدید را ابزاری برای به کرسی‌نشاندن حرف خود می‌دانند

یک همسر کنترل گر وقتی مشاهده می‌کند که به هر طریقی نمی‌تواند سلطۀ خود را به پارتنرش تحمیل کند، از تهدید به‌عنوان ابزاری برای دستیابی به خواستۀ خود استفاده می‌کند. این تهدید همواره درخصوص فرد مقابل نیست، بلکه گاهی‌اوقات برای اثرگذاری بیشتر به‌ طرف مقابل می‌گوید که اگر طبق خواستۀ او عمل نکند، به خودش آسیب می‌زند.

9. او عاشق شماست، اما به یک شرط

در ازدواجی معمولی، زن و مرد عاشق یکدیگر هستند و این عشق صرفاً به‌ خاطر احساس پاکی است که این دو نفر به هم دارند. اما در ازدواج با فرد کنترل گر باید توجه داشته باشید که او بی‌نهایت عاشق شماست، با این تفسیر که این عشق فقط تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که شما مطیع او باشید. به‌محض اینکه بفهمد شما از زیر سلطۀ او خارج شده‌اید، آتش این عشق نیز فروکش می‌کند.

10. همسر کنترل گر، جاسوس زندگی شماست

وقتی قرار باشد کسی را تحت کنترل داشته باشید، باید تمام رفتارها و عملکرد او را زیر نظر بگیرید. احتمالاً فیلم‌هایی را دیده‌اید که در آن گروهی از فردی جاسوسی می‌کنند و او را به‌طور تمام‌وقت زیر نظر می‌گیرند. همسر کنترل گر نیز مشابه چنین رفتاری را با پارتنر خود دارد. این جاسوسی ممکن است با چک‌کردن تلفن همراه انجام شود یا تعقیب شما در زمان‌هایی که به‌تنهایی جایی می‌روید.

11. حاضر نیست حرف‌های شما را بشنود

یک همسر کنترل گر سعی می‌کند باب گفت‌وگو بین شما و او باز نشود. درواقع، اجازه نمی‌دهد که شما توضیحات خود را برای او بیان کنید و به ‌این ‌ترتیب گوش خود را روی حرف‌های شما می‌بندد؛ چراکه اعتماد به حرف‌های شما را در تضاد با روحیۀ کنترل گری خود می‌داند.

12. دائماً تلاش می‌کند شما را پایین بکشد

پارتنر کنترل گر به‌نوعی چشم دیدن موفقیت‌های شریک زندگی خود را ندارد. دلیل این مسئله نیز واضح است؛ چون فکر می‌کند وقتی همسرش به موفقیت دست پیدا می‌کند، یک گام به‌سمت خارج‌شدن از زیر سلطۀ او برمی‌دارد. به ‌این ‌ترتیب، سعی می‌کند از هر راه ممکن مانعی بر سر راه موفقیت او بگذارد. حتی وقتی به موفقیتی دست پیدا می‌کند، سعی در کوچک‌نشان‌دادن این دستاوردها دارد.

 

با همسر کنترل گر خود چگونه رفتار کنیم؟

 نحوه برخورد با همسر کنترل گر

یکی از سؤالات بسیار مهمی که درزمینۀ ازدواج با فرد کنترل گر مطرح می‌شود این است که رفتار با همسر کنترل گر باید تابع چه مؤلفه‌هایی باشد؟ پاسخ به این سؤال می‌تواند نقش بسزایی در مدیریت رابطۀ زناشویی با این‌گونه افراد داشته باشد. در اینجا به برخی از نکات مهمی که در رفتار با همسر کنترل گر باید مورد توجه قرار بگیرد، اشاره می‌کنیم.

1-  آب به آسیاب او نریزید

دوست داشته باشید یا خیر، همسر شما دارای خصوصیات کنترل گری است؛ لذا در تعامل با او باید ملاحظاتی را در نظر بگیرید. یکی از این نکات مهم آن است که سعی کنید تحت هر شرایطی آرامش خود را حفظ کنید. شاید این نکته بسیار بدیهی به نظر برسد، اما تجربه نشان داده است که بسیاری از افراد در رفتار با همسر کنترل گر خود نمی‌توانند آرامش خود را حفظ کنند و از کوره در می‌روند. این اتفاق یک سم مهلک در رابطۀ بین زن و مرد به ‌حساب می‌آید.

2-  آداب مخالفت با همسر کنترل گر را یاد بگیرید

برخی گمان می‌کنند در تعامل با همسر کنترل گر باید تحت هر شرایطی با نظرهای او موافقت کنند تا مشکلی به وجود نیاید. اما واقعیت این است که این نوع رفتار بی‌شباهت به دوستی خاله‌خرسه نیست؛ چراکه درواقع با این رویکرد، مهر تأییدی بر رفتارهای ناهنجار پارتنر کنترل گر زده می‌شود و در بلندمدت دیگر شانس درمان او کاهش پیدا می‌کند. آنچه باید در عمل اتفاق بیفتد، اتخاذ تدابیری هوشمندانه برای مخالفت با نظرهای اشتباه فرد کنترل گر است.

تصور کنید که درخصوص یک موضوعی همسر کنترل گر شما نظری دارد که شما به‌طور 100درصد با آن مخالف هستید. مخالفت آشکار و قاطع با او هیچ کمکی به تعامل با او نمی‌کند. اساساً بحث و جدل با افرادی که دارای خصوصیات رفتاری کنترل گری هستند، هیچ نتیجۀ مفیدی به همراه نخواهد داشت؛ چراکه خیلی بعید به نظر می‌رسد فرد کنترل گر در بحث‌ها عقب‌نشینی کند و از قضا این‌گونه موقعیت‌ها دقیقاً جایی است که او تلاش می‌کند غلبۀ خود بر دیگران را به منصۀ ظهور برساند.

برای ابراز مخالفت با او لازم است از شیوه‌های هوشمندانه‌ای استفاده کنید. بهترین راه این است که توجه او را به راهکارهای دیگری که برای مسئلۀ موردنظر وجود دارد، جلب کنید. برای مثال می‌توانید این‌گونه با او سخن بگویید: پیشنهادی که تو دادی خیلی خوب است، اما آیا فلان نکته را نیز در نظر گرفته‌ای؟ اگر از این راه‌حل در کنار پیشنهاد تو استفاده کنیم، نتیجۀ بهتری نمی‌گیریم؟ این رویکرد باعث می‌شود که گارد بستۀ او کمی باز شود و امکان نزدیک‌شدن شما به او فراهم می‌شود.

3-  کنترل گری همسر خود را به‌سمت حل مشکلات زندگی‌تان سوق دهید

گاهی‌اوقات می‌توان در زندگی با همسر کنترل گر، از خصوصیات رفتاری او برای حل مشکلات جزئی زندگی استفاده کرد. برای مثال سعی کنید فهرستی از مسائلی را که هر دوی شما در زندگی مشترک با آن مواجه هستید آماده کنید. سپس از او بخواهید که برنامه‌ای برای حل این مشکلات تنظیم کند. در این‌گونه مواقع با توجه ‌به اینکه چالش پیش رو، مشکل هر دوی شماست، حل این مسئله توسط همسر کنترل گر نه‌تنها در ارضای اختلال رفتاری او اثرگذار است، بلکه گرهی را از زندگی مشترک شما باز می‌کند.

4-  همدل باشید همدلی در ارتباط با همسر

حتماً این جملۀ معروف را شنیده‌اید که «همدلی از هم‌زبانی بهتر است». این عبارت به دلیل آنکه زیاد تکرار می‌شود، تبدیل به جمله‌ای کلیشه‌ای شده است؛ اما واقعیت این است که آن‌طور که باید و شاید به این جمله در روابط زناشویی عمل نمی‌شود.

شاید بهترین راه برای همدلی این باشد که زن یا مرد در مواجهه با همسر کنترل گر، خود را به‌جای او قرار دهند. این کار کمک می‌کند تا شرایط سختی را که از نظر روحی شریک زندگی‌شان در آن درگیر است، درک کنند. البته این رویکرد نیز باید تا جایی ادامه پیدا کند که پارتنر کنترل گر اجازۀ جسارت و بی‌احترامی به شریک زندگی‌اش را به خود ندهد.

5-  با پرسیدن سؤالات هوشمندانه همسر کنترل گر را متوجه رفتار اشتباهش کنید

وقتی زیر فشار رفتارهای ناهنجار همسر کنترل گر خود هستید، سعی کنید با پرسیدن سؤالاتی او را متوجه اشتباه‌بودن رفتارش کنید. برای مثال می‌توانید از او این سؤالات را بپرسید:

  • آیا دقیقاً به من توضیح دادی که چه چیزی از من می‌خواهی؟
  • من از پیش تو می‌روم تا زمانی که با احترام با من رفتار کنی. این همان چیزی است که تو می‌خواهی؟

یک نکتۀ بسیار مهم در سؤالات فوق وجود دارد: شما نباید تحت هیچ شرایطی حالت تدافعی به خود بگیرید؛ چراکه این رفتار صرفاً باعث می‌شود تا کنترل گری همسر تقویت شود. همواره سعی کنید او را در مقام پاسخ‌گو به فکرکردن دربارۀ رفتار اشتباهش وادار کنید.

6- به او اجازه ندهید شما را محدود کند

همسر کنترل گر روی ارتباط شریک زندگی خود با دیگران تأثیر مستقیم می‌گذارد. برای مثال، تلاش می‌کند تا همسر خود را از حضور در اجتماع و رفت‌وآمد با دوستانش منع کند. شما باید با قاطعیت در برابر این‌گونه رفتارهای او مقاومت کنید. کوچک‌ترین نرمشی در برابر این‌گونه رفتارهای همسر کنترل گر می‌تواند عواقب ناخوشایندی را به دنبال داشته باشد. البته می‌توان راهی پیدا کرد تا او را از اشتباه‌بودن رفتارش آگاه کرد. برخی از این راهکارها عبارت‌اند از:‌

  • حتماً برای تفریح و گردش با همسر خود وقت بگذارید.
  • همسر خود را با دوستانتان آشنا کنید.
  • گاهی‌اوقات از او بخواهید که در جمع‌های دوستانه‌تان حاضر شود تا به ‌این ‌ترتیب بسیاری از مشکلات مدیریت شود.

7- خودخوری نکنید

گاهی‌اوقات رفتارهای همسر کنترل گر به‌گونه‌ای است که این ذهنیت را برای طرف مقابل ایجاد می‌کند که واقعاً رفتارهای او دارای مشکل است وگرنه این حجم از انتقاد از همسر خود را مشاهده نمی‌کرد. به‌هیچ‌وجه نباید اجازه دهید که این افکار منفی به سراغ شما بیایند و ذهن شما را تسخیر کنند. سعی کنید همواره در مواجهه با همسر کنترل گر به خود بگویید که شما بهترین هستید و رفتارهایی که از خود نشان می‌دهید، در حد توانتان بهترین رفتار ممکن است.

همچنین، به‌هیچ‌وجه اجازه ندهید که احساس گناه به سراغ شما بیاید. شما با عملکرد خود به دنبال کمک به همسرتان هستید و کسی که باید رفتار خود را تغییر بدهد، همسر کنترل گر است. گاهی‌اوقات این احساس گناه شما را در مواجهه با رفتارهای غلط همسرتان آسیب‌پذیر و بی‌دفاع می‌کند که نباید اجازه دهید این حس در وجود شما ریشه بدواند.

8-از اعتقادات خود به‌صورت موجه دفاع کنید

همسر کنترل گر تلاش می‌کند تا در اعتقادات مذهبی، سیاسی و فرهنگی پارتنر خود اثرگذاری کند و او را به‌سمت عقاید خود بکشاند. دلیلی ندارد که زیر بار این مسئله بروید. البته حتماً سعی کنید حرف‌های او را بشنوید و درصورتی‌که استدلال مناسبی در مخالفت با عقاید او دارید، حتماً آن را مطرح کنید؛ اما به‌هیچ‌وجه لازم نیست در برابر عقاید او کرنش کنید و حتماً سعی کنید از مواضع اصولی و به‌حق خود دفاع کنید.

9-  از برداشتن گام آخر هراسی به دل راه ندهید

گاهی‌اوقات می‌شود که زندگی با همسر کنترل گر به نقطۀ جوش خود می‌رسد. شما به‌عنوان یک شریک زندگی متعهد باید تمام تلاشتان را برای درمان کنترل گری همسر خود به کار گیرید. اما گاهی‌اوقات است که زن یا مرد کنترل گر همۀ راه‌های اصلاح را به روی خود می‌بندد. در این‌گونه مواقع قرار نیست که شما خود را اسیر این رابطۀ ناسالم بکنید و باید به فکر راهی برای پایان‌دادن به وضع موجود باشید. البته فراموش نکنید که این تصمیمی است که باید پس از پیمودن تمام راه‌های درمانی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، گرفته شود.

درمان شخصیت کنترل گر چگونه امکان‌پذیر است؟

 ارتباط با خانواده همسر

برای درمان کنترل گری همسر باید به این نکتۀ مهم توجه داشته باشید که هیچ‌کس مانند شریک زندگی نمی‌تواند در برطرف‌کردن این‌گونه اختلالات رفتاری به او کمک کند. سعی کنید با درنظرگرفتن نکاتی که در بالا اشاره شد، راه‌حل‌های زیر را در رفتار با همسر کنترل گر خود در پیش بگیرید:‌

1. درنهایت احترام دربارۀ خصوصیات همسر کنترل گر با او حرف بزنید

شما باید تلاش کنید تا در موقعیت‌های مناسب، درخصوص رفتارهای غلط همسر کنترل گر خود با او صحبت کنید. البته این گفت‌وگو باید در فضایی صمیمی و در نهایت آرامش صورت بگیرد. شما باید به نکته‌ای اساسی توجه کنید: وقتی با همسر خود درخصوص رفتارهای کنترل گرانۀ او حرف می‌زنید، ممکن است او مطالب شما را در گام اول رد کند. این واقعیتی است که بسیاری از افراد کنترل گر گمان می‌کنند که خودشان تحت کنترل هستند و برای آنکه از این وضعیت رهایی پیدا کنند، دست به رفتارهای نامناسب می‌زنند. در این‌گونه مواقع باید با نهایت آرامش، مثال‌هایی از رفتارهای غلط او را به همراه دلایلی قانع‌کننده، برایش تشریح کنید.

2. مرزبندی شفافی با همسر خود تعیین کنید

در زندگی با همسر کنترل گر طبیعی است که رفتار او شئون مختلفی از زندگی مشترک را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. در این بین، برخی از رفتارها هستند که برای شما به‌عنوان پارتنر او قابل تحمل است؛ اما برخی دیگر از رفتارها هستند که درواقع از خط قرمزهای شما عبور می‌کنند. در گام اول برای درمان کنترل گری همسر باید دست روی موضوعاتی بگذارید که خطوط قرمز شما را تهدید می‌کند.

به‌طور شفاف از همسر خود بخواهید که دست از رفتارهایی که باعث آزار و اذیت شدید شما می‌شود، بردارد. با تعیین مرزهای شفاف در این زمینه می‌توانید کار خود را به ‌پیش ببرید. البته فراموش نکنید که ممکن است در ابتدای امر با مخالفت همسر خود مواجه شوید؛ اما نباید ناامید شوید و این مسئله را تا رسیدن به نتیجه دنبال کنید، البته در نهایت آرامش.

سعی کنید برای رعایت این مرزبندی‌ها قوانینی را بین خود و همسرتان تعیین کنید. البته در سخت‌گیری‌ها قدم‌به‌قدم عمل کنید و هیچ‌گاه همان ابتدای امر، وارد فاز نهایی نشوید. در اجرای قوانینی که وضع می‌کنید، جدی باشید تا این پیام قاطع را که همسر کنترل گر باید رفتارش را تغییر دهد به‌طور کامل به او منتقل کنید.

3. از مشاور متخصص کمک بگیرید

گاهی‌اوقات مشکلات با وجود تلاش شما حل نمی‌شود. در این‌گونه مواقع لازم است از یک فرد متخصص که در این زمینه تجربیات زیادی دارد، کمک بگیرید تا شما را به بهترین شکل ممکن راهنمایی کند. مشاورۀ بعد از ازدواج راه‌حل بسیار مناسبی است که قطعاً می‌تواند در حل بسیاری از مشکلات گره‌گشا باشد. همسر کنترل گر شما باید توسط یک مشاور به‌طور کامل توجیه شود که کدام‌یک از رفتارهایش مصداق کنترل گری است. مشاور متخصص در درمان کنترل گری همسر شما را راهنمایی می‌کند و به ‌این ‌ترتیب می‌تواند جلوی حاد‌شدن مشکلات زناشویی را بگیرد.

به‌علاوه، راهکارهای خوبی در اختیار همسر فرد کنترل گر نیز قرار می‌دهد تا به این وسیله بتواند مشکلات را بهتر مدیریت کند. خدمات مشاورۀ ازدواج آنلاین یاری وی برای کمک به شما درخصوص درمان کنترل گری همسر زیر نظر مشاوران متخصص، قطعاً می‌تواند راهگشا باشد.

کلام پایانی

در این مقاله به بررسی خصوصیات همسر کنترل گر پرداختیم. همچنین آموختیم که زندگی با فرد کنترل گر چه چالش‌هایی دارد و چگونه می‌توان با این‌گونه افراد وارد تعامل شد. درمان کنترل گری همسر یک فرایند زمان‌بر اما امکان‌پذیر است.

سعی کنید به‌عنوان یک شریک زندگی متعهد صبر پیشه کنید و برای حل مشکل از مشاوران متخصص کمک بگیرید. مشاوران متخصص یاری وی تاکنون درزمینۀ حل بسیاری از اختلالات رفتاری ناشی از کنترل گری همسران نتایج بسیار خوبی کسب کرده‌اند. شما نیز اگر در شرایط مشابهی قرار دارید، می‌توانید با استفاده از دانش مشاوران یاری وی در جهت حل مشکلات خود گام‌های مهم را بردارید. همکاران ما آمادۀ پاسخ‌گویی به شما هستند.