زندگی بعد از طلاق هم جریان دارد و بی‌وقفه به‌سمت مقصدی در حرکت است. این ما هستیم که تصمیم می‌گیریم چگونه رفتار کنیم. واقعیت این است که همۀ ما سوار بر قطار زندگی هستیم و شاید اتفاقات آینده چندان تحت کنترل ما نباشد. اما همین لحظۀ حال در اختیار ما قرار دارد. حالا اختیار با ماست که چگونه با زندگی بعد از طلاق مواجه شویم. در ادامه 17 راه برای ادامۀ زندگی بعد از طلاق را مورد بررسی قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

17 راهکار برای بازسازی زندگی بعد از طلاق

شاید چندان اهمیت نداشته باشد که به چه دلیل از همسر سابق خود جدا شده‌اید. آنچه اهمیت دارد این است که چگونه با این اتفاق برخورد کنید. در اینجا قصد داریم تعدادی از بهترین راه‌هایی را که توسط روان‌شناسان برای حفظ روحیۀ بعد از طلاق پیشنهاد می‌شود، بررسی کنیم.

۱. شرایط جدید خود را بپذیرید

مشکلات بزرگی که برای بسیاری از مردان و زنان در زندگی بعد از طلاق به وجود می‌آید، ناشی از یک مسئلۀ ساده است: آن‌ها به هر دلیلی نمی‌خواهند یا نمی‌توانند با واقعیت زندگی کنار بیایند. باید توجه داشته باشید که تنها زمانی می‌توانید ابعاد اجتماعی بعد از طلاق را مدیریت کنید که شرایط جدید خود را بپذیرید. خاک‌ریختن روی گذشته و کتمان حقایق راه‌حل مناسبی نیست. طلاق بین زن و مرد، حتی اگر حاصل توافق دوستانۀ آن‌ها باشد، باز هم به‌منزلۀ خارج‌شدن از منطقۀ امن زندگی است. سعی کنید از شرایط جدیدی که برای شما به وجود آمده است، فرار نکنید.

۲. رهایی از آسیب های طلاق به مرور زمان امکان‌پذیر است

دومین واقعیتی که باید درخصوص زندگی بعد از طلاق بپذیرید این است که مشکلات و آسیب‌ها به‌مرور زمان حل خواهند شد. حتی اگر طلاق شما و همسرتان داوطلبانه باشد، باز هم تحت هیچ شرایطی این‌طور نیست که بلافاصله بعد از طلاق به زندگی عادی خود برگردید.

زندگی مشترک، حتی اگر کوتاه باشد، نظم و سبک زندگی جدیدی را برای زن و مرد ایجاد می‌کند. به همین دلیل رهایی از این سبک زندگی نیاز به زمان دارد؛ بنابراین بعد از طلاق خودتان را تحت فشار قرار ندهید. به خودتان زمان بدهید تا بتوانید با شرایط جدید سازگار شوید.

روان‌شناسان معتقدند اگر شرایط فرد پس از طلاق از نظر روحی در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشد، باز هم به‌ اندازۀ نیمی از زمانی که در رابطه با همسر خود بوده است، زمان نیاز است تا به‌طور کامل از خاطرات زندگی مشترک رها شود؛ بنابراین اشاره می‌کنند که افراد ذره‌ذره از زندگی مشترک قبلی رها می‌شوند.

 رهایی از آسیب های طلاق به مرور زمان

۳. نویسنده شوید

یک مطالعۀ روان‌شناسی روی تعدادی از افراد در آمریکا نشان داده است که نوشتن دربارۀ درگیری‌های عاطفی می‌تواند در کاهش تنش‌های عصبی و استرس افراد نقش بسزایی ایفا کند. نتیجۀ این آزمایش فوق‌العاده جالب بود. در یک بازۀ زمانی سه‌ماهه از افرادی که گرفتاری‌های روحی مختلفی داشتند خواسته شد تا دربارۀ تجربیات تلخ خود بنویسند. پس از سه ماه مشاهده شد که دیدگاه‌های افراد درخصوص مشکلاتشان به‌طور چشمگیری تغییر کرد. علاوه بر دیدگاه‌ها، علائم رفتاری آن‌ها نیز کاملاً به حالت طبیعی متمایل شد.

در مشاوره درمان استرس و افسردگی، نوشتن دربارۀ خاطرات به‌مدت طولانی به‌عنوان یک ابزار مناسب برای رهایی از افسردگی بعد طلاق معرفی می‌شود. مهم‌ترین دلیل تغییرات مثبت نیز آن است که در طول نوشتن، فرد مقایسه‌ای بین تجربیات ناموفق گذشته با شرایط فعلی خود انجام می‌دهد؛ درنتیجه این کار می‌تواند برای او نویدبخش آینده‌ای روشن باشد.

۴. فرزندانتان را فراموش نکنید

برخی از طلاق‌ها در شرایطی اتفاق می‌افتند که زن و مرد دارای فرزند یا فرزندان کوچکی هستند. هرچند طلاق می‌تواند آسیب‌های روحی سنگینی به فرزندان وارد کند، اما به‌ خاطر داشته باشید که صدمات زندگی مشترک بدون تفاهم و همراه با تنش‌های عصبی مداوم به‌مراتب برای فرزندانتان خطرناک‌تر است. وقتی پای یک فرزند در میان است، داستان طلاق پیچیده‌تر می‌شود. اینکه حضانت بچه‌ها را چه کسی به عهده می‌گیرد، مسئلۀ ما در این مقاله نیست. آنچه اهمیت دارد این است که معمولاً حضور فرزندان باعث می‌شود حلقۀ ارتباطی بین زن و مرد حتی در زندگی بعد از طلاق نیز قطع نشود.

در این شرایط زن و مرد وظایف حساس‌تری را در قبال فرزندان خود دارند. شاید شما با همسرتان مشکلات شدیدی داشته باشید و از قضا تمام مشکلات نیز از ناحیۀ او باشد؛ اما به ‌خاطر داشته باشید که نباید دیدگاه خود را به فرزندانتان تحمیل کنید. به‌خصوص اگر آن‌ها در سنین کودکی هستند، از مطرح‌کردن همۀ جزئیات طلاقتان با آن‌ها اجتناب کنید. به‌هیچ‌وجه سعی نکنید که کودکان خود را به طرف‌داری از خودتان وادار کنید. قطعاً مدیریت روابط با همسر سابق کار چندان آسانی نیست؛ اما باید تلاش کنید تا به ‌خاطر فرزندانتان این رابطه را در سطح محدودی حفظ کنید.

۵. جرئت تنها ماندن را در خود تقویت کنید

منظور از تنهاماندن، گوشه‌گیری و عزلت‌گزینی نیست. اما اگر بخواهیم واقع‌بینانه به طلاق نگاه کنیم، همسر شما کسی است که در تمام لحظات زندگی او را در کنار خود احساس می‌کنید. آیا کسی می‌تواند در این جایگاه قرار بگیرد؟ قطعاً پاسخ منفی است.

شما باید تلاش کنید که در زندگی بعد از طلاق، هنر مدیریت تنهایی را بیاموزید. بسیاری از افکار منفی در خلوت‌ها به سراغ شما می‌آیند. اگر بتوانید بر این مشکل غلبه کنید، بخش بزرگی از آسیب های طلاق را از خود دور کرده‌اید.

 آسیب های طلاق

۶. گریه‌کردن و ناراحتی شما به‌معنای پیروزی همسرتان نیست

گاهی‌اوقات افراد پس از طلاق‌گرفتن سعی می‌کنند که خود را قوی‌ترین انسان روی زمین نشان دهند. این مسئله اگر از روی یک احساس واقعی باشد، هیچ ایرادی نمی‌توان به آن وارد کرد. اما اگر این رفتار، تلاشی برای کم‌نیاوردن در مقابل دیگران به‌خصوص همسر سابق است، رفتاری بچه‌گانه به شمار می‌رود.

بسیاری از افراد در زندگی بعد از طلاق ناراحتی‌ها را در وجود خود حبس می‌کنند. این کار یک رفتار کاملاً پرخطر است؛ چراکه در بلندمدت عوارض روحی و روانی سنگین و جبران‌ناپذیری را به بار می‌آورد. گریه‌کردن همیشه نشانۀ ضعف انسان نیست، گاهی‌اوقات راهی برای زمین‌گذاشتن بارهای سنگینی است که روی دوشمان قرار دارد.

۷. به دوستان صمیمی خود تکیه کنید

زندگی بعد از طلاق برای مرد یا زن به‌هیچ‌وجه در خلأ ادامه پیدا نمی‌کند. اما یکی از آسیب های طلاق آن است که فرد در کوتاه‌مدت رفتارهای پیش‌بینی‌ناپذیری از خود نشان می‌دهد. این رفتارها می‌تواند شامل کارهای مختلفی باشد؛ برای مثال، ایجاد مزاحمت برای همسر سابق، ارسال پیام‌های نامناسب برای او، تلاش برای برهم‌زدن ازدواج مجدد او و… نمونه‌هایی از رفتارهای ناهنجار است که پس از طلاق ممکن است از مرد یا زن سر بزند.

بهترین راه برای جلوگیری از این رفتارهای احساسی، تکیه‌کردن به دوستان صمیمی است. دوستان صمیمی بهترین کسانی هستند که می‌توانند در شرایط سخت، افراد را کنترل کنند. حضور مؤثر دوستان صمیمی در کنار شما می‌تواند به حفظ روحیۀ بعد از طلاق کمک شایانی کند.

۸. دوستان جدیدی برای زندگی بعد از طلاق پیدا کنید

معمولاً این‌گونه است که شما و دوستانتان در یک بازۀ زمانی نزدیک به هم متأهل می‌شوید. به‌ این ‌ترتیب، زمانی که شما طلاق می‌گیرید، احتمالاً بسیاری از دوستانتان متأهل هستند. طبیعی است که دوستان متأهل شما نمی‌توانند زمان چندانی را با شما صرف کنند؛

بنابراین شما نیاز به دوستان جدیدی دارید که شرایط مشابهی مانند شما دارند. به‌ این ‌ترتیب می‌توانید تعاملات جدیدی را پایه‌گذاری کنید. معاشرت با افراد جدید باعث می‌شود افکار منفی کمتری به ذهن شما نفوذ کند. به ‌خاطر داشته باشید که هرچقدر دربارۀ خاطرات منفی گذشته بیشتر فکر کنید، فرصت کمتری برای ساختن آیندۀ روشن‌تر خواهید داشت.

۹. رفتارهای پرخطر راه‌حل مناسبی برای رهایی از آسیب های طلاق نیست

گاهی‌اوقات افراد نمی‌توانند احساسات خود در زندگی بعد از طلاق را کنترل کنند. این مسئله منجر به بروز رفتارهای پرخطر از سوی آن‌ها می‌شود. برای مثال، ممکن است برای پرکردن جای خالی همسر، آغوش خود را به روی هرکس دیگری باز کنند. این‌گونه رفتارها شاید در کوتاه‌مدت مانند مسکن عمل کنند، اما شک نکنید در بلندمدت اوضاع روحی شما را به‌مراتب بدتر از قبل می‌کنند. تجربۀ زندگی مشترک قبلی باید به شما کمک کند تا در تصمیم‌گیری‌های آیندۀ خود بهتر و هوشمندانه‌تر عمل کنید.

۱۰. رابطۀ خود با والدین همسر سابقتان را محدود کنید

بسیاری از مواقع زن و مرد از یکدیگر طلاق می‌گیرند، اما روابط بسیار خوبی بین آن‌ها و والدین همسرشان وجود دارد. نیازی به قطع‌کردن کامل این رابطۀ دوستانه نیست؛ اما باید توجه داشته باشید که ادامه‌دادن آن به همان شیوۀ قبل از طلاق نیز کار چندان عاقلانه‌ای نیست. سعی کنید روابط خود را در سطح محدودی ادامه دهید. در غیر این صورت احتمالاً باید منتظر واکنش‌های نامناسبی از سوی همسر سابق‌ خود باشید.

۱۱. خندیدن را فراموش نکنید

زندگی بعد از طلاق با همۀ سختی‌هایش هنوز هم زیباست. طلاق نقطۀ پایان زندگی شما نیست، بلکه آغاز یک مسیر تازه و ماجراجویی جدید است. در مشاوره افسردگی به افرادی که دچار آسیب‌های روحی بعد از طلاق می‌شوند گفته می‌شود که خندیدن را از خودشان دریغ نکنند. خندیدن می‌تواند بزرگ‌ترین دردهای این دنیا را قابل تحمل کند. باور کنید می‌شود زیر بار کوهی از مشکلات قرار داشت، اما باز هم به دنیا لبخند زد.

۱۲. داستان طلاق خود را با دیگران مقایسه نکنید

صحبت‌کردن با کسانی که تجربۀ طلاق را دارند، قطعاً می‌تواند برای شما مفید باشد. اما به‌ خاطر داشته باشید که شرایط خود را هیچ‌گاه با آن‌ها مقایسه نکنید. این کار هیچ دستاورد مثبتی برای شما به همراه ندارد، بلکه فقط موجب افزایش تنش‌های عصبی شما می‌شود.

۱۳. خودتان را از نو بسازید

وقتی فردی وارد زندگی مشترک می‌شود، هویت فردی خود را با همسرش به اشتراک می‌گذارد. به‌ این ‌ترتیب دیگر چیزی به نام «من» در خانواده معنا پیدا نمی‌کند. درواقع زن و شوهر تبدیل به یک واحد مشترک می‌شوند. این مسئله کاملاً طبیعی است و هیچ ایرادی به آن وارد نیست. اما وقتی دو نفر به هر دلیلی از یکدیگر جدا می‌شوند، مشکلاتی را به همراه می‌آورد. بسته به مدت‌زمانی که زن و مرد در رابطۀ مشترک کنار یکدیگر بوده‌اند، هویت مشترک آن‌ها تقویت شده و هویت فردی‌شان کم‌رنگ‌تر شده است. به همین دلیل ممکن است در زندگی بعد از طلاق، برای زن یا مرد بحران هویت فردی به وجود بیاید.

راه‌حل مواجهه با این معضل تلاش برای بازسازی شخصیت فردی است؛ چراکه دیگر خبری از «ما» نیست و اینجا هویت فردی شماست که می‌تواند آسیب های طلاق را به حداقل برساند. سعی کنید در خلوت خود دربارۀ نقاط قوت و ضعف شخصی خود فکر کنید. ارزش‌های فردی خود در زندگی را بازتعریف کنید. این اقدامات کمک می‌کند که درنهایت بتوانید خودتان را از نو بسازید. به ‌خاطر داشته باشید که در هر رابطه‌ای، هرچقدر هم که خوب باشد، باز هم ما بخش‌هایی از خود را رها می‌کنیم.

۱۴. سفر کنید

سفر یکی از راه‌های بسیار خوب برای تغییر حال و هوای افراد در هر شرایطی است. انسان‌ها با سفرکردن تجربیات جدیدی را به دست می‌آورند. حضور در محیط‌های جدید، نقش بسیار مهمی در رهایی از خاطرات منفی گذشته دارد. فهرستی از مکان‌های دیدنی که تاکنون آن‌ها را ندیده‌اید، تهیه کنید. بازدید از آن‌ها را در برنامۀ زندگی خود قرار دهید. البته سعی کنید به‌تنهایی سفر نکنید. حضور دوستان و آشنایان در کنارتان می‌تواند در بازسازی روحیۀ شما بسیار مؤثر باشد.

۱۵. فعالیت‌های مالی می‌تواند در حفظ روحیۀ بعد از طلاق مؤثر واقع شود

کارکردن به‌نوعی احساس مسئولیت را در انسان برمی‌انگیزد. خود ارزشمندی و افزایش اعتماد به نفس با کارکردن و مدیریت سرمایه در انسان‌ها ایجاد می‌شود. اگر توانایی ایجاد یک کسب‌وکار جدید را دارید، حتماً به آن فکر کنید. اساساً کارْ درمان بسیاری از دردها و آسیب‌های روحی است؛ مشروط بر آنکه به آن علاقه داشته باشید. البته طبیعی است که در اوایل زندگی بعد از طلاق فرد از نظر شرایط روحی در وضعیت مناسبی برای این کار قرار نداشته باشد. اما با گذر زمان قطعاً یک راه‌حل بلندمدت برای افزایش کیفیت زندگی بعد از طلاق ‌به شمار می‌رود.

۱۶. حتماً از مشاوره فردی استفاده کنید

ایجاد روحیه و انگیزه در یک فرد توسط دیگران یکی از سخت‌ترین کارها در این دنیاست. هدف‌مندی در زندگی بعد از طلاق نیز بدون وجود روحیۀ بالا امکان‌پذیر نیست. در این زمینه مشاوره فردی می‌تواند بسیار راهگشا باشد. حمایت خانواده و نزدیکان برای حفظ روحیۀ بعد از طلاق اهمیت بسیاری دارد؛ اما واقعیت این است که این افراد آموزش لازم برای کمک‌کردن در این شرایط سخت و پیچیده را ندیده‌اند.

مشاوره طلاق می‌تواند درب‌های جدیدی از زندگی را به روی شما باز کند. پیشنهادهای مثبت و مؤثری که توسط مشاوران متخصص در این زمینه ارائه می‌شود، قطعاً مسیر روشنی را پیش روی شما ترسیم خواهد کرد. یاری‌وی، با برخورداری از مشاوران مجرب و متخصص در کنار شما عزیزان حضور دارد.

۱۷. به ازدواج مجدد فکر کنید

زندگی بعد از طلاق به‌معنی فردیت محض نیست. شما نباید به‌واسطۀ یک تجربۀ تلخ تمام درب‌ها را به روی خود ببندید. ازدواج مجدد می‌تواند راه‌حل خوبی برای هدفمندی در زندگی بعد از طلاق باشد. اما باید چند نکتۀ مهم را در این خصوص مورد توجه قرار دهید:

  • به‌هیچ‌وجه نباید تحت‌تأثیر فشار خانواده و اطرافیان تن به ازدواج مجدد دهید. این تصمیم، فرجامی بهتر از ازدواج قبلی شما نخواهد داشت.
  • فقط زمانی به ازدواج مجدد به‌طور جدی فکر کنید که دربارۀ اصل مسئلۀ ازدواج احساس خوشایندی دارید.
  • به‌ خاطر داشته باشید که نیازی نیست قبل از ازدواج مجدد، تمام خاطرات منفی ازدواج قبلی را فراموش کرده باشید. همین که از پس مدیریت آسیب های طلاق به‌خوبی برآمده باشید، کفایت می‌کند. ازدواج مجدد موفق می‌تواند به‌کلی خاطرات منفی را برای همیشه از بین ببرد.
  • وارد مسابقه با همسر سابق خود برای انتخاب همسر جدید نشوید. این اقدام شما نوعی رقابت باطل به شمار می‌رود که هر دوی شما در آن بازنده خواهید بود.
  • درصورتی‌که نشانه‌های حقیقی تغییر رفتار را در همسر سابقتان مشاهده کردید و همچنین او از شما درخواست بازگشت به زندگی مشترک را داشت، درخواست او را بدون بررسی و فکرکردن رد نکنید.

 ازدواج مجدد

بیشتر بخوانید:5 مورد از اصلی ترین دلایل طلاق که شاید به آن ها فکر نکرده باشید

کلام پایانی؛ تحت هر شرایطی به زندگی سلام کنید

پشت‌کردن به زندگی بعد از طلاق، رویکردی است که می‌توانید آن را در پیش بگیرید. اما اگر آن را انتخاب می‌کنید، حتماً به یک سؤال هم جواب بدهید: این رویکرد چه دستاوردی برای شما به دنبال دارد؟ اگر پاسخ قانع‌کننده‌ای برای این سؤال داشتید، شک نکنید و به راه خود ادامه دهید. یاری‌وی آمده است تا مسیر ناهموار زندگی بعد از طلاق را برای شما هموار کند. نگران نباشید و به ما اعتماد کنید. به شما کمک خواهیم کرد که از آسیب های طلاق رهایی پیدا کنید.