این احساس می تواند به کودکان شما بگوید که چه مواردی عادلانه و درست است و یا چه چیزهایی درست نیست، اما اگر خشم کودک از کنترل خارج شود و او را تبدیل به یک فرد پرخاشگر کند، این خشم و عصبانیت ممکن است به یک مشکل اساسی تبدیل شود. در ادامه این مقاله روانشناسی کودک و نوجوان قصد داریم به بیان نکاتی در مورد کنترل خشم در کودکان بپردازیم.

چرا یک کودک خشمگین می شود؟

قبل از اینکه در مورد کنترل خشم در کودکان صحبت کنیم، اجازه دهید به این سوال بپردازیم که چطور یک کودک ممکن است به یک فرد خشمگین و پرخاشگر تبدیل شود. دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود کودک شما بیشتر از کودکان دیگر عصبانی شود، از جمله:

  • مشاهده سایر اعضای خانواده در حال بحث و جدال یا ابراز خشم
  • مشکلات در روابط دوستانه
  • مورد آزار و اذیت قرار گرفتن کودک
  • ناراحتی در مدرسه یا شکست در امتحانات
  • احساس استرس، اضطراب یا ترس نسبت به چیزی
  • کنار آمدن با تغییرات هورمونی در دوران بلوغ

 شناسایی علت خشم در کودکان

شناسایی علت خشم

کنترل خشم در کودکان شامل کمک به آنها در درک عوامل محرک، یافتن استراتژی های آرامش، مهارت های کنار آمدن و ابراز احساسات به روش های سالم و مفید است. والدین همچنین با الگوبرداری از رفتارهای سازنده و تلاش در درک بهتر دلیل عصبانیت فرزندشان می توانند به او کمک کنند.

اولین گام در کنترل خشم در کودکان شناسایی علت آن است. اگر فرزند شما به علت مشخصی اشاره نمی کند، بهتر است ابتدا در شناخت ریشه خشم به او کمک کنید. با کودک همراه شوید و او را یاری کنید، تا با مشکلی که منجر به عصبانیت می شود، کنار بیاید. به این ترتیب شما به کودک خود می گویید چیزی که شما را نگران و ناراحت کرده است، خشم اوست نه خود او.

داشتن دانش در مورد عوامل احتمالی که موجب عصبانیت فرزند شما می شود، بسیار مهم است. شما به عنوان والدین یا معلم کودک می توانید از این اطلاعات برای کمک به کنترل خشم در کودک و مدیریت عوامل محرک استفاده کنید. در کودکان کوچک تر این مشکل را می توانید در قالب فعالیت های سرگرم کننده و خلاقانه بررسی و رفع کنید. به خشم کودک یک نام بدهید و سعی کنید آن را ترسیم کنید. به عنوان مثال خشم می تواند یک آتشفشان باشد که در نهایت منفجر می شود. نحوه واکنش شما به خشم کودک می تواند بر نحوه رفتار کودک شما در هنگام خشم و عصبانیت تأثیر بگذارد. سازگاری با چیزی که با آن سر و کار دارید، می تواند به هر دوی شما کمک کند؛ در واقع این سازگاری یک اصل مهم در کنترل خشم در کودکان است.

تشخیص نشانه های خشم

یکی دیگر از گام های موثر در کنترل خشم در کودکان، تشخیص نشانه های خشم است. توانایی تشخیص زود هنگام نشانه های خشم می تواند به کودک شما کمک کند تا تصمیمات مثبت تری در مورد نحوه کنترل آن بگیرد. درباره احساس کودک خود در هنگام عصبانیت با او صحبت کنید. به عنوان مثال کودک ممکن است متوجه شود که:

  • قلبش تندتر می زند.
  • عضلاتش منقبض می شود.
  • دندان هایش را قفل می کند.
  • دست هایش را مشت می کند.
  • معده اش تحریک می شود.

نکات مهم در کنترل خشم در کودکان

برای کنترل خشم در کودکان باید سعی کنید با همکاری یکدیگر دریابید که چه چیزی باعث خشم کودک شما می شود. در ادامه می توانید در مورد راهکارهای مفید برای کنترل خشم با او صحبت کنید. شما می توانید به کودک خود توصیه کنید:

  • تا 10 بشمارد.
  • از شرایط استرس زا دور شود.
  • آرام و عمیق نفس بکشد.
  • مشت هایش را باز و بسته کند.
  • با یک شخص معتمد صحبت کند.
  • برای آرام شدن به یک مکان آرام برود.

کنترل خشم در کودکان دارای اختلال بیش فعالی دشوار تر بوده اما هنوز راهکارهایی برای کنترل آن وجود دارد از این رو برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب بیش فعالی در کودکان را در بلاگ یاری وی بخوانید.

 

  عادت های مهم برای کنترل خشم در کودکان

عادت های مهم برای کنترل خشم در کودکان

روند کنترل خشم در کودکان مقطعی و کوتاه مدت نیست، در نتیجه بهتر است سعی کنید با پرورش عادت هایی در درون کودک، او را به آرامش و انجام فعالیت های مثبت ترغیب کنید.

او را به بازی و ورزش منظم دعوت کنید

ورزش و بازی کودک می تواند راهی برای کاهش یا توقف احساس خشم در او باشد. همچنین می تواند راهی برای بهبود احساس استرس، اضطراب و یا افسردگی باشد. در واقع برای کنترل خشم در کودکان این فعالیت های ساده مفید است:

  • یک پیاده روی کوتاه
  • آهسته دویدن
  • دوچرخه سواری

او را به مثبت فکر کردن تشویق کنید

بازخورد مثبت مهم است. تلاش های کودک خود را هر چند اندک، ستایش کنید. با این کار اعتماد به نفس فرزندتان در توانایی کنترل خشمش افزایش می یابد. همچنین به او کمک می کند احساس کند که شما به او اهمیت می دهید و اتفاقات عصبی کننده چندان مهم نیستند.

  اهمیت بیان احساسات هنگام خشم در کودکان

 اهمیت بیان احساسات را به او یاد بدهید

خشم یک احساس سنگین است. بیان احساسات با پدر، مادر یا بزرگسالان مورد اعتماد پس از آرام شدن می تواند از احساس سنگینی خشم کم کند. همچنین به بچه ها این فرصت را می دهد تا در مورد اینکه خشم از کجا ناشی شده و در مورد آن چه باید انجام دهند نیز تأمل کنند.

سعی کنید بدون قضاوت به فرزند خود گوش دهید و به او اجازه دهید آنچه را حس کرده است بیان کند تا ببیند که توسط شما درک شده است. همچنین می توانید سوالات کوتاه و غیر مستقیمی بپرسید تا بفهمید آیا اتفاق دیگری در عصبانیت کودک موثر بوده است یا خیر؟

چه موقع برای کنترل خشم در کودکان نیاز به کمک دارید؟

به عنوان پدر و مادر همواره می توانید روش های مختلفی را برای کنترل خشم کودک خود و مهار رفتارهای پرخاشگرانه او بیاموزید. برای کودکان مهم است که درک کنند احساس عصبانیت اشکالی ندارد، اما رفتار پرخاشگرانه یا بی احترامی نباید انجام شود. بعضی اوقات می توان رفتار پرخاشگرانه کودک را با یک فعالیت آرامش بخش اصلاح کرد.

اگر نگران هستید که عصبانیت فرزندتان برای او یا اطرافیان او مضر است، می توانید از یک متخصص یا مشاوره کنترل خشم کمک بگیرید,گفتگو با یک پزشک عمومی، مشاور مدرسه یا روانشناس می تواند در این مسیر به شما کمک کند. در صورت لزوم یک پزشک عمومی ممکن است کودک شما را به یک متخصص در مرکز بهداشت روان کودکان ارجاع دهد.